Hjemmelavet taburet/skammel - råd søges

Jeg går med tanker om at lave en særlig skammel eller taburet.
Den skal være med fire ben (så er det måske ikke en taburet?)

Selve sædet har jeg planer om at bruge en stykke bordplade som jeg har liggende bestående af limede egestave.

Benene tænker jeg skal fastgøres vha. den teknik der vises i billederne herunder.
Det vil altså sige, at der bores et hul igennem sædet i en vinkel.
Så snittes benet til så det er rundt og lige passer ind i hullet.
Så skæres en savrille ned igennem det runde stykke af benet som skal gennem sædet.
Så sættes benet igennem hullet - evt. med lidt trælim. En lille trækile bankes ned igennem benet, så den sidder fast i hullet.

På tegningen har jeg forsøgt at illustrere, hvad jeg vil bygge.

Her kommer der hvor jeg har brug for råd.

Det svageste sted i denne konstruktion er lige der hvor benet går igennem sædet. Her er godstykkelsen på benet mindst.
Så spørgsmålet er, hvor stor en diameter skal hullet/benet mindst være? Det største spadebor jeg har er på 25mm. Mon det er nok? Ellers skal jeg op og bruge en hulsav. Men det bliver nok lidt svært at bore i vinkel med den.


Spørgsmålet om diameter afhænger nok af materialevalg for benene. Her tænker jeg egentlig bare at bruge noget alm. lægte eller reglar i hvid fyr eller gran. Og så høvle/snitte det ned i den rette tykkelse/form.
Vil det mon gå an?


Næste ting er: Hvad skal vinklen mon være?






Jeg går med tanker om at lave en særlig skammel... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
LennartBertelsen skrev den 10-05-2023 10:52:25


Jeg synes, at det er meget rart at man kan læse det der bliver svaret på. Særligt når der er mange der skriver i samme tråd.

Jeg synes også det er fint. Jeg bryder mig dog ikke om de citater, der ikke er kortet ned. Man skal bare kunne se, hvad det er, der svares på


LennartBertelsen skrev den 12-05-2023 13:54:07

Er der mon nogle tommelfingerregler for, hvor smal en skammel skal være før benene bør skråne ud i en vinkel vs. lodrette?

Ved ikke om det efterspørger findes. Men optisk er det også pænere med lidt vinkel på. Synes jeg.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis