Rottegift i egen have

Jeg står med et rotte-problem, som desværre ikke er blevet løst til trods for flere måneder med klapfælder og fangstbure. Ikke en eneste gang er de gået i fælden på trods af specialindkøbt lokkemad osv osv.

Nu lærer jeg, at man ikke selv må lægge rottegift ud. Der skal en professionel ud, men der er regler for, hvor han eller hun må arbejde. Jeg påtænker således selv at produceree noget, som kan slå de små sataner ihjel. Er der nogen her, der har erfaring med dette?

Mvh. Kim Sejersen
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enhver kommune har en autoriseret rottefænger som du betaler til over ejendomsskatten. Det koster ikke noget at henvende sig til ham /hende. Og det er lovpligtigt at anmelde rotter til kommunen

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Fra Miljøministeriet:
Hvis du ser rotter eller har mistanke om rotter, har du pligt til at melde det til din kommune, normalt den tekniske forvaltning. Pligten påhviler alle borgere - såvel grundejere som lejere. For lejere er det altså ikke tilstrækkeligt kun at sige det til viceværten eller varmemesteren. Alle borgere i Danmark har pligt til at anmelde rotter direkte til de kommunale myndigheder.

Hvis du vil forgifte rotterne, så bland 50/50 alm. rottegift med fx. jordnøddesmør eller nutella. Selv tager jeg strejfende rotter i de her kraftige gennemgangssmækfælder (uden lokkemad) som kan give blå finger, med ret god succes. 
https://www.youtube.com/shorts/PTfiUwSO8i0 
Jeg putter altid nutella i smækfælden. De går tit i fælden samme dag jeg sætter den. 
 
Det er som du selv har erfaret ikke lovligt selv at håndtere rottegift primært for at undgå rotterne bliver resistente overfor gift pga. forkert brug. Hvis du alligevel vil bruge gift, må du igang med af lede efter cyanid eller anden gift på nettet, og håbe PET ikke får di i søgelyset:-)
Kommunens rottemand kommer ud helt gratis og sætter fælder op eller lægger gift så længe det er på en privat adresse.

Dine smækfælder ( som du kan bruge lovligt alt det du lyster ) kan sagtens fange rotter hvis de stilles rigtigt. De lades med Nutella, og skal have lov at stå uberørt der hvor rotterne færdes.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
anskaf et par marsvin , så er de væk i løbet af  en uge , derefter er det naboens problem
Hej Bredker

Skal marsvinene løbe rundt i haven eller er det nok i et bur i et hjørne af haven?

Mvh
Mini me
bare i et bur
vi havde selv en del problemer med dem sidste år , satte et par marsvin i et kaninbur , der gik ikke mange dage , så var alle spor efter dem væk på hele ejendommen
Ok tak for information
bredker skrev den 06-02-2023 16:04:38

anskaf et par marsvin , så er de væk i løbet af  en uge , derefter er det naboens problem

 Det er vist en skrøne.   

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis