Gasfyr måler forkert udetemperatur (Viessmann - Vitodens 222)

Jeg har et ca 12år gammelt gasfyr som har fungeret upåklageligt, men pludseligt måler det helt forkert ude-temperatur og derfor sendes der ingen varme ud i mine radiatorer.
Jeg har ingen anelse om hvor sådan en sensor sidder og i manualen kan jeg ikke finde info om dette. Er der en gasfyr ekspert herinde som måske har en ide om hvordan jeg kan fixe/justere denne fejl?
Det ville da være dejligt med 28 grader ligenu   


:
Jeg har et ca 12år gammelt gasfyr som har fungeret... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 06-03-2023 15:27:44

drejer det sig om en 10kOhm NTC modstand. Værdien er anført i manualen, 


Når jeg søger efter sådan en modstand (den du linkede til er ikke på lager) så kan jeg se de har meget forskelligt udseende, betyder det noget? altså om det en dims med ledning eller om det er sådan en lille en der loddes på et print.  

 


:
Den modstand med ledning kan du forbinde direkte til de ledninger, der kommer fra fyret. Brug de klemmer, der er på printet, men sørg for at printer er rent på begge sidder. Klip den nuværende modstand af. Hvis du vælge udgaven med beregnet til ilodning, lodder du bare den gamle af og den ny i. Det er modstandsværdien, der er af betydning.

fase
mange tak for hjælpen :)

:
Der står der er 90 på lager.

fase
Fyret virker igen efter at have monteret den modstand :) Jeg takker mange gange for jeres hjælp, ville ikke kunne klare det uden jeres ekspertise. Tak :)

:
Tak for tilbagemelding.

fase
Godt gået - det kan godt være lidt angstprovokerende at lave sådant noget.

Det gode er at man tør noget mere næste gang, og at man får en stærkere ejerfornemmelse for huset :-)
Nu 6 måneder senere, står jeg I samme situation, det var da lige godt træls! Nu måler mit fyr igen 33 graden udenfor, er det ikke meget mystisk? Jeg kiggede til modstanden i boksen på mit tag og den 'ser fin ud' endnu, men fungerer åbenbart ikke. Har i nogen idéer om hvad det kan skyldes?

:
Har selv igen samme problem og har ikke fået udskiftet den.
Men som nævnt tidligere så kører jeg den væk fra auto programmet igen (indtastede ugedage med tidsprogram) "mærket med ur", for at sætte den over på almindelig kontinuerligt drift "mærket med sol"..
Det som du tidligere mente at fyret ikke kunne ændres til/fra. Det er underligt at du ikke kan skifte rundt på "sluk/dagsprogram/natprogram/auto".
Kan du heller ikke skifte så du kun kører dit vand i hanerne, hvor varme er slukket? Med i disse valg burde der vel kunne skiftes som ovenstående.
Bh. Tom 

NB. Kan du komme afsted med at frakoble føleren. For at teste om du derved kommer i manuel status på fyret??? Det tester jeg lige på mit eget..

TomFamAs
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis