Svejsning for begyndere - hvor starter man?

Jeg synes metal ofte er bedre og pænere materiale til gds projekter, særligt i haven. Jeg kan bare ikke svejse. Det er en af de ting, jeg aldrig har prøvet eller fået forklaret.

Hvordan kommer jeg i gang med dét uden at slå mig selv ihjel eller komme til skade i forsøget? Findes der værksteder, hvor man kan leje sig ind på timebasis?

Jeg vil gerne kunne svejse firkantede rør til emner, svejse bedkanter, bålfad og sådan nogle ting. 
Jeg synes metal ofte er bedre og pænere materiale... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
https://www.youtube.com/watch?v=1hrIRaKyQv8Kik et par youtube film, så kan du danne dig et indtryk af om det er noget for dig.
Eks denne Danske

Vi prøver igen, i morgen --
Hej :)

Jeg vil gerne vil tage en efteruddannelse/certificering i svejsning, men har meget svært ved at finde et kursus i hovedstadsområdet/Sjælland, der henvender sig til begyndere og som samtidig tilbydes som aftenkursus. Nogen der kan hjælpe? 

Jeg har også ladet mig fortælle, at det er en forudsætning, at man på forhånd har gennemført et kursus i arbejdsmiljø og sikkerhed for at kunne opkvalificere sig inden for svejsning? Er det korrekt?

På forhånd mange tak for hjælpen :)
Arbejds miljø og sikkerhed er et kursus som normalt tager 1 dag. Den er faktisk nødvendig til alt " varm bearbejdning" Altså også skæring med vinkelsliber i metal.
Certificeret svejser kan man blive i mange materialer, men jeg mener at det kun er for Prof. svejsere som får daglig rutine. 
På min tidligere arbejdsplads leverede vi mange kvm. riste som skulle lægges som etage dæk aller øverst i boreplatforme. Altså materiale som var varme resistent da det er lige under den evige flamme hvor man brænder overskuds gassen. Det kunne være et stort projekt eller to m året. 
Selv om der var ansat ca. 20 svejsere som kunne svejse i rustfri, aluminium og almindelig stål, så var der ingen som var godkendt til den type stål, eller som kunne opretholde den fornødne rutine
De svejsere som blev hyret ind som vikarer skulle ved hvert job skifte aflægge en prøve for teknologisk institut eller Force institut.
De kunne være i firmaet 2 - 3 uger og skulle derefter igen aflægge prøve ved næste firma de blev hyret af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Til trådstarter HR T.

Kom du i gang med at svejse ?

Annonce
Nej, faktisk ikke. Jeg endte med at bygge i træ istedet da jeg ikke kunne overskue svejsning og den plads, det kræver, i mit overraskende fyldte skur / værksted. Men gad godt være god til det 😅
HrT skrev den 09-01-2026 07:10:40

Nej, faktisk ikke. Jeg endte med at bygge i træ istedet da jeg ikke kunne overskue svejsning og den plads, det kræver, i mit overraskende fyldte skur / værksted. Men gad godt være god til det 😅

Ja nogle gange må man jo begrænse sig...

Det er jeg dog ikke så god til, som konen siger du får mer og mer værktøj, men laver mindre og mindre..  

je_ns skrev den 09-01-2026 08:34:21

Det er jeg dog ikke så god til, som konen siger du får mer og mer værktøj, men laver mindre og mindre..  
Ha ha - det lyder sgu bekendt i mini ører, jeg lærte pind og co2 svejsning fornuftigt for 40 år siden på landbrugs skolen, ​sidenhen har jeg anskaffet mit eget for 5 år siden, kan bedst lide elektro nu, fordi sømmen afspejler håndværket, men har også gasfri co2 - den er jeg til gengæld ikke imponeret over, men den virker da. 

Jeg plejer at retfærdiggøre nyt værktøj med besparelser på håndværkere, men frygtet at hun en dag regner efter 😅😂

cdp skrev den 09-01-2026 09:39:03

Ha ha - det lyder sgu bekendt i mini ører, jeg lærte pind og co2 svejsning fornuftigt for 40 år siden på landbrugs skolen, sidenhen har jeg anskaffet mit eget for 5 år siden, kan bedst lide elektro nu, fordi sømmen afspejler håndværket, men har også gasfri co2 - den er jeg til gengæld ikke imponeret over, men den virker da. 

Ja elektrodesvejsning er også min favorit.. (har dog også tig og co2 svejsere)

Havde oprindelig et gammelt Esab æg, som jo er tungt som et ondt år..

Derfor faldt jeg for fristelsen og købte et lille inverterværk hos Harald Nyborg, tænkte det som et nemt lille transportabelt værk.

Men nu bruger jeg udelukkende det, og esab'en er røget ud. Da det lille værk fungere fuldtud lige så godt, og til svejsning med rustfri elektroder er det bedre end det gamle Esab. Og har brugt det ​en del, har haft det i nogle år efterhånden.

Dog har jeg sat andre svejsekabler på, med bedre stelklemme og elektrodeholder, da jeg havde dem liggende..

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis