Hjemmenetværk

Dav Folkens

Jeg skal overtage en lejlighed på 104m2 i to plan.

Jeg kan få internet gennem telefonstik eller gennem kabel tv.

Hvis jeg får det gennem kabel tv, er det så ikke et stik som dette:

https://www.lavprisel.dk/lk-fuga-antenneudtag-tv-og-radio-sloejfedaase-td263d-112-modul-hvid-43811?gclid=CjwKCAiAxvGfBhB-EiwAMPakqpQmawM4nXsP1cAtNz3DKJMbdd2RzTCoEkfgGzBQtI9yD2lp4fyxoRoCjJUQAvD_BwE

Der er et antennestik i stuen, og et stik i et værelse på 1. sal. Gulvet er lavet af træ og spånplader.

Hvis jeg sætter en router i stuen, vil jeg så kunne spille på min pc på 1. sal?

Kan det lade sig gøre, at sætte en router op i stuen, og en mere på 1.sal, som så laver ét wifi netværk, eller vil det blive til to seperate?

Jeg kan godt sætte min stationære pc i værelset med et antennestik, men hvis jeg placerer den i et værelse uden, og gerne vil have kabel, kan jeg så anvende en powerline adaptor? Har i nogle erfaringer, om at anvende disse til gaming?
Kan man få powerline adaptor, som ikke behøves at være forbundet i samme elgruppe, og som stadig er stabil, og ok hurtig?

Jeg håber ovenstående giver mening.

Mvh Frank
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vil sandsynligvis kunne nøjes med en router placeret, hvor du ønsker det.

fase
Grillbill85 skrev den 27-02-2023 13:07:41

Hvis du skal have bedre wifi på 1. Salen, skal du opsætte et accespoint, og ikke endnu en router

 Hvis WIFI virker fint på begge etager, er det så nødvendigt med et accespoint? Der, hvor jeg bor, har jeg samme hastighed på begge etager.


fase
Vil et access point være således, at jeg sætter en router til antennestikket på 1. og så sætte den til accesspoint?

Kender i noget til Powerline adaptorer? Fungerer disse fint?
Prøv i første omgang at se om hele lejligheden er dækket med routeren alene. du kan placere den på 1. sal.
Du skal bruge et udtag som vist slutdåse

fase
En almindelig router kan du ikke tilslutte til et antennestik. Af din internetudbyder får du en wifi-router med internetmodem. Hvis du vil have to af dem, skal du betale to abonnementer. Det er ikke løsningen.

Start med at se hvor godt det går med den wifi-router du får. Hvis det ikke er godt nok, kan du trække et ethernet-kabel til et access-point den anden etage, eller anskaffe dig et mesh-netværk, der gør næsten det samme uden kabel.





Tror I at man skal spille ordentligt, på første sal gennem wifi i stuen?
Jeg har selv Internet over antennekablet og det fungerer fortræffeligt.
Routeren er en FritzBox 6660 Cable leveret af udbyderen.
Derfra kan man køre adskillige Ethernet forbindelser til flere computere over almindeligt Cat6 (10/100/1000).
Eller køre over WLAN.
Du behøver kun én antennekabel forbindelse, alt andet foregår over LAN eller WLAN indenfor din lejlighed.
Glem det powerline-fræs, det dur ikke.
Men jeg tror WLAN kan dække din lejlighed som du ønsker.

Bent Andersen Jeg vill også helst have internette op ét sted, og så LAN rundt til de andre værelser. Der er dog ikke netværksstik i min lejlighed.
Jeg har mulighed for at tilslutte mit internet hvor de røde cirkler er. Jeg ville gerne have LAN forbundet mellem de røde og blå cirkler. Hvad tror du dette vil koste?
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis