Fra store centralvarme-rør til pex-rør

Hej, I kælderen i mit hus, er tidligere installeret store centralvarme-rør der fører vand op til 3 radiatorer på 1 sal. Jeg vil gerne have dem gemt bedre af vejen. Vil det derfor være en fornuftig mulighed at få dem udskiftet til 15mm. pexrør? Vil i ellers foreslå en anden rørtype?

Mit ønske er at kunne skubbe rørene op under kælderloftet, i en skjulekasse? 

På forhånd tak for svar!

Venlig hilsen



Mads
41 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det kun de 2 synlige rør der skal væk?
Så skal du have fat i overgang fra den rørstørrelse og til valgt pex rør. Det kan du f.eks. se her. LINK Du kan scrolle ned på siden for at finde dem som passer til dig. 
Det ser ud som 1" rør så 15mm pex vil være alt for lille 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar. Det er 1" rør, ja. Tidligere VVS'er har nævnt at de gamle 1" rør, som ses på billedet, er overdimensioneret. De har dog tisluttet den nye fjernvarme til disse rør alligevel. Jeg tænker derfor, om man skrue det sorte rør af til fjernvarmen  til venstre for R. (se sidste billede) - og dermed skrue pex rør fast i stedet? Hvilke størrelse pex forestiller i der skal bruges, for at opmnå et fornuftigt flow op til 1 salen. ?

Vh

Mads 

Venlig hilsen



Mads
'Det ser ud som 1" rør så 15mm pex vil være alt for lille'

De viste rør svarer helt til dem jeg udskiftede for nogle år siden til 15 mm Cu-rør uden problemer, idet der kun er tilsluttet nogle få radiatorer.

Det der afgør dimensionen på rørene er i dag hvor mange radiatorer, der er tilsluttet til rørene. Da de blev oplagt i sin tid, var der ikke pumpe på anlægget og vandet strømmede rundt udelukkende ved naturlig cirkulation, så modstanden i rørene skulle holdes på et absolut minimum.


Jeres forklaringer giver god mening. Så jeg tænker ikke at der kan vindes meget mere plads, ved at udskifte til lidt mindre rør. I stedet vil jeg prøve at spænde rørene lidt højere op mod loftet og lægge dem i en kasse der skjuler rørene.

Vh


Venlig hilsen



Mads
Du kan jo pille troldtek plader ned og så få pex rør hen over loftet. 
Når jeg siger alt for lille så et det sikkert 22 mm rør der kan bruges. Det svarer til 3/4" rør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hvis jeg piller troldtek ned for at lægge 22 mm. universal pex op under loftet, har du så forestillet dig at jeg får boret to huller igennem hver bjælke, helt over til den anden side?

Venlig hilsen



Mads
Jeg forestiller mig ikke noget, blot forslag. Jeg kender ikke dit loft system. Der kan være forskalling, støbt loft eller andet. 
Nu når jeg ser efter så er det synlige bjælker hvor troldtek sikkert er lagt op imellem. Så der kan godt bores 22 mm huller tæt på væggen ( understøtning ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er nemlig troldtekt der er lagt imellem bjælkerne. Så du mener det kan være en mulighed at fjerne troldtektpladerne  og lægge de 22mm. pex op under loftet, for herefter at opsætte gipsplader mellem bjælkerne? (se nyeste billede) Hmm. Jeg må se hvad der gemmer sig bag troldtektpladerne. 

Venlig hilsen



Mads
Det ville være en mulighed. Det er naturligvis let at tage en plade ned hvis troldtek er monteret med synlige skruer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vil det have konsekvenser for de bærende bjælker, hvis jeg laver huller til de 22mm. pex rør? 
Jeg tænker hullerne oven i købet bliver lidt større, da der skal tomrør rundt om. 

Venlig hilsen



Mads
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis