Udskiftning af FUGA afbrydere

Hej. Jeg har to afbrydere (korrespondance dobbelt) med noget ældre lysdæmpning i, som jeg ønsker at udskifte til almindelige afbrydere med korrespondance. De tænder for nogle 12V spots, som sidder i en lysskinne.  
Jeg har vedhæftet to fotos af den eksisterende afbryder, hvor den ene kontakt er faldet af og så den nye afbryder (hvor der i øvrigt ikke er farvemarkeringer - så hvad er op og hvad er ned?).  

Som jeg har forstået det bør man der ikke være nogle problemer med det - dvs. jeg kan bare afbryder strømmen og udskifte det 1:1? 

 

Hej. Jeg har to afbrydere (korrespondance dobbelt)... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet at tage den knækkede del ud med en spidstang? 
Hvis du vil lave tændingen om til korrespondance, skal der være det nødvendige antal ledninger. Det er ikke nok at skifte afbryderne. Det kræver så, at vi ser bagsiden af begge afbrydere. Prøv i første omgang at pille stumpen i afbryderen ud.

fase
At ændre det fra lysdæmper med ringetryk (afbryder med fjeder) til almindelige korrespondance er langt fra en 1:1 udskiftning. Det er kun noget en elektriker må gøre. Hvis du kaster sig ud i det, skal du være helt sikker på hvad du skal gøre. Det er nok ikke noget for dig. Du bør reparere det du har.

Det er ikke ualmindeligt at en knap kan sætte sig fast, så fjeren ikke kan få den tilbage. Det er nok det, der er sket. Det kan være at afbryderen sidder skævt i rammen eller vrider.

Det kan normalt løses ved at man vipper de to tangenter af. Det skal gøres lidt forsigtigt. Man kan vippe lidt ud med en skruetrækker for oven, når knappen er trykket ind i bunden. Fjerne skruetrækkeren, vippe tangenten og vippe med skruetrækkeren for neden. Hvis man har tag på det gøres det i et vip. Tangent nummer to fjernes ved at vippe med skruetrækkeren fra siden. Igen lidt foroven og lidt forneden, for ikke at brække tangenten.

Når man har fjernet tangenterne, løsnes de to skruer, der holder afbryderen. Så skubber man til afbryderen så den sidder helt lige i rammen. En halv millimeter kan gøre forskellen. Spænder fast (ikke for hårdt) og samler igen. Det kan godt være at man skal igennem turen et par gange.

Du skal bruge nye tangenter til 13A afbryder, også kaldt gammel type. Du kan fjerne den hvide stump ved at bruge en lille spidstang og trække lige ud (ikke vride). Det ødelægger ingenting. Du kan også få den ud med en syl fra siden, det kræver dog noget forsigtighed.
Så lykkedes det mig at få den anden kontakt af. Der lille plastikstykke der er brækket af kan jeg simpelthen ikke få ud. Det ser ud til at der mangler en “dup” til højre for den røde nederst? 

 

Så lykkedes det at få at se, hvilken afbryder du har. Det er en kroneafbryder. Hvis du vil lave det om til en korrespondance, skal vi se begge afbrydere set bagfra, for at se om det kan lade sig gøre, at lave en korrespondance. Du kunne også vælge at montere den indkøbte afbryder som en kroneafbryder. Det gør du ved at lægge en lus (et kort stykke ledning) mellem de to pil ind og forbinde ledningen fra den gamle afbryders røde klemme til en af pil ind klemmerne. Du tager så ledningerne fra den gamle afbryders sorte klemmer og forbinder til de to pil ud øverst. Virker afbryderen omvendt, flytter du til de nederste pil ud klemmer.
Du skal huske, at du skal bruge to fjedre beregnede til den ny afbryder.

fase
Og de fjedre er anderledes end den der sidder i den gamle. 
Du skriver at der : ser ud til at der mangler en “dup” til højre for den røde nederst? 
Nej det gør der ikke. Det er sådan det skal være. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ahhh I see :-) Mange mange tak for opklaringen!
Kan jeg i stedet for korrespondanceafbryderen sætte en afbryder i uden korrespondance og erstatte den nuværende 1:1 (mest så jeg slipper for at skulle sætte en lille ledning i korrespondancen? Tænker det måske er lettere for mig :-) 

 

Ja det kan du. Så skal du købe en Fuga kroneafbryder. Og skal det være helt 1 : 1 skal det være den gamle model. Men den nye model kan også bruges men der skal tilkøbes den type fjeder der passer til dem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Er din lampe holdt op med at gå op og ned i styrke?



Jeg har faktisk ikke tilsluttet dem igen - men prøver i aften.

Hvilken rolle spiller den fjeder forresten i kontakten? 

 

Hvilken rolle spiller den fjeder forresten i kontakten? 
Fjederen ændrer afbryderen fra at være en tænd - sluk kontakt til at være ligesom et ringetryk. Altså kun kontakt så længe den påvirkes.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis