Fundament til orangeri

Min første post her... :)

Fruen og jeg har bestilt et lækkert fritstående saml-selv orangeri på 14 kvm. Det kommer til at stå i den anden ende af haven hvor der lige nu bare er græsplæne.
Vil gerne lave et fundament der også står snorlige om 10 år. Omvendt vil jeg også gerne undgå noget det er helt overkill. Jeg har ikke for alvor støbt fundament før. Det har kun været småreparationer jeg har støbt.

Efter diverse research regner jeg med følgende fremgangsmåde (har indlagt spørgsmål ved hvert punkt):

1) Grave dyb rende hele vejen rundt der svarer til hvor orangeriet skal støtte. Skal jeg virkelig virkelig virkelig ned i 90cm?
2) Grave mindre lag af i midten (der svarer til hvor gulvet skal være). Vi overvejer at gulvet kunne være en af de der klik-sammen træ-look terrasse plade opbygninger. Hvad bør jeg have under det? Vil gerne undgå myreinvasion men samtidig skal fugt vel også kunne trænge ned.
3) Enten skal jeg betale for en betonvogn med forlænget snabel til at fylde renden op (nok 10-15.000kr+), eller også kunne det bygges op i lag af fundablokke (fx 15x20x50), så selve støbemængden er mærkbart mindre. Alternativer velkomne!
Eksempel: Fundablok opbygning
4) Hvordan bør afslutningen være på toppen af kanten rundt hvor orangeriet støtter på? Kan det afsluttes med fundablok der er pudset op hvor den er synlig? Hvis nu støbningen var uden fundablokke kunne selve toppen også være lecablokke der er pudset op? 

BEMÆRK:
* Det er ikke en mulighed at lave det nemme fundament, hvor der punktstøbes og det hele svæver over jorden på et skelet. Ender i ballade med naboer hvis der pludselig kommer 20-30cm på højden.
* Der skal ikke varme i gulvet. Det er ikke planen er sidde derude i direkte frostvejr.

Jeg var egentlig villig til at betale mig til at en prof lavede fundament. Har indhentet nogle, mener vi, ret heftige tilbud, så vi vil virkelig gerne gør-det-selv. Jeg overvejer kraftigt at leje en minigraver. Har dog kun 80cm bredde at gøre godt for at komme i haven, så det bliver uanset en af de små. Regner også med at anlægge en lille faskine i et bed tæt på, så gravemaskinen kunne også udnyttes til dette.

Vi har overvejet løsningen med at grave det hele og lade en prof klare selve støbning. Gravning er trods alt også en stor bid af udgiften. Her skulle proffen selvfølgelig guide i hvordan/hvormeget der skulle graves. Nu vil jeg i hvertfald gerne lige have nogle af jer skarpe folks bedste råd :) 

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
Min første post her... :) Fruen og jeg har... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Garanti på hvad ??

Tak for at du gad læse mit indlæg .
det vigtigste er at der kommer et par længder armeringsjern i , så den ikke revner 
Hvis jeg benytter fundablokke (inkl jernarmering) skal der så bare noget grus i bunden?
Eller bør jeg, med så ret bund som mulig, først hælde lidt beton - og så fundablokke ovenpå dette som jeg opretter inden det størkner.


Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
Det er voldsomt overkill med et rigtigt støbt fundament til at alm. drivhus.

En håndfuld fundamentsskruer og en bundramme f.eks i rustfast vinkeljern, så står det drivhus stadig om 50 år.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 13-02-2023 06:34:21

Det er voldsomt overkill med et rigtigt støbt fundament til at alm. drivhus.

En håndfuld fundamentsskruer og en bundramme f.eks i rustfast vinkeljern, så står det drivhus stadig om 50 år.

Jeg er helt med på det er overkill til et drivhus. Nu er det dog meningen at vi i det tidlige forår og sene efterår (måske endda nogle gode vinterdage) kan sidde og nyde udsigten i glasburet - have gæster der indimellem osv...  Jeg har tænkt mig at lægge isoleringsplader (flamingo fx) lige under hvadend gulvet ender med at bestå af. Det vil ikke fungere uden en fundament der er gravet lidt ned. 

Der vil være alt for direkte adgang for kulde og kræ hvis ikke der er gravet noget ned. 

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
Fuldstændigt tosset at begynde at grave ud til et drivhus og støbe fundament , læg en række 25X50 fliser i 10-15 cm grus , der hvor drivhuset skal stå , læg 15X15 træstolper og fastgør drivhuset med træskuer i stolperne , du behøver ikke at fastgøre stolperne til fliserne , drivhusets vægt holder det på plads .og glem alt om at lægge flaminge ned i jorden , det er nede fra jorden der kommer varme , faktisk er det normalt at der er koldere inde i et drivhus end der er uden for og med flamingo vil det blive endnu koldere (fodkoldt)

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
du behøver ikke at fastgøre stolperne til fliserne , drivhusets vægt holder det på plads 

Tror du også, at det gælder i en stærk storm??
Fra hvor glashytten skal stå er der frit udsyn til mark over naboens 2 meget lave hække => Frit blæs. Der bliver uanset fastgjort via de evt. forborede huller der nok er i bundrammen.
Jeg forstår udemærket at folk synes jeg er en tossepande fordi jeg ønsker at støbe fundament. Af flere nævnte grunde så kommer der et slags støbt fundament. Det er teknikken til dette jeg efterspørger. 

Efter snak med en kollega der har alt alt alt for mange skure på sin grund, så er tanken umiddelbart 2 etager fundablokke (inkl armeringsjern). Gravning ender så i ca. 35cm så der stikker 5cm fundament op af græsplænen. Laaangt fra de 90cm men nu er det jo så heller ikke rigtig beboelse. 

Jeg tror at myrer, rotter og andet kravl bedst holdes ude hvis de ikke bare lige kan grave sig ind - så det er også det det handler om. 

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
Tror du også, at det gælder i en stærk storm?? Svar .......Ja mit drivhus har aldrig været skruet fast , men har stået på løst på fliser ,siden 1976 , og den eneste gang det flyttede sig var da orkanen i dec 1999 trak hen over landet , mit drivhus var flyttet 1 meter og drejet 45 gr, men stod stadig på fliserne , og der var ikke et eneste glas der var gået , faktisk var det den eneste drivhus her i området som ikke blev kørt som forvredet skrald og knust glas på genbrugsstationen , da drivhuset ikke var fast gjort , så kunne det give efter for de orkanagtige vindstød ved at flytte sig , modsat de fastskruede stive drivhuse som blev  blæst i stykker ..

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis