Gulvvarme vs skillevæge.

Hej orakler,

Grundet en rørskade er min brusekabine nu banket op.
VVS'eren har konkluderet at rørene er for ringe til at lappe og vil banke hele badeværelset op. I dne forbindelse vil jeg gerne etablere gulvvarme. Huset er fra 1960 og det nuværende beton/terasso ligger direkte på sandpuden. Jeg kan se indervæggene/skillevægge står på et 'murstens-fundament' direkte på sandet. Underkanten af nederste sten er 33cm under nuværende gulvniveau. Hvordan bygger jeg gulvet op mht. disse fundamenter?
Kan jeg lade dem stå og lade være med at gå 400mm ned langs disse vægge eller SKAL de undersøbes/støttes?
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke lige svare på det du nspørger ind til, men du skal have godt med isolering under, hvis du ikke skal varme for meget på sandpuden. Endvidere skal du være meget obs på isolering ud mod ydervægen, da der ellers vil gå meget varme den vej. Det er en meget dyr måde atholde sin flisegang fri for sne!

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

De indervægge er ret lette at understøbe / undermure. Det vil være det rigtige. Du graver ned så du har 22-23 cm under den nuværende murede sokkel. Der må kun graves 1 m fri ad gangen, men på den anden væg må man godt grave 1 m samtidig. . 
Så smider du lidt mørtel i bunden af grøften, og sætter en 20 cm leca blok ned under den nuværende sokkel, og fuger meget omhyggelig op under sokkel. Skulle der falde en enkelt sten ned så kan den mures i samtidig Det kan laves med almindelig  bakkemørtel og cement  : 5 : 1 
Et par dage efter kan du grave 1 m ved siden af det du har lavet og i løbet af få dage er du klar til at lægge isolering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak endnu engang Erik,

Hvor meget sand må jeg fjerne i forhold til fundamentet til væggene?
Kan jeg grave sandet helt plant med undersiden af fundamentet eller skal jeg lade lidt være?
Det er blot mursten der står direkte på sandpuden.
Jeg vil helst ikke til at understøbe men agter at bruge bedre isoleringsmateriale - evt. PIR. Så vidt jeg kan læse er det ikke kapillærbrydene og skal derfor ligge på plast. Endvidere en plastfolie over beton som radonsikring. Jeg syndes det lyder mærkeligt at lave en plastpose om isoleringen og risikere kondens?
Jeg kan bruge alm. dampsærre begge steder?
Ivan Flex skrev den 13-03-2023 20:14:37

Tak endnu engang Erik,

Hvor meget sand må jeg fjerne i forhold til fundamentet til væggene?
Kan jeg grave sandet helt plant med undersiden af fundamentet eller skal jeg lade lidt være?
Det er blot mursten der står direkte på sandpuden.
Jeg vil helst ikke til at understøbe men agter at bruge bedre isoleringsmateriale - evt. PIR. Så vidt jeg kan læse er det ikke kapillærbrydene og skal derfor ligge på plast. Endvidere en plastfolie over beton som radonsikring. Jeg syndes det lyder mærkeligt at lave en plastpose om isoleringen og risikere kondens?
Jeg kan bruge alm. dampsærre begge steder?

EPS/PIR er ikke hårdt nok til at gøre det ud for fundament til tunge vægge, ellers ville alle jo gøre det. Der er desværre også eksempler på at betonen knækker (= mur vælter/skrider) så du er nødt til at undermure det, lecablokke er fint til formålet, når du er så langt som du er er det som allerede beskrevet et minimalt merarbejde. Du må fjerne 1m ad gangen, og derfra lave et andet hul 4m væk. 

Du behøves ikke radonspærre i et bad da du skal lave en 100% tæt vådrumsspærre, mange producenter af membran reklamerer også for at deres produkt kan anvendes som radonspærre.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Hej BOFH,

Jeg tror jeg har forklaret mig dårligt.
Min plan var ikke at fjerne sand under fundamentet, men blot grave ned til samme dybde og isolerer op derfra. Kan det gå?
Rigtig fint input med vådrumssikring som radonspærre!
I dette tilfælde nedlægges badeværelset dog. 
Du må ikke grave ned til underkant fundament, men skal holde 15 cm længere oppe. Det er ret let at under mure skillerum, så det vil være tosset at spare den del. 
EPS isolering kan fint holde til fugt så det er slet ikke nødvendig at have plastfolie under. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu har jeg banket alt gulvet op.
Jeg synes sandet i hele badeværelset virker let fugtigt. Godt nok har der været en svag læk i det ene hjørne men synes sandet i hele rummet har samme fugtighed. Vil det være naturligt under omstændighederne eller er det optrænende fugt? Jeg har nemlig også netop konstateret ny fugtbobbel op i den ene væg og bag fodpanel i tilstødende rum. Betondækket lå direkte på sandet og altså uden kapilarbrydene lag. Det samme for murstensfundament til skillevægge uden murpap.
Er en lecablok kapilarbrydene nok til understøtning eller skal det også pap imellem?
Hvis der har været en erkendt utæthed i nærheden så er det ikke usædvanligt at et større område er opfugtet - herunder også tilstødende vægge og bygningsdele, har haft noget tilsvarende i en bruseniche med utætte hjørnefuger hvor det både var gået i gulv og tilstødende vægge - og det tager lang tid at udtørre det ordentligt men hjælper selvfølgelig en hel del når du har gulvet oppe. Hvis du har fundet stedet hvor det var utæt skal du selvfølgelig ikke observere yderligere opfugtning - selv en billig fugtmåler er en god hjælp til at kunne måle (forhåbentlig) faldende værdier.

Rent sand er ikke godt som kapillarbrydende lag, når kornstørrelse bliver for lille suger det vandet til sig og holder på det - max kornstørrelse 4mm eller brug lecanødder, de fleste renoveringsprojekter jeg har været med til har man lagt gulvisolering direkte på afrettet sand da EPS ikke optager fugt.

Leca i sig selv (også som blokke) har meget beskedent fugtoptag. Når du skal understøbe vil det være svært at lægge en murpap ind uden den går i stykker når man skal banke det øverste lag ind på plads så der etableres ordentlig kontakt mellem nyt og gammelt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nu nærmer jeg mig.
Den 'alm. bakkemørtel' i anbefaler er det bare i poser fra Jem og Fix og er der ikke allerede cement i?
Kan jeg bruge den samme både i bunden og mellem lega og mursten?
Hvor bred bør lecablokken være - altså på tværs af væggen?

Hvilken blanding skal jeg bruge til selv gulvet? -agter at lave det ad én omgang - der skal ikke være fald.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis