Fra store centralvarme-rør til pex-rør

Hej, I kælderen i mit hus, er tidligere installeret store centralvarme-rør der fører vand op til 3 radiatorer på 1 sal. Jeg vil gerne have dem gemt bedre af vejen. Vil det derfor være en fornuftig mulighed at få dem udskiftet til 15mm. pexrør? Vil i ellers foreslå en anden rørtype?

Mit ønske er at kunne skubbe rørene op under kælderloftet, i en skjulekasse? 

På forhånd tak for svar!

Venlig hilsen



Mads
Hej, I kælderen i mit hus, er tidligere... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okay, Så det mest optimale vil være at koble 15mm fordelerrør til, lige efter vandmåleren. Således at de 15 mm. pex slanger kan føres op til kælderloftet og direkte ud til badeværelser og køkken? Altså uden samlinger af pex i loftet, hvilket jeg formoder er ulovligt? Jeg vil jo gerne have gemt alle de rør af vejen. :)



Venlig hilsen



Mads
Ja det er det optimale. Men der kan jo også føres 1 for kold vand og 1 for varm vand hen til en fordeler, som sidder central for de enkelte rør der kommer ned. 
Denne fordeler kunne være synlig oppe i hjørnet under loftet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay, og vi er enige om at det lodrette lysegrå brugsvandrør, som ses på sidste billede, (muligvis 1/2 tomme), kan udskiftes til 15mm. pex? Røret forsyner fjernvarmeanlægget, vaskemaskine, 1 køkkenamatur, 3 badeværelsesamaturer, 2 brusearmaterer samt 3 toiletcicsterner.



Venlig hilsen



Mads
Kan i på billederne se, hvor vandet til centralvarmen kan aftappes fra?

Venlig hilsen



Mads
Mon ikke det er den tynde stålslange som på billedet går bag ved opbevarings kassen. Den er sikkert lukket med hane i begge ender. Så den ene ende tages af og så kan man åbne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg har lavet en oversigt/overblik over hvordan jeg tænker, at PEX rørene skal installeres i kælderloftet. 
Som illustreret bruges der 18mm. pex fra hovedhanerne, som forgrener sig ud i 15mm. pex. Er det en fornuftig løsning jf. billedet?

Er det lov, at der sættes kuglehaner på vandrørene?

Jeg bruger desuden bukkefix til rørene.

Vh

Mads

Venlig hilsen



Mads
Oversigten og vandrørene kommer her som billedfil.

Venlig hilsen



Mads
Det er ikek en lov at der er kugle haner. Men hvis det er offentlig vandværk så man som "amatør" montere f.eks. blandings batteri efter kugle haner. 
Laver du det over lang tid, så kan det være en fordel at benytte fordelere med indbygget kuglehane. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Flot plan du har lavet :-)

Jeg ville sætte Dymo'er på slangerne også så du senere kan huske hvad du skal afblnde - hvis der skal skiftes amarturer / afkalke vandkaner...
Tak for gode input. Jeg får placeret kuglehaner de steder jeg føler praktisk nødvendigt.
Jeg står dog stadig og vakler mellem om jeg skal vælge 15, 18 eller 22mm. pex ved hovedrørene. På billedet/planen har jeg sat 18mm. på. Hvad ville i vælge?

 

Venlig hilsen



Mads
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis