Fundament til orangeri

Min første post her... :)

Fruen og jeg har bestilt et lækkert fritstående saml-selv orangeri på 14 kvm. Det kommer til at stå i den anden ende af haven hvor der lige nu bare er græsplæne.
Vil gerne lave et fundament der også står snorlige om 10 år. Omvendt vil jeg også gerne undgå noget det er helt overkill. Jeg har ikke for alvor støbt fundament før. Det har kun været småreparationer jeg har støbt.

Efter diverse research regner jeg med følgende fremgangsmåde (har indlagt spørgsmål ved hvert punkt):

1) Grave dyb rende hele vejen rundt der svarer til hvor orangeriet skal støtte. Skal jeg virkelig virkelig virkelig ned i 90cm?
2) Grave mindre lag af i midten (der svarer til hvor gulvet skal være). Vi overvejer at gulvet kunne være en af de der klik-sammen træ-look terrasse plade opbygninger. Hvad bør jeg have under det? Vil gerne undgå myreinvasion men samtidig skal fugt vel også kunne trænge ned.
3) Enten skal jeg betale for en betonvogn med forlænget snabel til at fylde renden op (nok 10-15.000kr+), eller også kunne det bygges op i lag af fundablokke (fx 15x20x50), så selve støbemængden er mærkbart mindre. Alternativer velkomne!
Eksempel: Fundablok opbygning
4) Hvordan bør afslutningen være på toppen af kanten rundt hvor orangeriet støtter på? Kan det afsluttes med fundablok der er pudset op hvor den er synlig? Hvis nu støbningen var uden fundablokke kunne selve toppen også være lecablokke der er pudset op? 

BEMÆRK:
* Det er ikke en mulighed at lave det nemme fundament, hvor der punktstøbes og det hele svæver over jorden på et skelet. Ender i ballade med naboer hvis der pludselig kommer 20-30cm på højden.
* Der skal ikke varme i gulvet. Det er ikke planen er sidde derude i direkte frostvejr.

Jeg var egentlig villig til at betale mig til at en prof lavede fundament. Har indhentet nogle, mener vi, ret heftige tilbud, så vi vil virkelig gerne gør-det-selv. Jeg overvejer kraftigt at leje en minigraver. Har dog kun 80cm bredde at gøre godt for at komme i haven, så det bliver uanset en af de små. Regner også med at anlægge en lille faskine i et bed tæt på, så gravemaskinen kunne også udnyttes til dette.

Vi har overvejet løsningen med at grave det hele og lade en prof klare selve støbning. Gravning er trods alt også en stor bid af udgiften. Her skulle proffen selvfølgelig guide i hvordan/hvormeget der skulle graves. Nu vil jeg i hvertfald gerne lige have nogle af jer skarpe folks bedste råd :) 

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
Min første post her... :) Fruen og jeg har... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kommer ikke til at satse på at et 14 kvm orangeri til 45.000 kr. har brug for at flytte sig lidt i en storm for ikke at blive ødelagt. Der er fx 4mm glas og afstivere de rigtige steder der sørger for det. Det SKAL fastgøres forsvarligt.

Jeg vil have er fundament - støbt på den ene eller anden måde. Det er det jeg søger råd om. Jeg søger ikke gætværk om hvilken kvalitet mit køb er.
Udover fundablok har jeg også tænk på lecablokke men så skal jeg, så vidt jeg kan læse mig til, sætte gevindstænger gennem til betonen fordi leca ikke er så godt at fæstne i.
Hvad med leca som gulv (med stampet grus under) og så whatever gulv vi vil have ovenpå (nok noget trælook plast der klikkes sammen og er ret holdbart)?

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
Har haft omtænkt det flere gange ift. randfundamentet og midten (gulvet)...

1) Boring til 90?
For at omgå de magiske 90cm, så er jeg, af et par kollegaer, blevet anbefalet at bore x antal huller ned til 90 og fylde med beton. Herved kunne man nøjes med 1-2 lag fundablokke uden at grave til 90 hele renden rundt. Der skulle så en lodret armeringsstang i hvert hul som går op i fundablok. Smart? 

2) Gulvet?
Havde tænkt at gulvet blot skulle støbes inde mellem randfundamentet - dvs. at drivhuset blev monteret direkte på fundablokke. Måske giver det et bedre look hvis de øverste synlige 4-5 cm bliver ren beton? Kunne sætte træplader i klemme lodret udenpå fundablokke så toppen af træpladerne udgjorde top af gulv. Herved kunne nederste 5cm af betongulvet være mellem fundablokke og de øvre 5cm over. Ville benytte armeringsnet nær bunden og nær toppen. Smart?

3) Gevindstænger i stedet for bolte?
Bundkanten af drivhuset er 6cm bred. Der skal ifølge leverandør helst rage 1cm udover kanten for at regn kan dryppe af. Har hermed en rimelig bred flade at montere på. Ville det ikke være fornuftigt at have sat x-antal gevindstænger i en del af fundablokkene som jeg kan montere på? Er der særlige plugs til formålet hvis det er gevindstænger?
Med 4-5cm bund tilovers behøver de ikke stå møgpræcist og jeg kan bore i bundrammen så det passer. Skiver og låsemøtrikker har jeg i forvejen.

4) Støbeprocessen?
Har løst og hørt at man burde støbe det hele i en omgang. Hvis jeg først støbte randfundamentet færdigt og derefter gulvet (som pkt. 2), så tænker jeg at jeg ville ende med en lang revne mellem fundablokke og gulv hele vejen rundt.
Kunne det gå an at støbe randfundament først - men dog undlade at fylde den sidste halvdel af øverste fundablokkrække op? Herved ville gulvet (som pkt. 2) være støbt sammen med en del af det i fundablokken. Smart eller lidt for smart?

5) Fiberdug?
Hvor bør fiberdugen evt. være i dette her? Er det bare allernederst/yderst for at afgrænse jord fra alt andet?
Eller er det mellem grus og stampede nøddesten (som jeg tænker at benytte som lag til at lede vand væk)?

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
Hold da op ............seler og livrem ...................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Du går stadig mere end all-in med livrem og seler. Du er på vej ud i nogle underlige løsninger med dine sidste spørgsmål.

1. Hvis du ikke laver hele renden til frostfri så er det bedre at lave det i samme dybde f.eks. til 2 rækker fundablokke. Så er det heller ikke mere jord end det kan graves med hånden.

2. Det kan du ikke lave pænt. Det der stikker over terræn skal pudses med sokkelpuds efter støbning.

3. Du får aldrig placeret gevindstængerne præcist nok til at ramme fastgørelseshullerne i drivhuset så bor efter huset er sat op og monter enten limankre eller ekspansionsbolte.

4 Der er ingen problemer i at støbe af flere gange, det er ikke en atombunker du skal lave.
Gulv og fundament skal ikke hænge sammen.

5. Det skal ikke bruges fiberdug hvis du skal have støbt gulv. Grav mulden af. Fyld op med grus og støb direkte herpå. Når drivhuset ikke skal være opvarmet året rundt, er det en fordel gulvet er uisoleret.

Jeg havde stadig skruet 4 fundamentsskruer i jorden og lavet en ramme i stål. Det kan gøres på en formiddag, holder lige så godt, koster 1/10 del, og det vand man overvander kan løbe igennem gulvbelægningen. Derudover kan huset flyttes hvis man en dag finder ud af placeringen ikke er rigtig.

Selvbygger med stort S. 
1) Tjek
2) Tjek - kan altid pudse selv efter huset er sat. Tror der bliver blivet en smal rende med granitskærver rundt om.
Årsag til det med gulv delvist over fundablok er fordi det så er lettere at gøre det lige. Har lånt en 360 laser så det kan være det er let nok uanset. 
3) Så vidt jeg har forstået er der ikke forboret huller i bundrammen, så det var derfor jeg tænkte gevindstang hvis gulvet var delvist ovenpå fundablok (mindre sandsynligt at brække kanten på gulvet hvis man efterfølgende borer).
4) Sweet
5) Troede fiberdug var for at holde lagene for sig måske? Tænker ikke det isolerer.

Ved det virker som overkill men indimellem kommer vi til at sidde med gæster - som der bliver god plads til med 14kvm. Er bare federe med støbt gulv.

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
Annonce
Et rigtigt orangeri har hårdbrændte tegl på gulvet ikke beton.

Selvbygger med stort S. 
Ift. udskæringen i bundrammen ved dobbelt skydedørene er der stadig højt nok til at vi kan lægge næsten hvad vi vil. Men “murstenslook” er fruen ikke til :) 
Altså bundrammen rager på laveste sted lidt op så man stadig skjuler yderkant af hvad man nu vil have.

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
Sætter man altid funda i tyndt lag våd beton?
Bare grus og evt vandafledning under (nøddesten fx)?  

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis