Hjemmenetværk

Dav Folkens

Jeg skal overtage en lejlighed på 104m2 i to plan.

Jeg kan få internet gennem telefonstik eller gennem kabel tv.

Hvis jeg får det gennem kabel tv, er det så ikke et stik som dette:

https://www.lavprisel.dk/lk-fuga-antenneudtag-tv-og-radio-sloejfedaase-td263d-112-modul-hvid-43811?gclid=CjwKCAiAxvGfBhB-EiwAMPakqpQmawM4nXsP1cAtNz3DKJMbdd2RzTCoEkfgGzBQtI9yD2lp4fyxoRoCjJUQAvD_BwE

Der er et antennestik i stuen, og et stik i et værelse på 1. sal. Gulvet er lavet af træ og spånplader.

Hvis jeg sætter en router i stuen, vil jeg så kunne spille på min pc på 1. sal?

Kan det lade sig gøre, at sætte en router op i stuen, og en mere på 1.sal, som så laver ét wifi netværk, eller vil det blive til to seperate?

Jeg kan godt sætte min stationære pc i værelset med et antennestik, men hvis jeg placerer den i et værelse uden, og gerne vil have kabel, kan jeg så anvende en powerline adaptor? Har i nogle erfaringer, om at anvende disse til gaming?
Kan man få powerline adaptor, som ikke behøves at være forbundet i samme elgruppe, og som stadig er stabil, og ok hurtig?

Jeg håber ovenstående giver mening.

Mvh Frank
Dav Folkens Jeg skal overtage en lejlighed på... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den hurtige hingst skrev den 21-03-2023 13:50:33


TerjiD's setup kaldes et roaming network og er det bedste.. Routerne skal forbindes kablet hvor den ene "router" og den anden er i "bridge mode"....

Jeg har selv to Airport Extremes i roaming og har haft det i 15 år. Monter dem højt og væk fra metal.

Det der med CAT 6a så man er fremtidssikret? CAT6 er nok. Højere hastigheder sker ikke i de kommende årtier.

Køb flade internetkabler.. bedre at arbejde med end runde.






 



Jeg snakkede egentligt ikke om bridge-mode (selv om jeg er enig i, at det er en god løsning) - mente mere, at stuerouteren kan være den udleverede fra internetudbyderen, som så forbindes til en switch/AP på 1. sal. Det bliver typisk bare til en router med indbygget switch/AP, hvor routerfunktionen bare ikke bliver brugt.

Som jeg nævnte, er det klart at foretrække at segmentere netværket, men forslaget ovenfor er ment som plug and play, hvor der ikke kræves nogen viden om bridging, VLANs eller noget som helst.

Jeg skal ikke kunne sige, hvornår vi når hastigheder, der kræver Cat 6a eller højere .. måske det er overkill, men personligt ville jeg bruge 6a, mest fordi hvorfor ikke? :-)

Glemte også at nævne, at når der lægges netkabler igennen vægge/kanaler mv., er det bedst at bruge stive kabler (ved ikke, om de findes i fladt format?).
Det har elektrikeren sandsynligvis styr på.
Tak for svarene.

En anden mulig løsning, som jeg har overvejet, ville være at fjerne telefonstikkene, og sætte netværkskabler i stedet.
Der er telefonstik i stuen, og to stk på 1. sal.

Vil det være muligt, at bruge telefonkablerne, til at trække netværkskabler igennem væggene, og forbinde et netværk på denne måde?
FrankDahl skrev den 24-03-2023 05:41:08

Tak for svarene.

En anden mulig løsning, som jeg har overvejet, ville være at fjerne telefonstikkene, og sætte netværkskabler i stedet.
Der er telefonstik i stuen, og to stk på 1. sal.

Vil det være muligt, at bruge telefonkablerne, til at trække netværkskabler igennem væggene, og forbinde et netværk på denne måde?

Hvis de ligger i et rør, der er stort nok til et netværkskabel, er det da absolut den rigtige måde at gøre det på. :-)

Hvis de ikke ligger i et rør, kan det blive lidt tricky, da et stivt netværkskabel ikke nødvendigvis kan sniges igennem de samme steder som et tyndere og blødere telefonkabel.

Men altså, hvis du ikke skal bruge telefonen alligevel, kan du da altid prøve!

Husk: Stive netkabler (elektrikeren ved nok).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis