Gasfyr måler forkert udetemperatur (Viessmann - Vitodens 222)

Jeg har et ca 12år gammelt gasfyr som har fungeret upåklageligt, men pludseligt måler det helt forkert ude-temperatur og derfor sendes der ingen varme ud i mine radiatorer.
Jeg har ingen anelse om hvor sådan en sensor sidder og i manualen kan jeg ikke finde info om dette. Er der en gasfyr ekspert herinde som måske har en ide om hvordan jeg kan fixe/justere denne fejl?
Det ville da være dejligt med 28 grader ligenu   


:
Jeg har et ca 12år gammelt gasfyr som har fungeret... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Tom,
Det er da mystisk hvad der sker med de udefølere!
Jeg tror ikke jeg kan gøre det du beskriver, men kan også være jeg ikke forstår menuen for den er ret forvirrende. Jeg kan godt definere om jeg vil have varmt vand/opvarmning eller kun den ene osv.
Jeg kan ogs indstille noget for dagene som du siger men som jeg ser indstillingerne i menuen så virker det til at være sat til hele tiden pt. Jeg kan prøve om jeg kan sende dig en video af min menu opsætningen :)

:
Jeg er faktisk blevet lidt lun på ideen med digitale termostater med temperaturer, dag og ugeur istedet for den samlede måling. Og så "justerer" alle individuelt og kører kontinuerlig drift om vinteren. Jeg har gammelt hus med forskellige isoleringer, så en fælles indstilling af fremgangs temperatur vil alligevel give at en radiator skal på 2 og en anden på måske 3. Så giver det mere mening for mig at indtaste ønskede temperatur i hvert enkelt rum.
Har du prøvet at tage ledningen fra til udeføleren?

TomFamAs
TomFamAs skrev den 11-10-2023 10:28:27
Har du prøvet at tage ledningen fra til udeføleren?

 Fik først prøvet nu, hvis jeg afmonterer ledningen til føleren så skriver den --- ved temp. og så går brænder ikonet igang og den begynder at varme, jeg er dog bange for at have den stående sådan for det virker til at den så konstant er igang?


:
Det er her hvor jeg så stiller alle radiatorer ens (feks. lidt over 2), og sætter fyrets stigning på et lav niveau. Hvis der så ikke er varmt nok til Jer første dag, så hæver du stigningen lidt mere, og bliver ved indtil at du har ønskede varme i huset. Fyret burde ikke kører konstant, da dine termostater lukker ved nok varme. Og hvis de ikke bruger varmt vand, så skal fyret heller varme vand op, og lukker så indtil der skal bruges varme igen.
Nu styrer du så varmen i huset fra fyret, og når de så bliver lidt køligere ude, så hæver du stigningen på fyret, istedet for at skrue op på radiatorerne.
Det kører fint herhjemme, også økonomisk. Men en VVS'er vil selvfølgelig sikkert mene at vi bare skulle købe ny føler. Men vi behøver den ikke på denne måde. Du skal lige bruge minimum et par aftener på at finde korrekt stigning til Jeres behov.

TomFamAs
Hej igen. Havde service i går, og retter lige lidt på tidligere svar. Den stigning som jeg justerer har ingen indflydelse når jeg kører kontinuerlig. Fremløbs temperatur kører fast høj på denne måde.
Det er der ikke noget galt i jf. servicemanden, men det er bedst at kører med føleren da "kedlen" slagger mere til ved høj fremløbs temperatur. Jr. Servicemanden så kan vi ikke helt selv justere denne temperatur men det kan han.
Jeg købte en ny føler til ca. 400kr. Og er nu kørende som man skal.
Dog troede jeg at føleren også havde en del elektronik indeni, men det er faktisk kun en modstand. I et andet indlæg herinde, har man faktisk afhjulpet en anden med lignende problem, og her skulle denne modstand bare udskiftes. Jeg tjekkede dengang ikke min egen føler da jeg troede at føleren havde printplader og små elektronik som skulle loddes med mere.
Vedhæfter billede at min gamle føler med modstanden.
Fortrudt at jeg ikke tjekkede dette, for det er vel bare at tage den med i en elektronik butik og købe en ny modstand og så skrue i muffen. Eller måske kan du klare det med et billede til en netbutik?
Så nu kører jeg igen med føler og er igang med også at udskifte termostaterne til digitale med ure.
Bh. Tom

TomFamAs
Annonce
Modstanden er temperaturafhængig.
Hvis du kan måle modstanden ved fx 0 og 20c, kan du finde ud af hvilken type det er.
Det kræver selvfølgelig at du har en fungerende, eller en reservedelsliste.
Og så kan du bare købe en med samme karakteristika. 
Tak for opdatering, jeg har også skiftet denne modstand, det gjorde jeg tidligere på året, og den virkede et stykke tid men lavede så samme fejl, så måske er det mig du referer til der skiftede? Jeg kåbte en stak af dem så prøver snart at montere en ny, dog synes jeg bare at det var underligt at den begyndte at måle forkert temp. så hurtigt.

:
Måske fejl på kabel eller forkerte modstande..

TomFamAs
S. Fabrin skrev den 06-03-2023 09:00:52

Det nemmeste ville være at skifte hele printpladen, men hvis du har mod på det kan du købe 10 k ntc

Oplevede samme fejl som OP, fyret viste udendørs temperatur på 31 grader selvom det kun var 4 grader. Jeg fik bestilt den modstand som du henviste til og sat den i - og nu viser den rigtig temperatur! Tak for hjælpen.

Jeg vil ikke sige at det er nemmest at skifte printpladen, det nemmest er at tage en samlemuffe og sætte modstanden sammen med ledningen og glemme alt om den printplade :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis