Fra store centralvarme-rør til pex-rør

Hej, I kælderen i mit hus, er tidligere installeret store centralvarme-rør der fører vand op til 3 radiatorer på 1 sal. Jeg vil gerne have dem gemt bedre af vejen. Vil det derfor være en fornuftig mulighed at få dem udskiftet til 15mm. pexrør? Vil i ellers foreslå en anden rørtype?

Mit ønske er at kunne skubbe rørene op under kælderloftet, i en skjulekasse? 

På forhånd tak for svar!

Venlig hilsen



Mads
Hej, I kælderen i mit hus, er tidligere... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at se her :-)
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://golan.dk/wp-content/uploads/2020/04/Tryktabsnomogram07.11.pdf&ved=2ahUKEwj86J2QleP9AhWn_7sIHfeZCAcQFnoECBMQAQ&usg=AOvVaw0AKh3CAyS_7LF0QQbg5Nwx
Jeg ville nok vælge 18 mm. Det er meget sjældent at der åbnes mere end 2 haner samtidig. Og skulle det ske så er det ingen katastrofe at der er en smule trykfald. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har fundet følgende PEX rør jeg har tænkt at bruge til både brugsvandet og varmerørene: Wavin 15mm Pex Universal.
Jeg lægger dem under kælderloftet, så der er vel ingen grund til at købe  med tomrør/rør-i-rør? som denne: WAVIN 15MM PEX R.I.R 50M

Skal man vælge PEX A, PEX B eller PEX C?

Venlig hilsen



Mads
Er det muligt at koble rørforderens 3/4" nippel til vandforsyningen i venstre side og bruge højre side af rørfordeleren med muffe til 18mm pex, der føres videre til varme-uniten? ..eller skal rørfordeleren være lukket i den ene ende?

Venlig hilsen



Mads
Det er fint at gøre som du skriver. Fordelerne kan jo sættes sammen hvis der er behov for flere udtag.
Har selv lavet det på den måde. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Okay. Fordelerrørene kan vil også bruges til fjernvarmen/centralvarmen, og ikke kun brugsvand? 
SE LINK:

Venlig hilsen



Mads
Selvfølgelig

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg skal bruge et T-stykke fra fjernvarmen-uniten og videre ud til huset. Har i et forslag til et passende produkt eller andre forslag til udførelsen?

Udgang fra unit er: 3/4 nippel og skal forbindes med 18mm. pex og 15mm pex.

På forhånd tak.

Venlig hilsen



Mads
Der er pex fittings både 3/4 - 15 mm og 3/4 - 18 mm så det er ikke noget problem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis