Krybekælder isolering en gang til..

Det er jo en junglen derude og kunne godt bruge et LDS råd.

Jeg har haft +10 tømrer og isolatører til at kigge på min 45cm til strør høje krybekælder og 80 % af dem siger. Det gider vi ikke kravle i og de sidste 20 % siger. Lad os fylde skidtet op med flamingo og det nægter jeg også at gøre.

Jeg har besluttet mig for selv at gå i gang.. Der ligger pt 50-100mm isolering mellem strøerne, holdt oppe af en plastik membran og altså ingen dampspærre øverst. Der er 3 ventilationsriste ved hver anden meter og kælderen er knastør.

Min plan er at få pillet det gamle skidt ned, så strøer og undegulv gulv er blottet.

Opsætte dampspærre mellem alle strøerne. Er det ok at jeg hæfter den op og tætne med dampspærre tape bagefter? Tænker også at tætne hele vejen rundt med fugelim.

Derefter få opsat isoleringsbatts mellem strøer og få dem sat helt op mod dampspærre. Om det bliver 100 eller 150 kommer an på hvor meget dybde jeg har at gøre med mellem strørene. Vil gerne sikre at isoleringen ikke går meget længere ned end strøerne. Er der bestemte batts jeg bør bruge? Har hørt flexibatts eller A batts.

Sidst afslutte med t-lægter eller hønsenet til at holde isolering på plads. Hvad foretrækker i? Er der noget nemmere?


For at Skåne min kones nerver, overvejer jeg at tage et par baner (strør) adgangen så jeg kan pause projektet efter en weekend. Bør det ikke også være en fin fremgangsmåde?
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er fornuftsargumentet (udover du nægter) at du IKKE vil fylde krybekælderen op og isolere dit gulv ordentligt? - det er jo netop det der byggeteknisk anbefales i dag.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 17-01-2023 19:39:52

Hvad er fornuftsargumentet (udover du nægter) at du IKKE vil fylde krybekælderen op og isolere dit gulv ordentligt? - det er jo netop det der byggeteknisk anbefales i dag.

/BOFH 

 Har du et link til hvor der står det er byggeteknisk korrekt/anbefaling af fylde en ventileret kælder op med flamingokugler? Der er jo organisk materiale og der er stadig luft dernede så skidtet ender jo med at rådne op. 

Flamingo/xps/eps er, uanset om det er i kugler eller faste plader, et uorganisk materiale der ikke rådner og ikke optager fugt når det ikke påvirkes af sollys som nedbryder det. Der anvendes stort set ikke andet end eps til gulvisolering nu om dage.

Dog anbefales kugler ikke til formålet da det ad åre vil synke sammen + luften imellem gør at det ikke isolerer særlig godt og ikke holder fugt tilbage.

Der er en generel artikel på bolius her, både om de generelle udfordringer med krybekælder, hvorfor man ikke bruger metoden mere, og hvad man kan gøre ved det.
Sbi har også en paywalled anvisning om emnet.

/BOFH



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Et par artikler mere her og her

"Hvis gulvet over en kold udeluftventileret krybekælder ønskes efterisoleret, er den bedste løsning at nedlægge krybekælderen - dvs. etablere et velisoleret terrændæk"

/BOFH 




Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 17-01-2023 21:10:57

Et par artikler mere her og her

"Hvis gulvet over en kold udeluftventileret krybekælder ønskes efterisoleret, er den bedste løsning at nedlægge krybekælderen - dvs. etablere et velisoleret terrændæk"

/BOFH 



 Helt enig, men det er ikke det samme som at fylde kælderen op med flamingokugler. Nedlæggelse betyder også at strøer skal op osv. 


Man kan godt isolere som jeg beskriver, jf. Rockwools egen hjemmeside, så jeg vil meget gerne have input til mine spørgsmål. 
Annonce
Jeg har også en ventileret "krybekælder" (ca. 30 cm, så der kan man ikke kravle rundt) og ville ønske at den var lukket og isoleret. Men jeg har fået at vide (i forskellige varianter) at, hvis man ikke er 100% sikker på at der er et korrekt kapillarbrydende lag nedenunder, så må det ikke fyldes op. En byggesagkyndig har advaret mod at fylde det op, fordi en forsikring IKKE vil dække, hvis der opstår problemer med fugt senere hen og det viser sig, at det ikke er lavet korrekt. Jeg har ikke fundet nogen, der tør tage ansvaret for opgaven, medmindre det hele bliver gravet op og der etableres terrændæk efter bogen. Én kæmpe opgave i mit tilfælde.

Til det oprindelige spørgsmål: Jeg ved ikke med opbygningen, men vil gætte på at det er fint at klæbe dampspærren på sådan. Det er trods alt bedre end dét du har i dag. Men du skal nok overveje om det er realistisk, at kravle rundt og arbejde i timevis under gulvet med kun 45 cm frihøjde og samtidig jonglere med rockwool-bats, støv, dampspærre og hønsenet/ståltråd. Jeg har selv været overoptimistisk mht. at lave ventilationsanlæg på vores (lave) loft og måtte opgive til sidst pga. forholdende. Ikke for at være lyseslukker, men det er måske en ide at bruge ½ time på at kravle rundt derinde - inden du køber vildt ind til projektet   

Mvh. AllanE
Prøv at klodse en plade op i 45 cm højde og kravl så rundt under den. Jeg vil kraftigt formode, at du udvikler klaus inden du er færdig.

Du kunne evt finde de originale tegninger og se, hvordan opbygningen er nedenunder og - hvis muligt - få isoleret uden at skulle kravle fundet selv. Udover det nok både de støvet og mørkt, er det næppe hensigtsmæssigt for øjne, svælg såvel som skuldre og krop at kravle rundt under de forhold. Der er nok en grund til at alle fagfolk afviser dét. 
AllanE skrev den 18-01-2023 09:23:08

Jeg har også en ventileret "krybekælder" (ca. 30 cm, så der kan man ikke kravle rundt) og ville ønske at den var lukket og isoleret. Men jeg har fået at vide (i forskellige varianter) at, hvis man ikke er 100% sikker på at der er et korrekt kapillarbrydende lag nedenunder, så må det ikke fyldes op. En byggesagkyndig har advaret mod at fylde det op, fordi en forsikring IKKE vil dække, hvis der opstår problemer med fugt senere hen og det viser sig, at det ikke er lavet korrekt. Jeg har ikke fundet nogen, der tør tage ansvaret for opgaven, medmindre det hele bliver gravet op og der etableres terrændæk efter bogen. Én kæmpe opgave i mit tilfælde.

Til det oprindelige spørgsmål: Jeg ved ikke med opbygningen, men vil gætte på at det er fint at klæbe dampspærren på sådan. Det er trods alt bedre end dét du har i dag. Men du skal nok overveje om det er realistisk, at kravle rundt og arbejde i timevis under gulvet med kun 45 cm frihøjde og samtidig jonglere med rockwool-bats, støv, dampspærre og hønsenet/ståltråd. Jeg har selv været overoptimistisk mht. at lave ventilationsanlæg på vores (lave) loft og måtte opgive til sidst pga. forholdende. Ikke for at være lyseslukker, men det er måske en ide at bruge ½ time på at kravle rundt derinde - inden du køber vildt ind til projektet   

 Hej Allan, 

Tak for svar. Tror du også jeg bare kan hæfte skidtet op og tætne? Enig i at terrændæk er en kæmpe opgave. Får aldrig konen til at gå med til den med små børn. Er bare så satans træt af at fryse.

Du har ret i at jeg nok er nødt til at kravle en gang mere før jeg køber ind. Har været dernede før og det ville være et møjsommeligt arbejde, men heller ikke noget jeg ville forvente at jeg lige kan lukke på en weekend men over etaper i påske og sommerferien fx. Der er jo en eller anden stakkel der har sat det skrammel op som sidder der i dag:) 

HrT skrev den 18-01-2023 09:43:14

Prøv at klodse en plade op i 45 cm højde og kravl så rundt under den. Jeg vil kraftigt formode, at du udvikler klaus inden du er færdig.

Du kunne evt finde de originale tegninger og se, hvordan opbygningen er nedenunder og - hvis muligt - få isoleret uden at skulle kravle fundet selv. Udover det nok både de støvet og mørkt, er det næppe hensigtsmæssigt for øjne, svælg såvel som skuldre og krop at kravle rundt under de forhold. Der er nok en grund til at alle fagfolk afviser dét. 

 Enig, er virkelig et røv arbejde. Skal nok give en opdatering når jeg er i gang og om det kan lykkedes. 

Er det mig der misforstår noget eller vil du vil hægte en damp/fugtspærre på undersiden af strøer? -Isf kan du jo kun isolere med 50/75mm jvf Rockwools guide for strøgulvskonstruktioner og så er du jo ikke isoleringsmæssigt bedre stillet end den nuværende konstruktion.

Hvis terrændæk ikke er plausibelt kan man lave en nedhængt T-konstruktion (eg. hulplade med buk + trykimp brædde) i en dimension der giver plads til eg 20-30cm isolering. Der lægges en fast pladebatt i bunden ned på det omvendte T som både isolerer og er vindtæt, op til kant af strøer fyldes op med isolering og dampspærre laves ovenpå strøer, tapes i overlæg og klæbes bag fodpaneler. Ovenpå dampspærre laves der enten massivgulv eller bærende undergulv i pladelag  (evt med let gulvvarme) - afstanden mellem strøer dikterer dimension for hvor stærkt det skal være for at kunne bære.

- Og det hele kan udføres oppefra uden behov for at kravle under strøer + kan etableres lidt ad gangen ved at blotlægge eg to strø-fag ad gangen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis