Udskiftning af FUGA afbrydere

Hej. Jeg har to afbrydere (korrespondance dobbelt) med noget ældre lysdæmpning i, som jeg ønsker at udskifte til almindelige afbrydere med korrespondance. De tænder for nogle 12V spots, som sidder i en lysskinne.  
Jeg har vedhæftet to fotos af den eksisterende afbryder, hvor den ene kontakt er faldet af og så den nye afbryder (hvor der i øvrigt ikke er farvemarkeringer - så hvad er op og hvad er ned?).  

Som jeg har forstået det bør man der ikke være nogle problemer med det - dvs. jeg kan bare afbryder strømmen og udskifte det 1:1? 

 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I stedet for farvemærkning er der pil ind svarende til rød mærkning. Pil ud er så svarende til de sorte mærkninger. De udfyldte hører sammen. Ligesom de ikke udfyldte hører sammen.

fase
Du har en afbryder med to korrespondanceafbrydere. Det betyder, at den med udfyldte pile hører sammen og de optrukne hører sammen. Pil ind betyder den røde klemme på den gamle afbryder.
Øverst i midten er der en pil ind. Det svarer til en af de røde i den gamle. Ligeledes svare de to pile ud til de sorte i den gamle afbryder. Det samme gælder for den nederste i midten, hvor de sorte udfyldte pile hører sammen.
Hvis du viser et billede af den gamle afbryder, vil det hjælpe med forklaringen.

fase
Den jeg gerne vil have udskiftet sidder endnu i rammen pga der er behov for lyset. Men den ser således ud der hvor den ene knap er taget ud (det hvide stykke i midten er der hvor den er knækket af). Håber det giver mening!

 

Det giver kun  lidt mening. 
Den du har taget den ene tangent af er ikke en dobbelt korrespondance. Du kan sagtens tage det andet dæksel af, tage et billede og sætte dæksel på igen.  
Den du købt er en dobbelt korrespondance. De fuldt optrukne pile hører til den ene korrespondance del og de knap så tydelige hører til den anden korrespondance del. 
Jeg forstår ikke helt at du skriver lysdæmpning. Så er det ikke ligetil at udskifte  1 : 1 
Det kan være en kroneafbryder som så har fjeder under tangenten. Så skal den del af afbryder der er i stykker skubbes opad for at "korrespondance" med lysdæmper virker i den anden ende af systemet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Grunden til, at jeg gerne ville se et billede af afbryderen set bagfra, er for at få afgjort om det er en kroneafbryder eller en dobbelt korrespondance. Så de t billede, du viser, kan ikke afgøre det.

fase

Den dobbeltafbryder du har i væggen har ikke indbygget lysdæmper. Man kan kun se en trykknap efter du har fjernet tangenten. Så jeg tror ikke at det er en korrespondanceafbryder, men en dobbeltafbryder (kroneafbryder). Den nye du har, er en dobbelt korrespondance.

Korrespondance er når man kan tænde den samme lampe flere steder fra, fx fra hver ende af en gang. En korrespondanceafbryder har 3 forbindelser pr. knap (altså 6 i alt ved en dobbelt). En normal afbryder har 1 fælles forbindelse ind og 1 ud pr. knap (altså 3 i alt ved dobbeltafbryder).

Hvis du vil have hjælp, du kan bruge til noget, kan du starte med at forklare hvordan lyddæmperen betjenes, og hvor mange afbrydere, der kan tænde lampen. Det er slet ikke sikkert at du har brug for en ny afbryder. Hvis du altså kan få den knækkede stump ud af vippekontakten og får fat på en passende tangent.
Jeg kan ikke få vredet den resterende kontaktknap af (uden at ødelægge den) Men som en skriver er det ganske rigtigt en afbryder med en fjeder, og når man trykker i bund dæmpes lyset (eller øges lysstyrken). Når jeg kalder det korrespondance skyldes det, at der er to identiske kontakter med fjeder i i hver ende af køkkenet, som kan slukke/tænde det samme lys.

Men selvom det så ikke er en korrespondance kan jeg vel godt erstatte den med en korrespondance afbryder? Eller skal jeg have fat i en anden afbryder? 

 

Du kan erstatte den med den dobbelt korrespondance, men du skal kun bruge 2 af klemmerne i hver side. OG du skal have fat  i en fjeder der passer til denne type kontakt. Det er anderledes fjeder end i den du har siddende.  Desuden skal du lave en lille stump ledning imellem de 2 med pil ind, Og bruge den rigtige med pil ud så afbryder virker rigtig. Altså tændt / impuls når man trykker ind nederst. 
Jeg har aldrig oplevet at man ikke kan få tangent af. Skruetrækker ind under tangent næsten nederst og brække den ud. 
Den skal jo af for at du kan finde skruer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak - Øv jeg havde troet jeg bare kunne udskifte 1:1.

Der kom sig af at vores barn havde tændt/slukket for den ene kontakt (begge tænder hver deres lys i en lysskinne), og så begyndte det at dæmpe ned/blænde op konstant.

Vi gider egentlig ikke have lyddæmpning i køkkenet, og så tænkte jeg man kunne udskifte det med alm. korrespondanceafbryder.

Kan jeg så bare bruge en alm. dobbelt afbryder uden det fjederværk? 

 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis