Rottegift i egen have

Jeg står med et rotte-problem, som desværre ikke er blevet løst til trods for flere måneder med klapfælder og fangstbure. Ikke en eneste gang er de gået i fælden på trods af specialindkøbt lokkemad osv osv.

Nu lærer jeg, at man ikke selv må lægge rottegift ud. Der skal en professionel ud, men der er regler for, hvor han eller hun må arbejde. Jeg påtænker således selv at produceree noget, som kan slå de små sataner ihjel. Er der nogen her, der har erfaring med dette?

Mvh. Kim Sejersen
Jeg står med et rotte-problem, som desværre ikke... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, rotter findes i naturen. Hvis de kommer indenfor skal der gøres noget ved det.
GSH skrev den 08-02-2023 11:59:40

Hvorfor al den snak med gift og fælder!

Rotter holder til hvor der er føde og passende gemmesteder.

Fjern føden, f.eks. fugleføden så rotter ikke kan komme til det.
Fjern æbler og lignende føde fra jorden.
Fjern eller tildæk f.eks. kompostbeholder så rotter ikke kan komme til føden.
Fjern "skidt og skrammel".
Ryd op!
Mv.

Kort og godt, lad dem dø af sult under åben himmel.  

 Desværre ikke helt så enkelt, vi havde rotter fordi vi fodrede fugle, fra et foderbrædt der stod i hækken, da der kom rotter holdt vi omgående med at fodre fuglene.

I de næste 3 år kom den rotter i de gamle huller, men jævne mellemrum.
Det var forøvrigt lidt en kamp at slippe med rotterne, kommunen lagde gift af flere omgange det hjalp ikke.
Jeg fangede en enkelt i en fælde, men der var stadig rotter..

Så fik jeg noget trædegift af en bekendt, det virkede omgående, så hver gang der var aktivitet  pudrede jeg hullerne, så var der fred i lang tid over ½ år. Men den gift er ikke længere til at købe, og sikkert også ulovligt. (det virker ved rotterne får det på pels og poter, og da rotten er en renligt dyr slikker den giften i sig og dør ret hurtigt)

Den sidste rotte jeg så blev onduleret af plænetraktoren, jeg var ude at slå græsset, og rotten tog flugten under klippebordet.    






Vi prøver igen, i morgen --
JE_NS skrev: Desværre ikke helt så enkelt, vi havde rotter fordi vi fodrede fugle, fra et foderbrædt der stod i hækken, da der kom rotter holdt vi omgående med at fodre fuglene.

Når man er så "tumpet" at sætte f.eks. foderbræt i hækken, hvor rotter let kan komme til, beder man selv direkte om rotteproblem.
GSH skrev den 08-02-2023 15:14:21

JE_NS skrev: Desværre ikke helt så enkelt, vi havde rotter fordi vi fodrede fugle, fra et foderbrædt der stod i hækken, da der kom rotter holdt vi omgående med at fodre fuglene.

Når man er så "tumpet" at sætte f.eks. foderbræt i hækken, hvor rotter let kan komme til, beder man selv direkte om rotteproblem.

 Næsten lige så tumpet som at sige rotterne forsvinder, når man fjerner fodret, der kan som jeg beskriver det gå årevis.


Vi prøver igen, i morgen --
Ja, sådan er det nu engang når man "helbreder" frem for i starten at "forebygger".

Har selv en bekendt som havde fodrebur nær hækken, rotterne sprang let fra hækken og over i fodreburet, som ingen ting. Manden ville selvfølgeligt ikke tro på hvad konen sagde. Fodreburet blev først fjernet da Rottefængeren "skar" det ud i "pap" for manden.
Annonce
Uanset om man fodre havefugle eller ej, så kan man få besøg af strejfende rotter, og er forholdene til det kan de også lave bo. Den brune rotte kaldes ikke vandrerotten for ingen ting. Prøv at gå en tur i skoven en sommernat med natkikkert - I vil forbavses over hvor mange rotter der er i det fri.       
I den hundeskov hvor jeg kommer jævnligt med min hund, kommer der nogle gange havørne. Det er et imponerende syn. Desværre bliver der dræbt mange havørne af gift, som folk lægger ud. Jeg er glad for at det er forbudt for private at lægge gift ud mod rotter. Selvom strafferammen er 2 års fængsel for at dræbe et fredet dyr, lægger folk gift ud uden at tænke på konsekvenserne.

Jeg har en gang haft en død rotte på min grund. Naboen opbevarede mejsekuler i sit skur, og fik problemer med rotter. Mortalin kom forbi og lagde gift i skuret. Siden har naboen ikke haft mejsekugler i skuret, og problemet er løst.

Det var ikke giften, der gav den langsigtede løsning, det var fjernelsen af foder. Hvis der er intet at spise, er der igen rotter.
GodeVen skrev den 08-02-2023 16:15:10

I den hundeskov hvor jeg kommer jævnligt med min hund, kommer der nogle gange havørne. Det er et imponerende syn. Desværre bliver der dræbt mange havørne af gift, som folk lægger ud. Jeg er glad for at det er forbudt for private at lægge gift ud mod rotter. Selvom strafferammen er 2 års fængsel for at dræbe et fredet dyr, lægger folk gift ud uden at tænke på konsekvenserne.

Jeg har en gang haft en død rotte på min grund. Naboen opbevarede mejsekuler i sit skur, og fik problemer med rotter. Mortalin kom forbi og lagde gift i skuret. Siden har naboen ikke haft mejsekugler i skuret, og problemet er løst.

Det var ikke giften, der gav den langsigtede løsning, det var fjernelsen af foder. Hvis der er intet at spise, er der igen rotter.

 De forgiftet rovfugle som man har fundet, er ikke døde af rottegift.   

kimsejersen skrev den 06-02-2023 10:12:12

Jeg står med et rotte-problem, som desværre ikke er blevet løst til trods for flere måneder med klapfælder og fangstbure. Ikke en eneste gang er de gået i fælden på trods af specialindkøbt lokkemad osv osv.

Nu lærer jeg, at man ikke selv må lægge rottegift ud. Der skal en professionel ud, men der er regler for, hvor han eller hun må arbejde. Jeg påtænker således selv at produceree noget, som kan slå de små sataner ihjel. Er der nogen her, der har erfaring med dette?

 Kender du årsagen til der er rotter i haven, er der foder bræt til fuglene, høns, opbevaring af korn og lign

jetdirect skrev den 06-03-2023 09:47:05

kimsejersen skrev den 06-02-2023 10:12:12

Jeg står med et rotte-problem, som desværre ikke er blevet løst til trods for flere måneder med klapfælder og fangstbure. Ikke en eneste gang er de gået i fælden på trods af specialindkøbt lokkemad osv osv.

Nu lærer jeg, at man ikke selv må lægge rottegift ud. Der skal en professionel ud, men der er regler for, hvor han eller hun må arbejde. Jeg påtænker således selv at produceree noget, som kan slå de små sataner ihjel. Er der nogen her, der har erfaring med dette?

 Kender du årsagen til der er rotter i haven, er der foder bræt til fuglene, høns, opbevaring af korn og lign

 Man kan godt have høns, uden det nødvendigvis betyder at rotter lave bo - hvis man ellers sikre sit hønsehus ordentligt mod rotter som her.   https://www.youtube.com/watch?v=kutXfii6eoc 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis