Skorstenspibe - er 47x47 på en muret sten nok?

Vi satte e en masseovn hos os sidste år - nu skal vi mure piben ud gennem taget ovenpå den eksisterende skorsten - som måler 47x47cm indefor og har en lysning på 25x25.
Det jeg er i tvivl om er om stykket udenfor på piben - over soklen - godt kun må måle 47x47. 
Har vedhæftet min egen tegning samt info jeg har fundet online der beskriver gamle skorstene således.
Men er det stærkt nok ift vejrlig at den kun er 47x47 udenfor - bliver den for kold ift godt træk?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
47 x 47 kan sagtens holde på selve skorstens piben. Mine 2 skorstene er netop 47 x 47 i skaftet og det har da holdt til både Bodil og hvad de ellers har heddet af storme de sidste 10-12 år 
Hvordan skorstenen ellers skal se ud med gesims og  udkravninger er meget egns bestemt.
Da jeg skulle mure 2 skorsten piber på vores hus. ( den ene kun for sjov ) Så var jeg rundt på egnen for at kigge på andre gamle skorstene. 
Her i byen er der fjernvarme så der er ikke bevaret mange skorstene men i mindre landsbyer omkring kan man se dem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kan se at du har skiffer tag. De øverste skiffer stykker vil du kunne rille dybt ind i sokkel både nedefra og fra siden. Så  fuger du oven over. Så slipper du for zink inddækning. Måske har du allerede gjort det, det er ikke nemt at se.
Det har jeg gjort med tagsten, og det er også måden man gør med stråtag ( uden at fuge ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skal der en beton afdækning på toppen når man laver en muret skorsten til et hus fra 1887?


Det skal der ikke, det vil se lidt for moderne ud.
Du kan pudse overfladen med godt fald udad, men ganske tynd ude ved kanten. Så ser man det ikke. Brug samme materiale som den er muret i, eller med lidt mere cement. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg skal have det eksisterende skifereternit tag af. Jeg påforer spær og monterer nyt naturskifer tag.Mener du stadig at man skal skære ind i skorstenssoklen og indmure skiferen?
Dengang før 1900 var det måske mere brugt at lave det med en løskant inddækning eller lign?

Ift puds - har du en god fregangsmåde ift pudset så fremspring stadig står skarpt efter pudsearbejdet? Skal man f.eks tage de lodrette sider først ed bræt på siderne og så derefter de vandrette udspring ?
Godt job du der har gang i.
Undrer mig, måske unødvendigt, over den ikke helt glatte inderside på skorstenen.
Vi har også masseovn, og synes vi periodisk havde bøvl med at skaffe ordentlig træk, hvilket et par gange gav lidt røg i stuen ved første sæsonfyringer. Bl.a. fordi aftrækket fra en masseovn er koldere end fra f.eks. en brændeovn.
Vi valgte derfor  for 2-3 år siden at få lavet 180mm Isodor foring. Se vedlagte.
Det gav glattere inderside (= mindre modstand i trækket) og hurtigere træk pga det mindre tværsnitsareal.
Det har hjulpet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Skal den pudses op, ok så forstår jeg bedre den manglende rengøring af sten.
Mon ikke du skal pudse den nederste lodrette stykke først, så det slutter ved underkant af det vandrette.
Så næste stykke vandrette, derefter en lodret osv. 
Her tænker jeg på at vandet skal ledes ud over det lodrette stykke så der ikke er chance for pudse skel / revner. 
Ligeledes skal næste lodrette pudses ned imod den vandrette som du kan lave voldsom fald på det sidste stykke ( 1 cm ) ind imod stenene. På den måde så afleder du bedst vandet. Jeg har ikke prøvet at pudse en skorstens pibe, men tænker kun på " vandets vej" 
Ja jeg mener bestemt at du skal mure øverste skiffer ind i skorstenen. Denne skal så ikke fastgøres på anden måde. Næste række fastgøres normalt. 
På den måde undgår du den grimme blik inddækning på en ellers pænt skorstens sokkel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
JohnLarsen skrev den 20-03-2023 14:56:01

Godt job du der har gang i.
Undrer mig, måske unødvendigt, over den ikke helt glatte inderside på skorstenen.
Vi har også masseovn, og synes vi periodisk havde bøvl med at skaffe ordentlig træk, hvilket et par gange gav lidt røg i stuen ved første sæsonfyringer. Bl.a. fordi aftrækket fra en masseovn er koldere end fra f.eks. en brændeovn.
Vi valgte derfor  for 2-3 år siden at få lavet 180mm Isodor foring. Se vedlagte.
Det gav glattere inderside (= mindre modstand i trækket) og hurtigere træk pga det mindre tværsnitsareal.
Det har hjulpet.

 Tak John .

Ja inderside er blot smurt på løbende som jeg murer opad. Sådan nogenlunde glat :-) 
Skorstene har et knæk så jeg forsøger samtidigt at undgå at få for meget mørtel derned. Måske jeg skulle putte noget plast eller lign ned til at tage det værste mens jeg arbejder.

Jeg ved ikke om den bør være helt glat - jo mere glat jo mindre modstand / turbolens det siger sig selv... Tak for tippet.
ev elmand skrev den 20-03-2023 16:08:59

.......
Ja jeg mener bestemt at du skal mure øverste skiffer ind i skorstenen. Denne skal så ikke fastgøres på anden måde. Næste række fastgøres normalt. 
På den måde undgår du den grimme blik inddækning på en ellers pænt skorstens sokkel. 

 Mener du at de skifer stykker der mures ind ikke skal fastgøres med søm?


Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis