Varmvandsbeholder

Hej
Har et anneks hvor jeg er lidt i tvivl om Hvorvidt det giver mening at have varmtvandsbeholder kørende, når det ikke er i brug.

Giver det ikke bedst mening at have den helt Slukket og så evt tænde et par timer før der er gæster og slukke når der ikke er gæster. Eller er det mere økonomisk at have den kørende hele tiden frem og at tænde og slukke?

Hvad ville i gøre? Hvis spørgsmålet da giver mening. Jeg kan slå den helt fra og til ude på tavlen, men er bare i tvivl om det er omkostningstungt sådan at gå og slukke og tænde.. 

Hej Har et anneks hvor jeg er lidt i tvivl om... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det med legionella har forbindelse til stillestående vand, imellem de 20 - 50 grader. Så ved normal brug er der ikke problemer. 
Her i byen har der været et problem i et hus hvor en sjælden brugt rør til vandhane lå i nærheden af fjernvarmerør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for alle svarene. Meget brugbart, blev klogere. 

Jeg synes det er svært, for det er noget korttidsudlejning, som skal køre, så det er svært at vide præcis hvor meget det skal bruges. Planen er nok at lade den køre fast nu, ikke slukke. 
Med mindre jeg kan se at den ikke skal bruges i fx 6 mdr. Min frygt er bare at det er mange penge der går med det, men frygten for at skabe problemer med legionella er nok større end pengene der måske bliver spildt lidt på at holde den kørende. 

Lige pt. har jeg stillet den på MAX varme, og så har jeg tømt en max varm tank ud af de tre forskellige haner (bruser, badevask, køkkenvask). Kan det ikke have taget hvad der evt. måtte være af baktierier ? i varm hane, om ikke andet. 
Når den står på max varme er det mere eller mindre kogende, det som kommer ud hvis jeg kun tænder det varme. 

Synes ikke vandet lugter eller andet. 

Jeg kan vel godt justere den ned så den ikke står på max - så længe jeg kan tænde for det varme vand kun og måle ved hjælp af termometer at det vand der kommer ud ligger på omkring 50-57 grader ?
Hvis du vil have et billede af tomgangsforbruget, så skal du have fat i en bimåler, den kan lånes på mange biblioteker, eller købes bl.a. hos Harald Nyborg for godt 100 kr. Den skal sættes i en stikkontakt ,og ledningen fra vandvarmeren tilsluttes i stikket på måleren. Hvis vandvarmeren er tilsluttet i en roset, så må du afmontere ledningen og montere en stikprop i stedet. Lad så varmere være tændt i 24 timer uden at bruge vand, så ved du hvor mange kw/h den bruger i døgnet, det ganges med gennemsnitsprisen for strøm fra din leverandør, så har du prisen pr. døgn.
Solaris du glemte, at der skal monteres en stikkontakt til at sætte måleren i. Det er ikke sikkert, at der er en stikkontakt lige i nærheden.

fase
Så kunne man jo sætte bimåleren i hunstikket på en forlængerledning der er lang nok til at nå nærmeste stikkiotakt.
Annonce
Jeg tror faktisk tidl ejer fik sat en separat tavle op til formålet (strøm generelt derude) 

Må jeg lige holde øje med. 

Vvb sidder i roset, så ikke ligetil at koble en bimåler til 
Hvis du har en af de nye fjernaflæste målere som de fleste vel efterhånden har, så kan du slukke for alt andet end vandvarmeren i 8 timer og gange tallet med 3, når jeg siger 8 timer, så er det af hensyn til mad i køleskab og fryser.Så kan du aflæse måleren og se hvormeget der er brugt.
Jeg ville slukke i "tomgangs tider" under de omstændigheder. Når så der kommer lejer tænde den. Det ligner noget bed and breakfeast. 
Hvis det er 30 l vandvarmer er der varmt vand på 15 minutter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg skal ikke være nervøs for at der kan opstå problemer ved at jeg slukker for den?

For bringer det ikke netop vandet ned i den der kritiske temperatur mellem 20 og 50 grader lidt for ofte hvis jeg går og slukker og tænder. Fx tænder 2 dage. Slukker. 5 dage efter tænder jeg igen. Tændt 3 dage. Slukker 8 dage. Tænder 2. Osv osv.

Så tænker jeg at vandet tit enten er på vej ned eller på vej op i temperatur?

Mine svigerforældre har en VV-beholder helt magen til.

Den bliver tændt når vi ankommer til sommerhuset og er tændt de 2-4 gange om året i nogle dage. Ellers plejer den at henstå slukket det meste af tiden.

Når den er tændt er den på 60-70 grader for at give så meget varmt vand som muligt når flere skal i bad.

Om vinteren drænes den, sammen med resten vandet i sommerhuset.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis