Gulvvarme vs skillevæge.

Hej orakler,

Grundet en rørskade er min brusekabine nu banket op.
VVS'eren har konkluderet at rørene er for ringe til at lappe og vil banke hele badeværelset op. I dne forbindelse vil jeg gerne etablere gulvvarme. Huset er fra 1960 og det nuværende beton/terasso ligger direkte på sandpuden. Jeg kan se indervæggene/skillevægge står på et 'murstens-fundament' direkte på sandet. Underkanten af nederste sten er 33cm under nuværende gulvniveau. Hvordan bygger jeg gulvet op mht. disse fundamenter?
Kan jeg lade dem stå og lade være med at gå 400mm ned langs disse vægge eller SKAL de undersøbes/støttes?
Hej orakler, Grundet en rørskade er min... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den færdigblandede mørtel har ikke god styrke til formålet. Det er bedre og væsentligt billigere at mure lecablokke sammen med beton, du bruger støbesand/vasket sand + cement i 3:1 blandingsforhold. Du kan bruge samme blanding til gulvet, eller evt lave gulvet i støbemix.

Lecablokke er altid 19cm høje og 49cm lange, tykkelsen kan variere men behøves ikke være bredere end det du skal understøbe, men det er en god ide den er et par cm bredere. Plejer selv at lægge den nederste på siden så den har bredt anlæg mod jord.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Leca blokke kan have samme tykkelse som de vægge der skal understøbes. Det er sikkert 10 cm. 
Den almindelige bakkemørtel har ingen cement tilsætning. Den er i våd form i posen og så ville det hærde op.
Du kan mure med cement 10 dele mørtel og 1 del cement  Hvis du kører i tromleblander skal der blandes i mindst 5 minutter og efter 10 minuters blanding forringes styrken igen 
Du kan bruge den samme helt i bunden som leca sten skal stå på.
For at få muren til at sætte sig inden fugning øverst skal der gå et par dage. Altså hvis du murer op og efterlader 1 - 1,5 cm øverst ind i mod aften så lader du det hærde 1 hel dag og kan så fuge på 2. dagen. Fugen presses godt ind så du er sikker på at det er helt udfyldt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for Jeres svar!!
Dog bliver jeg lidt forvirret af alle de forskellige blandingsforhold i denne tråd...
Hvis jeg forstår det ret:
Lecablokken skal stå i 5-8cm mørtel i forholdet 1:10. (Bakkemørtel).
Hvis en mursten falder af det eksisterende'fundament skal den mures på plads i 1:5. (Bakkemørtel).
Den sidste fuge laves i samme 1:10 blanding som nederst. (Bakkemørtel).
Mellem 2 lecablokke 'limes' med 1:3. (støbesand).

Er det rigtigt?

Jeg regner stærkt med at kunne nøjes med et skifte lecablokke og derfor ikke behov for forbandt og 'lim',

Jeg kan se bakkemørtel fåes med forskelligt 'procent satser' - Spiller det en rolle?
Skal jeg bare købe en hel big bag??
Du kan mure det hele med samme blanding, nemlig 10:1 og det er i vægt forhold. Du kan se det her LINK , og jeg vælger imellem bærende murværk og svært belastet murværk. 
Når man taler om  5:1 så er det beton man taler om. Det er til udvendig sokkel, hvor det her drejer sig om indvendige vægge. Jeg mener ikke beton med sand og cement alene egner sig til opmurring af leca blokke
Så det er 2 forskellige ting. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-04-2023 22:30:03

Du kan mure det hele med samme blanding, nemlig 10:1 og det er i vægt forhold. Du kan se det her LINK , og jeg vælger imellem bærende murværk og svært belastet murværk. 
Når man taler om  5:1 så er det beton man taler om. Det er til udvendig sokkel, hvor det her drejer sig om indvendige vægge. Jeg mener ikke beton med sand og cement alene egner sig til opmurring af leca blokke
Så det er 2 forskellige ting. 

Har kørt den forbi min murer der lærte mig det for er også selv lidt forvirret over dit udsagn ift jeg har lært at man bruger beton.

Min murers udsagn er at der rigtigt at hvis du skal mure vægge op i blokke bruger man enten en funktions -el normal cementmørtel.

Men generelt skal alt mht fundament laves i beton, der er også anvisning fra Leca om at nederste blok skal stå på stabilt betonunderlag (eg man sætter den øverste blok i våd beton ifm støbning) og hvis der er flere skift hvor der er jordkontakt murer man dette i beton.

Understøbning af indvendige vægge er en gråzone da det regnes for frostfrit men der må ikke være tvivl om styrken, dvs underlag skal stadig udføres i beton, resten kan principielt god udføres med mørtelblanding men det er nemmere at lave det færdigt med beton da alt det skjulte så har homogen styrke, dog kan der være et spørgsmål om mængden af svind hvor beton med tilsætning af plastfificerende middel kan blandes mere tørt end mørtel.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Det er velment og jeg sælger stor pris på Jeres input men amatøren her bliver ikke mindre forvirret…
Vil det sige at BOFH anbefaler at nederste blok skal stå i en stærk beton med støbemix 1:5?

Elmand siger 1:10 og det hele med bakkemørtel??
Jeg giver mine erfaringer videre, og det har virket hos mig, og i andre gamle huse.
BOFH siger ikke støbemix men bruger ordet beton. Og det kan være sand og cement. 
Med støbemix er der større sten i og det kan man ikke mure med. Til andre formål kan man der bruge meget mindre cement fordi stenene ikke tæller ret meget med i blandings forholdet, men de fylder meget i blandingen. 
Bruger du sand og cement 5 : 1 er det også helt ok. Det er som svag slidlags beton hvis du kigger i blandetabel. Så murer du med det hele vejen, både i bunden og i fuger. Du behøver ikke bruge forskellig blanding.
Der er ikke så meget forskel på styrken. Beton har kun cement i som bindemiddel, og mørtel har kalk som primær bindemiddel og cement som forstærker hvis man skal sige det lidt populært.  
Det er vigtig at din grøft graves "pæn ud" Det vil sige at det er den oprindelige bund som du begynder på. Altså ikke noget med at fylde jord ned igen som ikke er så hårdt stampet som det oprindelige. Heller ikke på siden af første lag under leca sten. De nederste sider i grøften skal holde den støbte fod på plads. Det må gerne være lidt bredere end leca sten hvis grøften har den bredde. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Øh? Har ikke skrevet noget om at mure blokkene sammen med støbemix.

"støbesand/vasket sand + cement i 3:1 blandingsforhold. Du kan bruge samme blanding til gulvet, eller evt lave gulvet i støbemix".

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH: Vi begynder at blive enige, og det kan trådstarter godt lide.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-04-2023 17:49:25

BOFH: Vi begynder at blive enige, og det kan trådstarter godt lide.   

Afhængigt af omfang er der måske også den detalje at min løsning er (væsentligt) billigere ;-)

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis