Fundament til orangeri

Min første post her... :)

Fruen og jeg har bestilt et lækkert fritstående saml-selv orangeri på 14 kvm. Det kommer til at stå i den anden ende af haven hvor der lige nu bare er græsplæne.
Vil gerne lave et fundament der også står snorlige om 10 år. Omvendt vil jeg også gerne undgå noget det er helt overkill. Jeg har ikke for alvor støbt fundament før. Det har kun været småreparationer jeg har støbt.

Efter diverse research regner jeg med følgende fremgangsmåde (har indlagt spørgsmål ved hvert punkt):

1) Grave dyb rende hele vejen rundt der svarer til hvor orangeriet skal støtte. Skal jeg virkelig virkelig virkelig ned i 90cm?
2) Grave mindre lag af i midten (der svarer til hvor gulvet skal være). Vi overvejer at gulvet kunne være en af de der klik-sammen træ-look terrasse plade opbygninger. Hvad bør jeg have under det? Vil gerne undgå myreinvasion men samtidig skal fugt vel også kunne trænge ned.
3) Enten skal jeg betale for en betonvogn med forlænget snabel til at fylde renden op (nok 10-15.000kr+), eller også kunne det bygges op i lag af fundablokke (fx 15x20x50), så selve støbemængden er mærkbart mindre. Alternativer velkomne!
Eksempel: Fundablok opbygning
4) Hvordan bør afslutningen være på toppen af kanten rundt hvor orangeriet støtter på? Kan det afsluttes med fundablok der er pudset op hvor den er synlig? Hvis nu støbningen var uden fundablokke kunne selve toppen også være lecablokke der er pudset op? 

BEMÆRK:
* Det er ikke en mulighed at lave det nemme fundament, hvor der punktstøbes og det hele svæver over jorden på et skelet. Ender i ballade med naboer hvis der pludselig kommer 20-30cm på højden.
* Der skal ikke varme i gulvet. Det er ikke planen er sidde derude i direkte frostvejr.

Jeg var egentlig villig til at betale mig til at en prof lavede fundament. Har indhentet nogle, mener vi, ret heftige tilbud, så vi vil virkelig gerne gør-det-selv. Jeg overvejer kraftigt at leje en minigraver. Har dog kun 80cm bredde at gøre godt for at komme i haven, så det bliver uanset en af de små. Regner også med at anlægge en lille faskine i et bed tæt på, så gravemaskinen kunne også udnyttes til dette.

Vi har overvejet løsningen med at grave det hele og lade en prof klare selve støbning. Gravning er trods alt også en stor bid af udgiften. Her skulle proffen selvfølgelig guide i hvordan/hvormeget der skulle graves. Nu vil jeg i hvertfald gerne lige have nogle af jer skarpe folks bedste råd :) 

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kan aldrig betale sig at leje en minigraver , medmindre du er vant til at bruge den
en erfaren kan klare opgaven på et par timer , og timelønnen med maskine kommer aldrig til at overstige det du kommer af med i leje for en dag , og så er du sikker på at det er lavet korekt
har set det flere gange , hvor folk ikke vil betale for en mand med maskine , og så ender det med at blive dobbelt så dyrt 
bredker skrev den 12-02-2023 16:14:50

det kan aldrig betale sig at leje en minigraver...

Det kunne der være noget om. 

Ved Roskilde Maskinudlejning har de en 1200,- for 1 døgn eller 2400,- for 3 døgn. Hertil skal så tillægges et par hundrede for leje af deres maskintrailer eller betale lidt ekstra for at få leveret og afhentet.
En større del af udgiften ved prof er måske også at komme af med den jord man har gravet op. 

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
udgiften til bortkørsel vil du jo stadig have , medmindre du selv gør det , det kan du stadig selvom andre graver
er alt klart , og der kommer en med erfaring , tager det ikke langt tid , samtidig kan han sikkert grave så presis at det kan gøres med en 20 cm skovl , så bliver der både mindre jord og skal bruges mindre beton
alt efter jordbunden behøver du ikke at grave mere end 50-60 cm ned
bredker skrev den 12-02-2023 17:19:33
...
alt efter jordbunden behøver du ikke at grave mere end 50-60 cm ned

Er sikker på der aldrig har været bygget noget her før. Det var en mark for 60 år siden og derefter græsplæne da husene blev bygget. Haveområdet ligger en lille anelse lavt så tænker jorden er lidt fugtigere end gennemsnittet. 


Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
fugt er intet problem , det er bæreevnen i bunden af rammen
at man normalt siger 90 cm er pga frostfri dybde , men det vil aldrig give problem med dette byggeri
og graver du kun i 50 cm , med brede på 20 cm skal du jo kun bruge 1 m3 til 10 m rende 
ikke mere end du selv kan blande
Annonce
bredker skrev den 12-02-2023 17:32:08

fugt er intet problem , det er bæreevnen i bunden af rammen
at man normalt siger 90 cm er pga frostfri dybde , men det vil aldrig give problem med dette byggeri
og graver du kun i 50 cm , med brede på 20 cm skal du jo kun bruge 1 m3 til 10 m rende
ikke mere end du selv kan blande

 Det er lige pludselig også kun halvt så meget jord der skal køres væk - uanset om jeg gør det selv eller ej.

Med 50-55cm dybde så kan man med 3 etagers fundablokke lige komme 5-10 cm over græsniveau. Sandsynligheden for oversvømmelse bliver så markant mindre.

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
Det er et hobby drivhus på 14m2 du har , jeg har et på10 m2 som står på sortmalet  lecablokke lagt i 1o cm grus direkte på jorden , oven på lecablokkene ligger der sibirisk lærk bomme 12X12 hvor på drivhuset er fastgjort med skruer .sådant har det stået siden 1978 og selv orkanen 3 dec. 1999 tog ikke livet af det , så det er vildt overdrevet og spild af arbejde at grave og støbe dyre fundamenter .

Tak for at du gad læse mit indlæg .
Klodshans skrev den 12-02-2023 18:23:45

Det er et hobby drivhus på 14m2 du har , jeg har et på10 m2 som står på sortmalet  lecablokke lagt i 1o cm grus direkte på jorden , oven på lecablokkene ligger der sibirisk lærk bomme 12X12 hvor på drivhuset er fastgjort med skruer .sådant har det stået siden 1978 og selv orkanen 3 dec. 1999 tog ikke livet af det , så det er vildt overdrevet og spild af arbejde at grave og støbe dyre fundamenter .

Hvordan er lærke bommene fæstnet til leca? Er det blog vha. rawplugs?

Er ikke i tvivl om at jeg nok godt kunne få det sat uden støbt fundament. Ville dog være ked af hvis noget satte og huset det blev skævt. Jeg tænker min garanti = 0 hvis jeg ikke på den ene eller anden måde har støbt som de anbefaler. 

Har stadig garanti selvom jeg selv samler/sætter det op. Nogle af modellerne (fra VICA) kunne godt købes som saml-selv inkl. garanti. 


Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
Jeg vil mene at det bare er at gå i gang med spaden og grave det ud i hånden. Den smule er det ingen ide at leje maskine til. jeg gravede selv ud til vores drivhus 3x4m og det var bare stille og roligt lidt hver dag. Jeg satte vores på 50x50cm fliser på højkant ovenpå en rem som fik en skrue i hver flise. det er ennu ikke rykket sig på 6 år.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 12-02-2023 19:47:08

Jeg vil mene at det bare er at gå i gang med spaden og grave det ud i hånden. Den smule er det ingen ide at leje maskine til. jeg gravede selv ud til vores drivhus 3x4m og det var bare stille og roligt lidt hver dag. Jeg satte vores på 50x50cm fliser på højkant ovenpå en rem som fik en skrue i hver flise. det er ennu ikke rykket sig på 6 år.

Ja enig - selvom jeg fx graver en halv meter ned så er det stadig til at have at gøre med med skovl. Vi har snakket om at vi fx over en uges tid kunne skiftevis grave og køre jord væk. Har ikke voldsomt travlt da der er ca. 8 ugers leveringstid.

Min frygt for noget "sætter sig" er nok mere at orangeriet/drivhuset koster ca. 45k og at der ikke er garanti hvis ikke fundamentet forbliver 100% ret.


Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis