Rottegift i egen have

Jeg står med et rotte-problem, som desværre ikke er blevet løst til trods for flere måneder med klapfælder og fangstbure. Ikke en eneste gang er de gået i fælden på trods af specialindkøbt lokkemad osv osv.

Nu lærer jeg, at man ikke selv må lægge rottegift ud. Der skal en professionel ud, men der er regler for, hvor han eller hun må arbejde. Jeg påtænker således selv at produceree noget, som kan slå de små sataner ihjel. Er der nogen her, der har erfaring med dette?

Mvh. Kim Sejersen
Jeg står med et rotte-problem, som desværre ikke... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank Chr. skrev den 06-02-2023 17:01:47

bredker skrev den 06-02-2023 16:04:38

anskaf et par marsvin , så er de væk i løbet af  en uge , derefter er det naboens problem

 Det er vist en skrøne.   

 Gad vide om det er den her type marsvin, der skal til ?   



Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 06-02-2023 17:08:03

Frank Chr. skrev den 06-02-2023 17:01:47

bredker skrev den 06-02-2023 16:04:38

anskaf et par marsvin , så er de væk i løbet af  en uge , derefter er det naboens problem

 Det er vist en skrøne.   

 Gad vide om det er den her type marsvin, der skal til ?   

Ja vandrotter burde "fisken" nok kunne holde på afstand.  

 

Nogen landmænd bløder hvede op i kølervæske, rotter kan ikke stå for den søde smag - og så får de ethylenglycol forgiftning og dør efter et par dage. 
Frank Chr. skrev den 06-02-2023 17:01:47

bredker skrev den 06-02-2023 16:04:38

anskaf et par marsvin , så er de væk i løbet af  en uge , derefter er det naboens problem

 Det er vist en skrøne.   

 nej , det virker

perlehøns skulle have samme efekt , men dem har jeg dog ikke prøvet
de lyde de har når de snakker , er de samme som rotters advarsler , 
er selv overraket hvor god efekt det har

bredker skrev den 06-02-2023 20:21:36

Frank Chr. skrev den 06-02-2023 17:01:47

bredker skrev den 06-02-2023 16:04:38

anskaf et par marsvin , så er de væk i løbet af  en uge , derefter er det naboens problem

 Det er vist en skrøne.   

 nej , det virker

perlehøns skulle have samme efekt , men dem har jeg dog ikke prøvet
de lyde de har når de snakker , er de samme som rotters advarsler , 
er selv overraket hvor god efekt det har

 Jeg har haft perlehøns og marsvin samt rotter og mus på en og samme tid - så nej det har ingen skræmmeeffekt. Perlehøns æder til gengæld gerne rotter og mus hvis de kan komme til det.   

Annonce
Frank Chr. skrev den 06-02-2023 20:30:53

bredker skrev den 06-02-2023 20:21:36

Frank Chr. skrev den 06-02-2023 17:01:47

bredker skrev den 06-02-2023 16:04:38

anskaf et par marsvin , så er de væk i løbet af  en uge , derefter er det naboens problem

 Det er vist en skrøne.   

 nej , det virker

perlehøns skulle have samme efekt , men dem har jeg dog ikke prøvet
de lyde de har når de snakker , er de samme som rotters advarsler , 
er selv overraket hvor god efekt det har

 Jeg har haft perlehøns og marsvin samt rotter og mus på en og samme tid - så nej det har ingen skræmmeeffekt. Perlehøns æder til gengæld gerne rotter og mus hvis de kan komme til det.   

 ja her har det virket over al forventning , 

Jeg lavede det jo sådan jeg kunne fange mus og rotter indenfor i huset med en skuffe ud i bjælkelaget hvor der står to rottefælder med nutella i. Jeg gider ikke rende udenfor eller oppe på det gamle halmloft og tjekke om der er noget i fælderne. De er indenfor i bjælkelaget hvor det er tørt, derfor vil nutella ikke mugne. Vi bor på et nedlagt landbrug hvor stald og hus er bygget sammen. Vi har ingen dyr, men der kommer af og til en strejfer forbi. Det virker fortrineligt. Når først gnaverne er indenfor i bjælkelaget kan de lugte det der og så bliver de ikke ret gamle.  Men, nu er dit problem jo at de er udenfor i haven. Der kunne du jo også prøve med noget tørret kød i smækfælden. Det med marsvin har jeg prøvet. De hyler. Jeg tænker rotterne hurtigt vænner sig til lyden. Gift er jeg ikke så vild med. Jeg tror gnaverne lægger sig til at dø indenfor. Bedst at fange dem i smækfælder. Gitteret jeg har bygget indeni er jo for de ikke kan stikke af med fælden. Og det er jo dejlig nemt lige at tjekke fælderne ved at trække skuffen ud når man alligevel går op af trappen. 
    
Selv om rotter og mus er skadedyr, og vi kan se os gale på dem, så skal de aflives humant. Det betyder at man skal gøre alt man kan for at de går rigtige vej i en smækfælde. 
Der er ikke noget værre end en muse eller rottefælde som er blevet væk. Du ved der sidder eller har siddet et dyr i den som har lidt i måske flere timer.
Jeg har en kammerat som havde vildtkamera hen ved rottefælden. At se en rotte kæmpe med fælden i 8 - 10 timer kan give mareridt.
Så den opskrift som Frank Chr viser med smækfælder inde i en tunnel, sikrer stort set at rotten går rigtige vej ind, og at fælden rammer den durk i nakken eller på ryggen. Det slår den ihjel på kort tid. Enten ved brækket nakke eller ved kvælning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det er noget af det værste hvis et dyr sidder og lider i fælden, jeg har for et par år siden været uheldig at en muldvarp var fanget i det ene ben, og ingen tvivl om det stakkels dyr led, jeg kikke til fælden efter 2 timer, men alligevel en skrækkelig oplevelse.
Så er det var lige før jeg fik lyst til at bruge muldvarpegift ( Fosforbrinte ) men det er nok heller ikke særligt humant ??

Vi prøver igen, i morgen --
Hvorfor al den snak med gift og fælder!

Rotter holder til hvor der er føde og passende gemmesteder.

Fjern føden, f.eks. fugleføden så rotter ikke kan komme til det.
Fjern æbler og lignende føde fra jorden.
Fjern eller tildæk f.eks. kompostbeholder så rotter ikke kan komme til føden.
Fjern "skidt og skrammel".
Ryd op!
Mv.

Kort og godt, lad dem dø af sult under åben himmel.  
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis