Skorstenspibe - er 47x47 på en muret sten nok?

Vi satte e en masseovn hos os sidste år - nu skal vi mure piben ud gennem taget ovenpå den eksisterende skorsten - som måler 47x47cm indefor og har en lysning på 25x25.
Det jeg er i tvivl om er om stykket udenfor på piben - over soklen - godt kun må måle 47x47. 
Har vedhæftet min egen tegning samt info jeg har fundet online der beskriver gamle skorstene således.
Men er det stærkt nok ift vejrlig at den kun er 47x47 udenfor - bliver den for kold ift godt træk?

Vi satte e en masseovn hos os sidste år - nu skal... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De tegl tagsten der mures ind hos mig blev ikke fastgjort, men blev muret fast ganske som murstene.  
Skiffer stykker fastgøres jo i toppen og det kan du jo ikke gøre inde midt i murværket, der er der jo ingen lægte under.
Præcis hvor stor et stykke skiffer der kommer op i skorstenen kan du først se når du planlægger lægte afstand til den tid. 
Iøvrigt omkring pudsning, så er det vigtig med en god vedhæftning. Og det betyder at hver eneste mikroskopiske pore i mursten skal have forbindelse til mørtelen. Det gør man ved at kaste mørtelen på med nogen kraft. Det betyder i dit tilfælde at der skal dækkes godt af der hvor mørtelen ikke skal ramme. 
Måske er du bedre tjent med at vandskure / filse skorstenen. Det er et meget tyndt lag der så lægges på og det kan sikkert bedre blive vandtæt. Vandskurings mørtel kan købes med farve. 
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så langt så godt.
Skorstenen er muret færdig, men jeg er kommet i tvivl om afdækningen øverst oppe.
Nu har jeg godt nok lavet en spidsgesims hvor det sidste skifte er trukket 30mm ind, men er det så smart ift afvanding? 

Skal der udkragning på toppen.

Tænkte tre muligheder.

1) købe en færdiglavet letbeton afdækning som måler 71x71 cm med 25x25cm lysning. Den bredeste del af toppen er 59cm - så den vil rage 6 cm ud over denne - og 9 cm udover det øverste skifte. 
Den ville jeg lægge på tagpap skåret i 2cm undermål - så den kun hæfter på en lille del.

2) Fjerne det øverste skifte og støbe en afdækning i NHL5 + murergrus 0-4 i forholdet 1:2 med rusfri stål i som armering - og lave den med 6 cm udhæng med drypnæse.

Hvad anbefaler I her?
Lidt udklip fra bygningsbevaring etc - men ikke så meget at finde om afslutningen.
Uh nej ikke letbeton eller andet op på den skorsten.   Mine 2 lignende skorstene ( facade sten) er pudset ovenpå med sokkel puds og en smule mørtel i for at gøre det mere lind at arbejde med. 
Det eneste du skal nu hvor du har den fineste skorsten man kan tænke sig er at den skal være vandtæt. 
Øverst pudser du bare toppen så det står med god fald ned til kanten. Du kan eventuelt sætte et søm i nogle af stenene for bedre vedhæftning. Der skal bores og bruges rawlplug, og søm hoved kan så stikke 1 cm op tæt ved skorstens hullet. Beton støbningen er vist i princippet på den snittegning du har fra Bygnings bevaring. Du blander sand og cement ( og en smule mørtel ) som det man bruger til f.eks. sokkelpuds.
Du har sikkert været omhyggelig med fuger på skorstenen så de er tætte. Jeg vil foreslå filsning i stedet for at pudse det op med et lag mørtel. 
Hvis du kigger nederst på snittegning er princippet også vist med indmuring af øverste teglsten. Samme princip kan bruges ved natur skiffer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis