Gasfyr måler forkert udetemperatur (Viessmann - Vitodens 222)

Jeg har et ca 12år gammelt gasfyr som har fungeret upåklageligt, men pludseligt måler det helt forkert ude-temperatur og derfor sendes der ingen varme ud i mine radiatorer.
Jeg har ingen anelse om hvor sådan en sensor sidder og i manualen kan jeg ikke finde info om dette. Er der en gasfyr ekspert herinde som måske har en ide om hvordan jeg kan fixe/justere denne fejl?
Det ville da være dejligt med 28 grader ligenu   


:
Jeg har et ca 12år gammelt gasfyr som har fungeret... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
NTCen på billedet er også på 150 Ohm, så prøv at montere den. 
Eller prøv med en fast modstand på mellem 20 og 60 kOhm.

fase
Ok nu har jeg været en tur på taget og her er et par closeups af sensoren:
Prøvede at rense den men havde ingen effekt.
Jeg er ikke stærk i elektronik, men har da en loddekolbe - skal jeg skifte hele printpladen eller er det 'bare' den der lille dims i venstre side? Hvis det er hvordan ved jeg så hvad det er for en jeg skal bestille? Beklager alle mine spøgsmål, men er ret meget på udebane her!

:
Det nemmeste ville være at skifte hele printpladen, men hvis du har mod på det kan du købe ​10 k ntc​​​

fase
Jeg ville købe den komponent der passer til opgaven, og så lodde den direkte på ledningerne(for at minimere antallet af samlinger der kan korrodere).
Men kan vist ikke i tråden se at du har målt den nuværende ntc. Hverken nede fra fyret eller da du var på taget? Jeg tænker at det kunne være kabel eller forbindelser der har lidt skade.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 06-03-2023 09:31:09

Jeg ville købe den komponent der passer til opgaven, og så lodde den direkte på ledningerne(for at minimere antallet af samlinger der kan korrodere).
Men kan vist ikke i tråden se at du har målt den nuværende ntc. Hverken nede fra fyret eller da du var på taget? Jeg tænker at det kunne være kabel eller forbindelser der har lidt skade.

 Udfordringen er at jeg ikke aner hvad jeg laver, jeg er ikke ferm til elektronik. Det ser dog ikke ud til at selve hovedledningen har lidt nogen skade, den ligner sådan en helt almindelig el-ledning til 220v, rent logisk tænkte jeg bare at det var mest realistisk at det var den der dims inde i kassen der er gået i stykker.

"Jeg ville købe den komponent der passer til opgaven " - Dette ved jeg f.eks. ikke hvad betyder, hvad er det for en komponent du refererer til? Modelnummer eller noget der gør at jeg kan bestille den.


:
Annonce
"Jeg ville købe den komponent der passer til opgaven " - Dette ved jeg f.eks. ikke hvad betyder, hvad er det for en komponent du refererer til? Modelnummer eller noget der gør at jeg kan bestille den.
I indlægget  06-03-2023 09:00 er der et link til en passende modstand.

fase
S. Fabrin skrev den 06-03-2023 11:37:19

"Jeg ville købe den komponent der passer til opgaven " - Dette ved jeg f.eks. ikke hvad betyder, hvad er det for en komponent du refererer til? Modelnummer eller noget der gør at jeg kan bestille den.
I indlægget  06-03-2023 09:00 er der et link til en passende modstand.

Skægt at du ikke ved hvad det er der passer, det er dog dig der har linket til en 10 k ntc. Jeg udelader blot at referere til en specifik komponent da jeg ikke har checket hvad det er for en. Men foreslår at montere den passende komponent direkte på ledningen for at minimere antallet af forbindelsespunkter, og dermed risikoen for fejl.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Waterfront skrev den 06-03-2023 09:40:54

JohnLarsen skrev den 06-03-2023 09:31:09

Jeg ville købe den komponent der passer til opgaven, og så lodde den direkte på ledningerne(for at minimere antallet af samlinger der kan korrodere).
Men kan vist ikke i tråden se at du har målt den nuværende ntc. Hverken nede fra fyret eller da du var på taget? Jeg tænker at det kunne være kabel eller forbindelser der har lidt skade.

 Udfordringen er at jeg ikke aner hvad jeg laver, jeg er ikke ferm til elektronik. Det ser dog ikke ud til at selve hovedledningen har lidt nogen skade, den ligner sådan en helt almindelig el-ledning til 220v, rent logisk tænkte jeg bare at det var mest realistisk at det var den der dims inde i kassen der er gået i stykker.

"Jeg ville købe den komponent der passer til opgaven " - Dette ved jeg f.eks. ikke hvad betyder, hvad er det for en komponent du refererer til? Modelnummer eller noget der gør at jeg kan bestille den.

Kan du se/har du set ledningen hele vejen?

Tænker noget af den er helt eller delvist skjult undervejs fra fyr til skorsten?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Nej jeg kan ikke se ledningen hele vejen, den går ind igennem en gammel skorsten så alt kan i teorien være galt med ledningen. Tænkte bare det var mere realistisk at det var selve den der dims på skostenen da den er mere udsat for vind og vejr. 

til jer alle skal jeg huske at sige at jeg er meget glad for at i vil hjælpe mig med at løse dette. Jeg er virkelig på udebane da jeg ikke normalt arbejder med elektronik og ikke har den overordnede forståelse af hvordan denne sensor overhovedet fungerer.

:
JohnLarsen skrev den 06-03-2023 14:38:33

S. Fabrin skrev den 06-03-2023 11:37:19

"Jeg ville købe den komponent der passer til opgaven " - Dette ved jeg f.eks. ikke hvad betyder, hvad er det for en komponent du refererer til? Modelnummer eller noget der gør at jeg kan bestille den.
I indlægget  06-03-2023 09:00 er der et link til en passende modstand.

Skægt at du ikke ved hvad det er der passer, det er dog dig der har linket til en 10 k ntc. Jeg udelader blot at referere til en specifik komponent da jeg ikke har checket hvad det er for en. Men foreslår at montere den passende komponent direkte på ledningen for at minimere antallet af forbindelsespunkter, og dermed risikoen for fejl.

 Som jeg har henvist  i mit indlæg drejer det sig om en 10kOhm NTC modstand. Værdien er anført i manualen, så jeg forstår ikke dit indlæg. Min angivelse af komponent bygger på, hvad der er angivet i den opgivne manual. Prøv at læse indlæggene i tråden.  I Thomas Mygins indlæg er der en forklaring.


fase
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis