Hjemmenetværk

Dav Folkens

Jeg skal overtage en lejlighed på 104m2 i to plan.

Jeg kan få internet gennem telefonstik eller gennem kabel tv.

Hvis jeg får det gennem kabel tv, er det så ikke et stik som dette:

https://www.lavprisel.dk/lk-fuga-antenneudtag-tv-og-radio-sloejfedaase-td263d-112-modul-hvid-43811?gclid=CjwKCAiAxvGfBhB-EiwAMPakqpQmawM4nXsP1cAtNz3DKJMbdd2RzTCoEkfgGzBQtI9yD2lp4fyxoRoCjJUQAvD_BwE

Der er et antennestik i stuen, og et stik i et værelse på 1. sal. Gulvet er lavet af træ og spånplader.

Hvis jeg sætter en router i stuen, vil jeg så kunne spille på min pc på 1. sal?

Kan det lade sig gøre, at sætte en router op i stuen, og en mere på 1.sal, som så laver ét wifi netværk, eller vil det blive til to seperate?

Jeg kan godt sætte min stationære pc i værelset med et antennestik, men hvis jeg placerer den i et værelse uden, og gerne vil have kabel, kan jeg så anvende en powerline adaptor? Har i nogle erfaringer, om at anvende disse til gaming?
Kan man få powerline adaptor, som ikke behøves at være forbundet i samme elgruppe, og som stadig er stabil, og ok hurtig?

Jeg håber ovenstående giver mening.

Mvh Frank
Dav Folkens Jeg skal overtage en lejlighed på... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er umuligt at sige om du kan få ordentligt WiFi på 1. sal fra stue. Hvis gulvet er af beton med tæt jern-armering, vil du få problemer. Du må prøve dig frem eller spørge dine nye naboer.

Hvis det ikke er nok med den originale router, vil jeg anbefale at du får et mesh netværk. Start med to enheder. Den ene tilslutter du routeren, den anden sætter du ovenpå - lige over. Skulle det stadig give problemer, sætter du dem i nærheden af trappeåbningen.


Ved ikke om denne tråd er død, men jeg kommer lige med mit besyv.

For det første bør man rydde lidt op i de forskellige begreber, da det kan blive lidt forvirrende, hvis ikke man er IT-kyndig:

Router
Routeren er det apparat, der giver dig adgang til internettet ved at tale direkte med din internetudbyder (under almindelige forbrugeromstændigheder). Det ses tit ved de gamle antennestik, men det kan også være via fiber, 4G eller et almindeligt netværkskabel. 

I dette tilfælde er det en router, der skal tilsluttes antennestikket, og kræver et tilsvarende stik i selve kassen. Det er typisk ikke en, man køber i Power, men snarere en, man får udleveret af sin internetudbyder.

Som nogen skriver i et tidligere svar, skal man ikke sætte en router til hvert antennestik, da der kun skal være én 'indgang' for internettet (igen, under almindelige forbrugeromstændigheder).

Access Point
I daglig tale snakker man tit om at forbinde til routeren over wi-fi, men det er en forkert måde at bruge begreberne på. Bevares, det fungerer fint i daglig tale, men når man skal udvide sit netværk, skal forståelsen være på plads.

Når du forbinder til et wi-fi netværk, forbinder du til det, der hedder en Access Point (eller AP). Nærmest alle routere, du får udleveret eller køber hos Power, har en indbygget AP. Dvs, at din computer kan nemt snakke med selve router-delen ved blot at forbinde til den kasse, der er forbundet til dit antennestik.

Man kan dog godt have en AP uden en router (og en router uden en AP). Det kræver blot, at AP'en er forbundet til routeren via et kabel for at få internetadgang, hvis man forbinder sin computer til en AP uden en router-del.

Man kan godt sætte flere AP'er op i sit hjem for at få en bedre netværksdækning. Der er blandede holdninger omkring den såkaldte Mesh-teknologi - det vil jeg ikke gå ind i nu her.

AP signaler kan have forskellige mønstre. F.eks. kan de sende/modtage i et disk-mønster (godt til et-plans løsninger), eller de kan sende/modtage i kugle-mønster (godt til flerplans løsninger).

AP signaler har meget svært ved at trænge igennem armeret beton (beton med jerngitter indstøbt) og ellers i det hele taget tykke materialer. Fri bane eller tynde vægge giver det bedste signal.

Switch
Når du sætter et netværkskabel mellem din computer og bagsiden af din router (i den der række med 4-5 porte side om side), sætter du ikke et kabel i selve routeren, men i den indbyggede switch. Ligesom med AP'en har en router typisk en indbygget switch, men det er ikke en nødvendighed, at den skal være indbygget (f.eks. i virksomhedsregi med større netværk).

Switchen fungerer groft sagt lige som AP'en, hvor du forbinder til et netværk, blot med kabel i stedet for trådløst.

En switch kan godt have en indbygget AP som gør, at både kablede og trådløse forbindelser havner på det samme netværk.

En kablet forbindelse uden fejl eller miskonfiguration er som udgangspunkt altid hurtigere og mere stabil end en trådløs forbindelse. Gamer man online, er det derfor at foretrække, at man har en kablet forbindelse, hvis reaktionstid over for modstanderen er vigtig.

Man kan godt sætte flere switche i forlængelse af hinanden.

Setuppet
I denne tråds case ville jeg enten:

1) 
Sætte en router i stuen, som giver trådløs forbindelse til stueplan. 
Derfra trække et netværkskabel fra routeren i stuen op til 1. sal (med dåser i begge ender - det er et rod at trække kabel direkte fra apparat til apparat). 
På 1. sal opsættes der en AP med indbygget switch (det må gerne være en router med indbygget switch og AP - man benytter sig bare ikke af routerdelen). Dette apparat forbindes med netkabel til routeren i stueplan (i routerens indbyggede switch).
På 1. sal trækkes der kabler til alle rum (igen med dåser i begge ender).
Så har man kablet forbindelse til alle rum, samt wi-fi der med garanti dækker hele hytten.

eller

2)
Sætte routeren på 1. sal, men sørge for, at det er en router med en AP, der sender signal i kugle-mønster. Det kan også være en router med 3-4 antenner, som så kan vinkles i forskellige retninger, så de dækker bedre.
Derfra lave samme opsætning med kabler ud til værelserne, som beskrevet i 1).
På den måde kan du spare et apparat og et kabel-træk, og stadig få wi-fi i stueplan. 
Har du betongulve, skal du dog være opmærksom på, at wi-fi signalet fra 1. sal kan blive væsentligt forringet.

Andet
Hvis man ved, hvad man laver, er det altid en god ide at lave forskellige VLANs, hvor f.eks. smart-devices ligger for sig, hjemmecomputere for sig og gæstenet for sig.
Det er dog ikke et krav, og en amatør kan godt sætte kabler i, så det fungerer out-of-the-box uden nogen VLAN opsætning.


Puha .. langt svar, men håber det kan hjælpe nogen på vej.

Held og lykke!
TerjiD setup #1 er det jeg havde håbet på. En af mine venner er elektriker, og vil gerne hjælpe med at trække netværkskabler, hvis det kan lade sig gøre.
Hvis ikke; Tror du så at gaming over wifi er realistisk? Jeg har en ASUS RT AX86U, som skulle være ret fin.
Den kommer nok til at stå i stuen, hvor min pc er lodret over routeren, måske ~3 meter over. Der er et loft/gulv i mellem, som er lavet af træ og spånplader. Jeg tror træet er ret "let", det er i hvert fald ikke tungt og tæt.

Hvis ikke dette er fordelagtigt, tror du så at dette vil blive forbedret, når wifi 7 kommer? Hvis dette overhoved ændrer noget?
TerjiD det er rigtigt det du skriver, men det er de færreste der alle enheder som selvstændige enheder. Der er ikke rigtigt noget navn der dækker over en samlet enhed.

De fleste kalder det de får af deres netværksudbyder for en WiFi-router, på trods af at det er et modem, en router, en switch og et WiFi access point i en æske.
                                             
FrankDahl skrev den 17-03-2023 11:04:12

TerjiD setup #1 er det jeg havde håbet på. En af mine venner er elektriker, og vil gerne hjælpe med at trække netværkskabler, hvis det kan lade sig gøre.
Hvis ikke; Tror du så at gaming over wifi er realistisk? Jeg har en ASUS RT AX86U, som skulle være ret fin.
Den kommer nok til at stå i stuen, hvor min pc er lodret over routeren, måske ~3 meter over. Der er et loft/gulv i mellem, som er lavet af træ og spånplader. Jeg tror træet er ret "let", det er i hvert fald ikke tungt og tæt.

Hvis ikke dette er fordelagtigt, tror du så at dette vil blive forbedret, når wifi 7 kommer? Hvis dette overhoved ændrer noget?

Hvis han er en nogenlunde kompetent elektriker, skal han nok få styr på noget kabeltræk sammen med dig. :-)
HUSK bare at gøre dig selv en tjeneste og installere minimum Cat 6 (gerne Cat 6a eller Cat 7) kabler. Det koster lidt mere, men så er du fremtidssikret, når hastighederne pludselig hedder 10Gbit engang om et stykke tid. Hvis du ikke bor der til den tid, er det et udmærket salgspunkt!

Jeg ved ikke, hvad du gamer, og det er længe siden, jeg selv gjorde det. Hvis du har god wi-fi forbindelse til den router, du nævner, er mit gæt, at du kan sagtens klare dig med den til gaming formål. Men altså, der er dem, som påstår, at hvert millisekund tæller, så hvis du er en af dem, er kabel den rigtige løsning til dig. ;-)

Hvis din PC står på etagen over din wi-fi router, bør du lave følgende antennekonfiguration på routeren:

|         / 
|       /            _____
-------------
|  router        |
-------------

Jeg kan ikke lige finde dokumentation på signalmønstret for den wi-fi router. Men under antagelsen af, at den sender i 'flad' disk, får du dækning i 0, 45 og 90 grader ved at sætte antennerne på den måde. Det kan gøre en forskel, hvilken vej du drejer selve routerkassen (mest ift. 45 grader antennen), men det kan du prøve dig frem med, evt. med en wi-fi signalstyrke app på telefonen.

Med ovenstående konfiguration har du god dækning i hele stueetagen samt lige over routeren, og sandsynligvis også OK godt signal i resten af 1. sal.

For maksimal styrke bør du forbinde til 2,4 GHz, der går bedre igennem barrierer. 5 GHz er lidt hurtigere, men jeg påstår, at du vil ikke kunne mærke forskel ud over, når du skal downloade massive mængder data fra en server, hvis upload hastighed matcher din download (og hvor tit gør man egentlig det?).

Et trægulv tager selvfølgelig noget af signalstyrken, men det burde være ok med den korte afstand, du har.

Jeg er ikke helt opdateret på Wi-Fi 7, men ud fra det, jeg læser om det, mens jeg kigger på din opsætning, vurderer jeg ikke, at der vil være en markant mærkbar forbedring signalmæssigt. Wi-Fi 7 (samt Wi-Fi 6e) sender på 6 GHz frekvensen (sammen med 2,4 og 5 GHz), men signalet må lovmæssigt ikke være særlig kraftigt, da det ellers kan forstyrre andre tjenester mv., der benytter sig af det. Med andre ord - det må ikke kunne bevæge sig (langt) ud om husets vægge.

Jeg tør ikke sige, hvad et trægulv vil gøre ved et 6 GHz signal - det kan du finde ud af, når du køber det apparat på et tidspunkt. :-)

Håber, det svarer på dine spørgsmål!
Annonce
Tak for svarene.

Hvis det bliver wifi-løsningen jeg går med, vil et mesh wifi så hjælpe?
Hvis jeg f.eks. sætter en mesh node på 1. sal?
Vil dette have en indflydelse på latensen?
Vil mesh være bedre end en wifi extender?
Vil sådan nogle hjælpe, I forbindelse med min router?

https://www.asus.com/networking-iot-servers/whole-home-mesh-wifi-system/zenwifi-wifi-systems/asus-zenwifi-ax-xt8/
FrankDahl skrev den 21-03-2023 12:48:46

Tak for svarene.

Hvis det bliver wifi-løsningen jeg går med, vil et mesh wifi så hjælpe?
Hvis jeg f.eks. sætter en mesh node på 1. sal?
Vil dette have en indflydelse på latensen?
Vil mesh være bedre end en wifi extender?

Læste lige hurtigt op på Mesh teknologi.

Selv om f.eks. TP-Link forsøger at påstå, at det ikke er det samme som en Wi-Fi extender, er det faktisk præcis, hvad det er. Salgspunktet er blot, at du skal kun lave sign-in på et enkelt Wi-Fi netværk i stedet for at skifte mellem separate netværk.

Svagheden ved Mesh/Extenders har altid været latency. Kort sagt - flere hop du laver mellem din computer og routeren, mere latency får du. 
Bevares, båndbredden (Mbit/sekund) kan være udmærket, og til web-browsing, fildownload og buffer-streaming (Netflix, Youtube etc.) kan det være en meget god løsning frem for at lægge en masse kabler.

Men tilbage til gaming - hvis hvert ENESTE millisekund tæller, vil en Mesh-løsning ikke gøre dig nogen tjeneste. Med det sagt, aner jeg ikke hvad den ekstra latency rent faktisk er med de nyeste produkter. Wi-Fi bølgerne rejser med lysets hastighed, så det er kun hardwaren, der udgør en potentiel flaskehals. Men hardwaren bliver jo bedre hele tiden, så det kan sagtens være, at latency på et godt Mesh produkt i disse dage er udmærket brugbar til gaming. :-)

TerjiD's setup kaldes et roaming network og er det bedste.. Routerne skal forbindes kablet hvor den ene "router" og den anden er i "bridge mode"....

Jeg har selv to Airport Extremes i roaming og har haft det i 15 år. Monter dem højt og væk fra metal.

Det der med CAT 6a så man er fremtidssikret? CAT6 er nok. Højere hastigheder sker ikke i de kommende årtier.

Køb flade internetkabler.. bedre at arbejde med end runde.






 



Glemte lige at sige at hvis du ender med løsning med 2 "routere" så sørg for at de er identiske så de spiller sammen 100 %....

Kør 2.4 og 5 Ghz parallelt... Du skal have dual-mode på. navn på netværket (SSID) skal være det samme.. samme sikkerhedstype (WPAx), samme adgangskode. 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis