Badeværelse og gulvvarme på 1 sal.

Hej Lds’ere
Jeg skal i gang med at renovere et badeværelse på 1 etage i et rækkehus fra 1987, og har brug for lidt hjælp.
Første spørgsmål er om jeg kan udskifte radiatoren med gulvvarme. Altså kan jeg tilslutte gulvvarme direkte på de rør der i dag går til radiatoren? Jeg har vedlagt et billede af radiatortilslutningen. 
Det andet spørgsmål er hvordan i vil gribe opgaven an. Min ide er at fjerne det gamle gulv, ligge spånplader med riller til gulvvarmeslanger inkl varmefordelingsplader, så gulvarmeslanger, gulvpap og fermacell plade, vådrumssikring og til sidst klinker. Lyder det korrekt? Selve installationen skal selvfølgelig foretages af vvs’eren, men jeg vil gerne selv lave forarbejdet. Jeg har vedlagt billede af eksisterende gulvkonstruktion. 
På forhånd tak for hjælpen og evt gode ideer. 
Henrik
Hej Lds’ere Jeg skal i gang med at renovere et... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De 3 cm kan godt overholdes selv om du går "op i " badeværelse. Der skal bare kunne stå 3 cm vand over gulvrist inden det løber ud i andre rum. Det kan laves med fald måske supleret med en lille kant ved døren.
Jeg ville lave det meget stift som beskrevet tidligere i indlægget, bruge fermacel og derefter vådrums membran selv om det ikke er godkendt. Du skal ikke vælge store fliser 8 over 30 cm ) 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mig bekendt er en løsning med wediplader eller jackoboard stadig godkendt som mk system oven på et træbjælkelag/pladelag.

Og man kan fræse gulvvarme ned i disse.

Der er også løsningen med undergulv af gulvspån eller krydsfiner med påklistret minitec gulvvarmefelter hvori der lægges slanger og udstøbes med flydespartel med fiberforstærkning. Herefter mk membran.

Så får man noget der føles som et betongulv under klinker, men som er væsentligt lettere og reagerer hurtigere på temperaturændringer.
Link​​​

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 07-07-2023 10:06:32

Mig bekendt er en løsning med wediplader eller jackoboard stadig godkendt som mk system oven på et træbjælkelag/pladelag.

Og man kan fræse gulvvarme ned i disse.

Korrekt, den havde jeg glemt - men der skal på denne løsning først opbygges 18mm krydsfiner ovenpå bjælkelag med max cc 30cm - det er ikke mange steder at etagebjælker ligger så tæt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hmm. Så bliver det vinyl.

Tænker opbygningen skal være 45x45 lægter skruet på siden bjælkerne, så 45x45 lægter på tværs mellem bjælker, så forskalling, varmeslanger, alu fordelingsplader som går henover bjælkerne, gulvpap, 22mm gulvspån, og til sidst vinyl.
Hvordan lyder det? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også