Fra store centralvarme-rør til pex-rør

Hej, I kælderen i mit hus, er tidligere installeret store centralvarme-rør der fører vand op til 3 radiatorer på 1 sal. Jeg vil gerne have dem gemt bedre af vejen. Vil det derfor være en fornuftig mulighed at få dem udskiftet til 15mm. pexrør? Vil i ellers foreslå en anden rørtype?

Mit ønske er at kunne skubbe rørene op under kælderloftet, i en skjulekasse? 

På forhånd tak for svar!

Venlig hilsen



Mads
Hej, I kælderen i mit hus, er tidligere... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener ikke det er nødvendigt med tomrør der. Formålet med tomrør er jo at opdage eventuelle utætheder, som så viser sig ved at der kommer vand frem i tomrør, og naturligvis så man kan trække nye rør uden at skulle hugge op.
Her er det noget anderledes. Selv om de rør ikke kan ses, så opdager du stadig en utæthed stort set med det samme. Og dine troldtekplader er det eneste som bliver ødelagt. Det er ikke den store skade hvis uheldet skal være ude. 
Om bjælker kan holde til det kan man ikke se ud fra billeder, da jeg ikke kender dimensionen og bredden imellem understøtninger. Men reglen er at man godt kan bor igennem bjælker tæt på understøtning uden at det gør noget. Tæt på vil sige 10-15 % af den samlede bredde imellem understøtninger.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay tak. Er det til at se på mit billede, hvilken fitting jeg skal bruge for at forbinde fra fjernevarmeanlægsrøret og over til et 22mm. pex rør? (hvor det sorte gamle rør sidder)

Venlig hilsen



Mads
For mig ser det ud som det sorte rør er 1"
 så en overgang ( nippelmuffe ) til 3/4" 
En galvaniseret 3/4" muffe 
En messing overgang 1/2" -> 3/4" 
Så du kan bruge enten en muffe/pex 1/2" -> 22 mm eller en muffe/pex 3/4" -> 22 mm pex. ( det sidste indebærer at den 1/2" ->3/4" beholdes. ) 
Når jeg ser at fjernvarmen kommer med 1/2" så må jeg give dig ret i at du godt kan gå længere ned i dimension end de 22 mm. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det ville være et godt valg. Men den kan også købes i vinkel hvis det er bedre. Så er du allerede på vej op imod loftet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Der er et sted længere nede i rummet, hvor jeg skal samle det 18mm. pex-rør med det store gamle 1" centralvarme-rør af jern.  Er der nogen problemer med at bruge kobber eller andre ædle metaller, efter jern i et fjernvarme-system?


Venlig hilsen



Mads
Et par kommentarer:

Jeg ville ikke bruge kobberrør pga. korrosions-potentiale. Bedre med en enkelt eller max. 2 stk. messing stykker som overgang til PEX.

15 mm diameter PEX burde være rigeligt. Flow i 15 mm PEX er ca. 1000 liter i timen over 10 meter slange med normale trykforskelle - det kan overføre al den varme du har brug for i huset x 10.
Der er ikke problemer med almindelige messing fittings. Og ved varme installationer er der "slet ingen" problemer. Det er såkaldt dødt vand. Dermed mener jeg at alt ilt i vandet er brugt op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De 15mm. Pex rør til brugsvand bør også være rigeligt, uanset om der benyttes karbad eller vand fra køkkenarmatur? Vil trykket falde betydeligt hvis der åbnes for vand begge steder samtidigt med 15 mm pex?

Er det en mulighed også at lægge brugsvands pex oppe under kælderloftet? Der må vel ikke være nogen former for rørsamlinger i loftet?

Venlig hilsen



Mads
Vandet kommer jo normalt i hver sin 15mm slange så der er ikke fare for trykfald. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis