Varmvandsbeholder

Hej
Har et anneks hvor jeg er lidt i tvivl om Hvorvidt det giver mening at have varmtvandsbeholder kørende, når det ikke er i brug.

Giver det ikke bedst mening at have den helt Slukket og så evt tænde et par timer før der er gæster og slukke når der ikke er gæster. Eller er det mere økonomisk at have den kørende hele tiden frem og at tænde og slukke?

Hvad ville i gøre? Hvis spørgsmålet da giver mening. Jeg kan slå den helt fra og til ude på tavlen, men er bare i tvivl om det er omkostningstungt sådan at gå og slukke og tænde.. 


24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad bruges det varme vand til?
Jeg tænker legionella risiko.
Jeg ved det koster, men en gennemstrømsvandvarmer lyder som en god løsning i annekset.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Du vil helt sikkert spare penge ved at slukke når der ikke er gæster. Hvis blot varmtvandstemperaturen normalt ligger på 52-55o, vil du ikke få problemer med legionella.

Søren O
Det varme vand er sådan set til det hele - både at gå i bad og osv vaske op fx.

Sagen er at den har stået slukket i næsten 1,5 år, så det er vel potentielt noget møg ift. Legionella risiko?

Jeg tænker at det ift. Legionella er noget rod at gå og slukke og tænde, da vandet jo så ofte vil være lunkent i forbindelse med at der slukkes? 




Hvis den skal slås fra så tap vandet af den, ellers bliver vandet over tid  møgulækkert og bakteriefyldt..
Med hensyn til økonomi skal du finde ud af, hvor lange perioder du har brug for varmt vand i forholdt til, hvor længe du kan slukke for beholderen. Er perioden med slukket beholder størst, skal du slukke for beholderen. Du skal regne med at tomgang er tab.
Legionella trives ved varmt vand, der ikke bliver skiftet med koldt vand. Vandet bliver skiftet, når der er forbrug. Bliver vandet ikke skiftet, er der mulighed for at vandet er lunkent i længere tid. Det giver mulighed for Legionella vækst. Så sluk for beholderen og tap noget vand af, så temperaturen falder i beholderen.


fase
Annonce
Hvis du kun har den i brug f.eks. 1 uge 2 gange om året er det helt klart en fordel at slukke den ind imellem. Bruger du oftere koldt vand fra anneks kunne du tage det en gang imellem fra den "varme hane" uden at der er tændt for strøm til vvb. Så får du lidt fornyelse af det kolde vand i systemet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Når du tænder for beholderen efter lang tids stilstand, så skru termostaten op på max. ,når kontrollampen slukker så vent en times tid og åbn for det varme vand til der kommer varmt vand ud af hanen, skru derefter termostaten ned på 50-55 grader, så er der ikke længere legionella bakterier i vandet.
Fot at undgå legionærersyge så skal temperaturen op på min 70 C.  Men vi har haft en vandvarmer siddende i vores sommerhus i Ca 50 år med en temperatur på Ca 45 C og vi har aldrig haft problemer .0

Tak for at du gad læse mit indlæg .
Klodshans skrev den 26-07-2023 21:16:31

Fot at undgå legionærersyge så skal temperaturen op på min 70 C.  Men vi har haft en vandvarmer siddende i vores sommerhus i Ca 50 år med en temperatur på Ca 45 C og vi har aldrig haft problemer .0

For at hindre legionellabøvl skal vandet være under 20˚ eller over 50˚. Se gerne https://stps.dk/da/sundhedsfare-og-beredskab/miljoemedicin-og-hygiejne/vand/legionella-i-varmt-brugsvand/

Der er mange der har haft promille over tre uden at dø, det betyder ikke at vi alle kan tåle det. Prøv selv.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 26-07-2023 21:37:18

Klodshans skrev den 26-07-2023 21:16:31

Fot at undgå legionærersyge så skal temperaturen op på min 70 C.  Men vi har haft en vandvarmer siddende i vores sommerhus i Ca 50 år med en temperatur på Ca 45 C og vi har aldrig haft problemer .0

For at hindre legionellabøvl skal vandet være under 20˚ eller over 50˚. Se gerne https://stps.dk/da/sundhedsfare-og-beredskab/miljoemedicin-og-hygiejne/vand/legionella-i-varmt-brugsvand/

Der er mange der har haft promille over tre uden at dø, det betyder ikke at vi alle kan tåle det. Prøv selv.

 Jeg vil holde lidt med Klodshans, fordi jeg også har haft en varmtvandsbeholder kørende på 50°C i 30 år uden at blive syg af det.


fase
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis