300mm vs 400mm

Det er blevet spurgt et par gange før, men dem der spurgte fik ikke direkte svar så jeg spørger igen

Er der en som med beregning kan sige hvor meget man spare med 100mm extra flamingo inden man støber gulv

Isolans RD m²K/W = 3,67 (150mm plader G60) (2 lag selvf.)
                                  2,63 (100mm plader G60)

da jeg har rigeligt at gøre med at grave 8 tons ud i hånden og køre det ud med trillebør så vil jeg sætte  stor pris på at det holdes til stive beregninger og ikke holdninger og "religion" eller "man plejer normalt...."

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nok nødt til at fortælle, hvad du mener med "spare"?
Tænker du på hvor meget energi du sparer? Det kan man relativt let regne ud, hvis man kender arealet.
Eller hvad du kan spare økonomisk? Det er noget mere kompliceret, da det jo er en sum af etableringsomkostninger i forhold til sparet energi og ikke mindst prisen på energi i fremtiden.
Jeg ville gå efter at opfylde bygningsreglementets krav og ikke mere. Men det er selvfølgelig nok en religion, om man mener kravene er fornuftige.
jenshøj skrev den 24-02-2023 10:43:06

Du er nok nødt til at fortælle, hvad du mener med "spare"?

 spare kr (mønter/skilling) 

altså hvor meget spare jeg i kr pr år ved de 2 tykkelser,

så kan jeg jo selv vudere om jeg vil poste merudgiften da det jo er rent division (besparelse divideret op i prisforskel giver år inden det er tjent hjem)

jenshøj skrev den 24-02-2023 10:43:06

 Det kan man relativt let regne ud, hvis man kender arealet.

10 kvadrat meter

 

jenshøj skrev den 24-02-2023 10:43:06


Jeg ville gå efter at opfylde bygningsreglementets krav og ikke mere. Men det er selvfølgelig nok en religion, om man mener kravene er fornuftige.

 
enig, og jeg lærte da jeg kørte hyrevogn at man aldrig snakker religion eller politik, med mindre man inden man åbner næbet ved man er total enige)

åh ja... da vi købte huset var der varme pumpe (Vaillant aroTHERM split VWL 105/5 AS S2 )

huset skulle være mærket kat A (2010) men vi fandt hurtig ud af at nogen er blevet betalt under bordet da huset er skide utæt. 

dampspære på 1. sal var ikke tæt eller hæftet fast på muren... det var heller ikke tapet nogen steder.
det har jeg så fået ordnet i den ene halvdel af huset og skal have resten klaret over sommeren når vi kan slukke for varmen

under gulvet hvor jeg er igang er der NUL isolering... under køkken heller ikke noget og heller ikke under badeværelse som begge støder op til hvor jeg er nu.. 

og ja... jeg fandt ud af jeg ved fejl har gravet 10 cm for langt ned.... og så tænker man, ligger man 10cm mere flamingo og på en måde "fremtidssikkre" sig eller tager man de 10cm som mere luft over knolden

det jo nu man skal tænke sig om... jeg banker det ikke op igen hvis jeg vælger "forkert"
Annonce
U-værdi 300 mm = 1/(3,67+3,67) = 0,14 W/m2K
U-værdi 400 mm = 1/(3,67+3,67+2,63) = 0,10 W/m2K

Du sparer altså 0,04 W/m2K

Hvis der ikke er gulvvarme regner man normalt med 20 grader inde og 10 grader i jorden (ved gulvvarme 30 grader inde og 10 i jorden). Det er en forskel på 10 grader (jordvarme 20 grader). Hvis gulvet er 10 m2, er besparelsen i varmetab:

0,04 W/m2K x 10 x 10 = 4W (ved gulvvarme 8W)  

Det den effekt (varme) der skal bruges ekstra løbene i fyringssæsonen.
Hvis fyringssæson er 180 dage, er den samlede besparelse:

180 dage x 24 timer x 4 W = 17,3 kWh  (gulvvarme  34,5 kWh)

Det er kWh varme, så ved varmpumper skal man dividere med COP-værdi.Det er ikke meget, men bygningsreglementet er ligeglad, hvis gulvet er brudt op, skal reglerne overholdes.


Når man skal bestemme sig til om det er  20cm, 30cm, eller 40cm isoleringstykkelse, som man vil anvende, er det måske en ide at tænke på hvad denne forening har af interesser.

"VIF-Isolering,    http://www.vif-isolering.dk/
VIF er brancheforeningen for producenter af varmeisoleringsmaterialer. Medlemmerne beskæftiger sig med isolering inden for nybyggeri og renovering samt tekniske installationer.
VIF ARBEJDER PÅ..
VIF arbejder bl.a. med kvalitetssikring, deltager i udarbejdelsen af informationsmateriale om isolering og støtter forskning i energibesparelse og bygningsisolering.
En væsentlig opgave for VIF er at sikre, at de varmeisoleringsmaterialer, der markedsføres i Danmark, overholder gældende regler og har fyldestgørende og korrekte produktinformationer.
VIF er aktiv i det europæiske standardiseringsarbejde gennem CEN og i Dansk Standards arbejde med de nationale normer for isoleringsmaterialer.

Venlig hilsen
Knud
Bygningsreglementet BR18 siger at varmetabet skal være 0,1 W/m2K. Det er det man skal forholde sig til.

Hvis der er større, er det ulovlig byggeri. Dog er der nogle undtagelser hvis soklen ikke er dyb nok.

Bemærk at kravet om 0,1 W/m2K er total, altså også også isoleringsværdien af de andre byggematerialer, derfor er 300 mm normalt nok.
nogle gange kan man jo godt undvige bygningsreglementen ift isolering fx når de ikke er rentable? Sådan er det i hvert fald med loft isolering så vidt jeg ved. Hvorfor gælder det ikke også ved gulvisolering?

I øvrigt ville jeg personligt være ligeglad med reglementet, fornuft burde være vigtigere. 34,5 kwh varme besparet om året er INGEN TING. Selv med el-varme vil det svare til 35-70 kroner om året? Brug hellere pengene på renoveringer der gør en forskel.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis