Stenhøj Kompressor "manual"

hejsa, da jeg ikke har nogen manual og kan ikke finde en ku jeg godt tænke mig og høre om der er nogen der kan hjælpe lidt.

har erhvervet mig en ældre 1 cylinderet stenhøj kompressor og vil gerne vide, hva kan sådan en levere af liter i minuttet ?

og så er der en elektroventil der ikke er sat til, hva gør den / bruger man den til ?

den dims man kan dreje på er det til at hæve og sænke trykket eller hva gør den ?

hvordan aftapper jeg vandet fra den på den sorte plast studs ?

og hvordan tjekker jeg om motorværnet er koblet fra i den boks der er man tænder og slukker på den ?

og sidst men ikke mindst, når jeg har tændt den og så slukker den igen på kontakten, så fiser der luft ud af det rør under el boksen, er det meningen ? for det gør der ikke hvis den blir sat på tænd men kablet ikke er i ? som om den skal tømme sig selv for luft stille og roligt når der blir slukket for den ?

planen er nemlig at den skal ud og stå under et halvtag så vil høre om det er vigtigt den kan gøre det da jeg vil sætte tænd og sluk kontakt op indenfor.

god aften hilsen zimmerbabz

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden  
Kan ikke hjælpe med manual, men for sådan en kompressor ligger luftmængden på ca 100 liter/min for hver hk motoren har.


Vi prøver igen, i morgen --
Den du viser på sidste billede er sikkerheds ventil. Hvis du hiver op i den tværgående stang så fiser der rigtig meget luft ud. 
Vand aftapning skal drejes for at åbne sig. Så sprøjter den mage vand og luft ud. Det kan være en god ide at have en slange på som er fastgjort ned i en spand. 
" elboksen"
Den grå boks er tryk afbryder og den som regulerer trykket. Inde i den er der en stor skrue / møtrik, og en mindre lige kærv i hjørnet. Begge sidder på hver sin fjeder Den store regulerer stop trykket. Jo mere du strammer skruen jo højere tryk. 
Den lille regulerer afstand ned til start tryk. Når den er løsnet så meget at skruen ikke trækker i fjeder så starter den igen så hurtig som muligt. 
Det koster meget at køre med for højt tryk i forhold til det man har brug for. 
Fiser ud ved trykafbryder
Når sådan en kompressor har fyldt tanken op, vil den have svært ved at komme i gang igen, da der er tryk i det kobberrør der er ned til tanken og derfor også oppe over cylinder. For at modvirke det så er der inde i tanken monteret en kontraventil. Før denne sidder trykafbryder. Når trykket er nået åbner den lille ventil, og tømmer kobberrøret og top af cylinder for luft tryk. Det varer 20 - 40 sekunder eller lidt mere. Hvis kontraventilen er tæt så tømmes tanken ikke. 
I øvrigt skal omdrejnings retning være sådan at de støbte eger på den store remskive puster luft ind på kompressor cylinder. 
Når så det lille rør er tømt er det nemmere for motoren at slå den i gang. 
Elektro / magnetventil der ikke er sat til.
Den har nogenlunde samme funktion som den lille "der fiser luft ud" Den kan kun virke hvis man samtidig har en el betjent motorværn. Denne kan have en lille tids enhed i sig så magnet ventilen lukker luft ud af kobberøret lidt længere tid under de første sekunder af opstart fasen. 
Det vil ofte kunne køre alene med den lille " der fiser luft ud " 
Vil du starte den inden for så skal du kun starte op fra nogen lunde tom tank, og så lade trykafbryder slukke og tænde den.
Hvordan ved jeg om motorværn. . . . .
Du viser ikke noget motorværn på billeder. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
mange tak for det grundige svar, den har en 3kw motor så det må vel være en 4 hk motor ? men kan bare ikke helt forstå det sku gi 400 liter i minuttet kan det virkelig passe ?

er ret sikker på der har siddet en spand på den til at ta imod det vand der kan tappes af den og vil ha lavet noget mage ved, bare lidt mere pænere da jeg jo er smed vil jeg lave en alu beholder med aftapning i bunden på en eller anden måde. jeg er ret overbevist om den står til 10bars tryk så det vil jeg slet ikke pille ved og det du skriver gir rigtig go mening. jeg har et motorværn som hovedafbryder boks ting (kan evt ta et billede af den) som er planen bare skal sidde indenfor og det lyder til jeg godt kan gøre det jeg vil. dog går der lidt tid for skal lige ha bygget skuret og sådan og det haster ikke. den skal bare flyttes ud for skal ha dæk maskiner til at stå hvor den står og så det bare nemmere den er udenfor. er ret sikker på at "bladene" på rem hjulet blæser luft ind på cylinder blokken og har os tjekket der olie nok på og at det ser fint ud. tror skam os at kontra ventilen fungere har bare ikke ville køre for meget med den før jeg var sikker på det hele er som det skal være og det gir rigtig go mening som du siger den skal tømme røret og sådan før den kan starte igen så er ret sikker på alt er som det skal være :)

det bare svært at google sig frem til information om hvordan det hele fungere, den lille harald nyborg kompresser jeg har er jo nem at finde info på, derfor tænkte jeg at jeg sku høre mig af herinde, så mange tak for brugbare svar :D
Jeg har en Stenhøj af samme alder, dog en 2 cylindere, med en 4 kw/5.5hk motor.
Kikkede lige i manualen, der er et skema over forskellige modeller, og deres ydelser, måske du kan finde din model der?


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 18-03-2023 10:57:13

Jeg har en Stenhøj af samme alder, dog en 2 cylindere, med en 4 kw/5.5hk motor.
Kikkede lige i manualen, der er et skema over forskellige modeller, og deres ydelser, måske du kan finde din model der?

 det satme guld det der mange tak for det, det skal jeg lige ud og tjekke på emalge pladen hva der står, det kan jeg selvfølgelig ikke huske lige nu :)

Annonce
desværre er min model ikke iblandt dem der er i din manual. der står K1B på blokken af den og den er ikke i din manual. kan heller intet finde på google :/

Når nu den skal stå ude så kan kondens vand vel løbe ned i jorden, og du kan spare din fine beholder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-03-2023 15:40:27

Når nu den skal stå ude så kan kondens vand vel løbe ned i jorden, og du kan spare din fine beholder. 

 Ja det var skam os bare mens den stod indenfor men ja kan da bare lade slangen gå ned til jorden :) 

nå men skrev direkte til stenhøj men de har selvfølgelig ikke noget info på de gamle maskiner da de har smidt alt deres dokumenter på dem ud (åbenbart) men når jeg tænder den så er det omkring 1 bar i minuttet på 300 liters tank så vil jeg jo mene det er 300 liter i minuttet den levere ?

har fundet en ny ting jeg undre mig over og det er en "dims" på blokken som i form at en bolt med hul i hvor der sidder en kugle i der fiser en lille smule når den er oppe i tryk og er slukket. hvad gør den ?
har tegnet en rød cirkel om den
Tingen I den røde cirkel, det er krumtapudluftningen, den skal være der, ellers blæser den olie ud ved akslen.
Ja 1 bar stigning i en 300 liter tank, er 300 liter i minuttet.
Men tager du eks fra 1 til 2 bar kan du ikke rigtig regne med det, da den levere noget mindre ved højt tryk.
Så mål ved 7 til 8 bar ...


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis