Spørgsmål om ejerskifteforsikring

Hej, jeg har døjet med mine tagrender, og har haft en ude og skulle gi et bud.
Efter en masse snak, sagde han at hvis jeg havde ejerskifte forskring brude de dække den, da det er lavet helt forkert, og helt forkert fald.. og vi har tagpap på, hvor rendejernen er lagt under, så det ikke bare lige at skifte, og vi har kobber tagrender, som vi gerne vil beholde, men det jo tis dyrt :D..
Ham der var her, sagde bla. at man ikke måtte lave en tagrede der var knap 20 meter lang og kun have 1 nedløb i den ene side.

Huset er total renoveret for knap 10 år siden, og der står intet om dette i tilstandsrapporten.

Hvad tænker i? burde de dække? og ja, jeg skal ha ringet til dem og spurt, men gider ikke stå som en idiot, hvis jeg intet ved omkring dette :) 

Vi købte huset for 3 år siden og vi har købt ejerskifteforsikring med 5 års dækning.

- Østie :D 
Hej, jeg har døjet med mine tagrender, og har haft... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tagrender er en del af husets tagkonstruktion og bør være efterset og kontrolleret af den byggesagkyndige ifm udarbejdelse af tilstandsrapporten. Såfremt rapporten er mangelfuld eller forkert på emner der er omfattet af rapporten kan der rettes krav imod den sagkyndige der har lavet rapporten.

https://www.ret-raad.dk/hvad-goer-man-naar-der-er-fejl-i-tilstandsrapporten-eller-elinstallationsrapporten/

https://www.hussager.dk/tilstandsrapporten/

Men om dette sker via jeres egen forsikring skal jeg ikke kloge i, der kan være noget med småt i den forbindelse.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

At få dækket en utæt tagrende af ejerskifteforsikringen bliver nok en kamp, uagtet om du har ret.. er det ikke muligt at justere faldet, hvis du sætter konsoljern op istedet for rendejern?
Det lyder som om ham gutten der har kigget på vil sætte konsol jern og efter at de gamle rendejern er savet af. Det er en god løsning.
Men ofte kan man justere på rendejern, ved at bukke dem op / ned. 
Begge metoder betyder at tagrende skal afmonteres og lægges ned eller op på taget. Så kan man med rendejerns bukker ændre faldet. Om det er nok kan man ikke sige herfra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 28-02-2023 22:57:36

Begge metoder betyder at tagrende skal afmonteres og lægges ned eller op på taget. Så kan man med rendejerns bukker ændre faldet. Om det er nok kan man ikke sige herfra. 

Der er tagpap ovenpå rendejern, sikkert skruet imod noget tagkrydsfiner. Findes der en bukker der kan bruges in situ hvor man kan ikke risikerer at rive det hele fra hinanden?

Ligeledes er ved tagpap sandsynligvis lavet et fodblik der går ned i tagrenden fra tagpap så svært at både skære jern over og få konsoljern på plads uden at bule/skade blikket.

/BOFH 

Det er ikke let. Alle 20 m tagrende skal op i et stykke. 
Afmontere nedløbsrør
Bøje de flige op som holder tagrende. Så kan hele tagrenden drejes rundt så den kommer fri af fodblik. 
Du skal så have en snor omkring tagrende for hver ca. 4-5 m så den ikke ryger ned for dig.  Snore fastgøres på den anden side af huset. Du kan så løfte tagrende lidt op og stramme snoren du står ved, gå længere hen og løfte lidt op stramme snor osv. 
På den måde kan du få tagrende næsten lige op og så ligge på det flade tag. 
Fodblik kan godt tåle at blive bøjet op med den anden hånd medens man bukker  rendejern. 
Du sætter rørtang på den runde del af rendejern lige under knækket hvor det går "vandret" ind under fodblik. Så kan rendejern bukkes.
Den ved nedløb bukkes så meget som muligt ned, og i den anden ende bukkes den sidste meget op. 
Så spænder du meget stramt murersnor imellem de 2, og der lægges så meget imellem at rendejern og snor at snor er fri af de andre rendejern hele vejen. Ens i begge ender. 
Nu kan de andre rendejern bukkes på samme måde så de har samme afstand til snor. 
Du opnår nok ikke at få meget fald, men tæt på vandret er også ok, 
Jeg ved godt at ved den operation kommer din tagrende til at "vride" lidt. Det vil sige at de 2 overkaner på tagrende ikke er vandret men yderste overkant er længere nede hvor du sænker rendejern.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 01-03-2023 00:44:31

Du sætter rørtang på den runde del af rendejern lige under knækket hvor det går "vandret" ind under fodblik. Så kan rendejern bukkes.
Den ved nedløb bukkes så meget som muligt ned, og i den anden ende bukkes den sidste meget op. 
Det er en meget risikabel øvelse. Der vil på rendejernet være et moment opad på den første del under tagpap (fikseret med en enkelt ca 4mm kort skrue) hvor man selv skal lave modhold nedad på rørtangen mens man bukker og holder fodblikket fri samtidig, sandsynligvis udført mens man står på stige... - tricky øvelse med stor risiko for fejl, med skade på tagpap som konsekvens hvis det gå galt!

Jeg ville ikke turde gøre det.

/BOFH 

Citat: Det er ikke let. Alle 20 m tagrende skal op i et stykke. 

Når nu Østie skriver, at der er huller i tagrenden, hvorfra det drypper, så vil jeg mene, at den gamle tagrende bør kasseres. Min erfaring siger mig, at når der først er huller i tagrenden, så nytter det kun kortvarigt at forsøge med lapning as hullerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis