Hjemmelavet taburet/skammel - råd søges

Jeg går med tanker om at lave en særlig skammel eller taburet.
Den skal være med fire ben (så er det måske ikke en taburet?)

Selve sædet har jeg planer om at bruge en stykke bordplade som jeg har liggende bestående af limede egestave.

Benene tænker jeg skal fastgøres vha. den teknik der vises i billederne herunder.
Det vil altså sige, at der bores et hul igennem sædet i en vinkel.
Så snittes benet til så det er rundt og lige passer ind i hullet.
Så skæres en savrille ned igennem det runde stykke af benet som skal gennem sædet.
Så sættes benet igennem hullet - evt. med lidt trælim. En lille trækile bankes ned igennem benet, så den sidder fast i hullet.

På tegningen har jeg forsøgt at illustrere, hvad jeg vil bygge.

Her kommer der hvor jeg har brug for råd.

Det svageste sted i denne konstruktion er lige der hvor benet går igennem sædet. Her er godstykkelsen på benet mindst.
Så spørgsmålet er, hvor stor en diameter skal hullet/benet mindst være? Det største spadebor jeg har er på 25mm. Mon det er nok? Ellers skal jeg op og bruge en hulsav. Men det bliver nok lidt svært at bore i vinkel med den.


Spørgsmålet om diameter afhænger nok af materialevalg for benene. Her tænker jeg egentlig bare at bruge noget alm. lægte eller reglar i hvid fyr eller gran. Og så høvle/snitte det ned i den rette tykkelse/form.
Vil det mon gå an?


Næste ting er: Hvad skal vinklen mon være?






23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror 25 mm er lige i underkanten. Du skal bruge en forstnerbor, men spænd en plade på bagsiden så du undgår at det flodser op i udgangshullet. Du skal bruge en bænkboremaskine eller søjleboremaskine, eller en anden anordning til at holde din boremaskine fast, du kan ikke bore det her i fri hånd.
Mht. vinklen ville jeg nok lave nogle prøver i noget billigt plade men vil tro det er omkring 10 grader.
perhans skrev den 09-05-2023 10:18:38

Tror 25 mm er lige i underkanten. Du skal bruge en forstnerbor, men spænd en plade på bagsiden så du undgår at det flodser op i udgangshullet. Du skal bruge en bænkboremaskine eller søjleboremaskine, eller en anden anordning til at holde din boremaskine fast, du kan ikke bore det her i fri hånd.
Mht. vinklen ville jeg nok lave nogle prøver i noget billigt plade men vil tro det er omkring 10 grader.

 

Her ligner det ellers at han borer det i frihånd:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=RpFxOHjhjwQ&t=972

Jeg har selv sådan et håndbord som jeg egentlig havde tænkt jeg kunne bruge.
Alternativt akku-skruemaskine...

Jeg tænker, at det kan være svært at bore med søjleboremaskine, når det ikke er 90 grader.

Hvorfor tænker du ikke, at det går an at bore i frihånd? Jeg mener, det er jo ikke noget der skal være 100 % nøjagtigt, vel? Benet der skal i hullet skal jo alligevel snittes, hvilket ikke bliver perfekt og så bagefter skal en kile i til at holde det på plads...


Det kan faktisk godt være, at jeg har et 30mm forstner bor nu jeg lige tænker over det. Det må jeg lige kigge efter.
Vil 30mm være tilstrækkeligt?
Hvad mener du er en passende tykkelse?

God ide med at sætte en plade (det bilver nok et bræt) på sædet for at det ikke skal flosse.


Jeg tror nu både 25 og 30 mm vil være ok. Kan du får det lavet så dine ben er lidt tykkere så vil den brystning der fremkommer jo også hjælpe til. 
I øvrigt kan man sagtens bruge en cirkelsav selv om det er ikke er vinkelret på. Det kommer jo an på center borets længde. Kan cirkelsaven ikke nå igennem så kan man bor center hullet først så er der noget at sigte efter fra den anden side. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LennartBertelsen skrev den 09-05-2023 13:34:22


Her ligner det ellers at han borer det i frihånd:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=RpFxOHjhjwQ&t=972

Det er jo Paul Sellers, snedkerverdnens svar på MacGyver :-) Ok. spøg til side, du kan nok godt gøre det med et sneglebor når vinklen ikke bliver for stor men det er svært med et kopbor og helt umuligt med et forstnerbor, men det bliver noget nemmere og mere konsistent med søjleboremaskine hvor du enten vipper dens bord i den ønskede vinkel eller laver en kile der er i den rigtige vinkel. 
God ide med at lave selve benet tykkere og så have en brystning, der ligge an på undersiden, så er 25mm måske OK.

 

Ved den brystning jeg taler om kan det sidste laves på slibemaskinen, eller en lille vinkel sliber med slibe skive på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Om benene bliver for svage ved gennemgangen afhænger, ud over tykkelsen, også af træsorter.
Hvis vinklerne bliver for store er der pres udad, og så vil en lidt tung person får sædets kant til at sprække. Især ved lettere træ som den der vises øverst.
Selv om søjleboremaskinen ikke kan stilles i vinkel, kan man lægge noget under i den ene side, så sædet hælder når der bores lodret igennem. Og så har du din vinkel.
Med tre ben får du en taburet der ikke vipper, uanset gulvet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 09-05-2023 18:11:47

Om benene bliver for svage ved gennemgangen afhænger, ud over tykkelsen, også af træsorter.
Hvis vinklerne bliver for store er der pres udad, og så vil en lidt tung person får sædets kant til at sprække. Især ved lettere træ som den der vises øverst.
Selv om søjleboremaskinen ikke kan stilles i vinkel, kan man lægge noget under i den ene side, så sædet hælder når der bores lodret igennem. Og så har du din vinkel.
Med tre ben får du en taburet der ikke vipper, uanset gulvet.

 Gode pointer.

Jeg kunne måske også bare lade alle fire ben gå lodret ned... Det er bare sådan, at den bliver lidt lang og smal stol. Den bliver ca. 25cm på det ene led og 42cm på det andet led. Jeg ville være bange for at den nemt kunne tippe fremover eller tilbageover... Derfor tror jeg at benene skal lidt skrå... Men måske kun skråt i fremad og tilbage retning og ikke til siderne...

Tre ben tror jeg ikke går til en skammel der er så bred.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis