Krybekælder isolering en gang til..

Det er jo en junglen derude og kunne godt bruge et LDS råd.

Jeg har haft +10 tømrer og isolatører til at kigge på min 45cm til strør høje krybekælder og 80 % af dem siger. Det gider vi ikke kravle i og de sidste 20 % siger. Lad os fylde skidtet op med flamingo og det nægter jeg også at gøre.

Jeg har besluttet mig for selv at gå i gang.. Der ligger pt 50-100mm isolering mellem strøerne, holdt oppe af en plastik membran og altså ingen dampspærre øverst. Der er 3 ventilationsriste ved hver anden meter og kælderen er knastør.

Min plan er at få pillet det gamle skidt ned, så strøer og undegulv gulv er blottet.

Opsætte dampspærre mellem alle strøerne. Er det ok at jeg hæfter den op og tætne med dampspærre tape bagefter? Tænker også at tætne hele vejen rundt med fugelim.

Derefter få opsat isoleringsbatts mellem strøer og få dem sat helt op mod dampspærre. Om det bliver 100 eller 150 kommer an på hvor meget dybde jeg har at gøre med mellem strørene. Vil gerne sikre at isoleringen ikke går meget længere ned end strøerne. Er der bestemte batts jeg bør bruge? Har hørt flexibatts eller A batts.

Sidst afslutte med t-lægter eller hønsenet til at holde isolering på plads. Hvad foretrækker i? Er der noget nemmere?


For at Skåne min kones nerver, overvejer jeg at tage et par baner (strør) adgangen så jeg kan pause projektet efter en weekend. Bør det ikke også være en fin fremgangsmåde?
Det er jo en junglen derude og kunne godt bruge et... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
JegFryser1Plan1967 skrev den 18-01-2023 10:08:26

[...]Der er jo en eller anden stakkel der har sat det skrammel op som sidder der i dag:)

Jeg er ikke sikker på, at "en anden stakkel" nogensinde har kravlet rundt dernede. Normalt laver man det jo oppefra, når man etablerer gulvkonstruktionen. Man lægger strøerne, laver ophæng f.eks. med ståltråd, lægger bats på dét og smider dampspærre ovenpå det hele (ved pladegulv). Mon ikke dit gulv er lavet på den måde.

Men ellers viser BOFLs links, at man kan fastgøre dampspærren som du foreslår, dog med klemlister (billeder kopieret fra Sparenergi.dk's vejledning)

Mvh. AllanE
BOFH skrev den 18-01-2023 11:03:11

Er det mig der misforstår noget eller vil du vil hægte en damp/fugtspærre på undersiden af strøer? -Isf kan du jo kun isolere med 50/75mm jvf Rockwools guide for strøgulvskonstruktioner og så er du jo ikke isoleringsmæssigt bedre stillet end den nuværende konstruktion.

Hvis terrændæk ikke er plausibelt kan man lave en nedhængt T-konstruktion (eg. hulplade med buk + trykimp brædde) i en dimension der giver plads til eg 20-30cm isolering. Der lægges en fast pladebatt i bunden ned på det omvendte T som både isolerer og er vindtæt, op til kant af strøer fyldes op med isolering og dampspærre laves ovenpå strøer, tapes i overlæg og klæbes bag fodpaneler. Ovenpå dampspærre laves der enten massivgulv eller bærende undergulv i pladelag  (evt med let gulvvarme) - afstanden mellem strøer dikterer dimension for hvor stærkt det skal være for at kunne bære.

- Og det hele kan udføres oppefra uden behov for at kravle under strøer + kan etableres lidt ad gangen ved at blotlægge eg to strø-fag ad gangen.

/BOFH

 Tusind tak for at du tager tiden til at svare. Hvorfor er jeg næsten lige så dårligt stillede isoleringmæssigt, bliver det ikke mere tæt? Pt er der jo ingen tætning bare lidt isolering som hænger lidt i noget plastik. 


At gøre det oppefra ville jeg også foretrække, men så skal jeg igen lokke min kone til at flytte ud med børnene, have køkken op osv. Det kommer ikke til at flyve :(.
AllanE skrev den 18-01-2023 11:40:33

JegFryser1Plan1967 skrev den 18-01-2023 10:08:26

[...]Der er jo en eller anden stakkel der har sat det skrammel op som sidder der i dag:)

Jeg er ikke sikker på, at "en anden stakkel" nogensinde har kravlet rundt dernede. Normalt laver man det jo oppefra, når man etablerer gulvkonstruktionen. Man lægger strøerne, laver ophæng f.eks. med ståltråd, lægger bats på dét og smider dampspærre ovenpå det hele (ved pladegulv). Mon ikke dit gulv er lavet på den måde.

Men ellers viser BOFLs links, at man kan fastgøre dampspærren som du foreslår, dog med klemlister (billeder kopieret fra Sparenergi.dk's vejledning)

 Pt er der ingen dampspærre, der noget plastik som er hængt ud på strøerne nederst, isolering og gulv, så uanset vil jeg ikke mene man kan lappe det og tætne det uden at få det gamle skrammel ned desværee. Ellers ender jeg vil bare med at få fugt dannelse i mit undergulv?

Jeg har også krybekælder, der var slet ingen isolering, da jeg i 1980 isolerede nedefra.
Jeg isolerede med 100 mm og ingen dampspærre, det har på ingen måde givet problemer.
Krybekælderen, strøer  og isolering, er ude skimmelsvamp, jeg har et beton klaplag i krybekælderen.
Jeg har brugt trælister til at holde isoleringen oppe..
Tror det er urealistisk at montere en effektiv dampspærre, op mod gulvet. Så at isolere med 100 mm er et godt kompromis.  
Eneste effektiv måde er nok at ligge den oven på gulvet, og så ligge klikgulv over.



Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 18-01-2023 12:33:07

Jeg har også krybekælder, der var slet ingen isolering, da jeg i 1980 isolerede nedefra.
Jeg isolerede med 100 mm og ingen dampspærre, det har på ingen måde givet problemer.
Krybekælderen, strøer  og isolering, er ude skimmelsvamp, jeg har et beton klaplag i krybekælderen.
Jeg har brugt trælister til at holde isoleringen oppe..
Tror det er urealistisk at montere en effektiv dampspærre, op mod gulvet. Så at isolere med 100 mm er et godt kompromis.  
Eneste effektiv måde er nok at ligge den oven på gulvet, og så ligge klikgulv over.


 Hvorfor urealistisk? Fordi det er for besværligt?

Annonce
JegFryser1Plan1967 skrev den 18-01-2023 12:56:39

je_ns skrev den 18-01-2023 12:33:07

Jeg har også krybekælder, der var slet ingen isolering, da jeg i 1980 isolerede nedefra.
Jeg isolerede med 100 mm og ingen dampspærre, det har på ingen måde givet problemer.
Krybekælderen, strøer  og isolering, er ude skimmelsvamp, jeg har et beton klaplag i krybekælderen.
Jeg har brugt trælister til at holde isoleringen oppe..
Tror det er urealistisk at montere en effektiv dampspærre, op mod gulvet. Så at isolere med 100 mm er et godt kompromis.  
Eneste effektiv måde er nok at ligge den oven på gulvet, og så ligge klikgulv over.


 Hvorfor urealistisk? Fordi det er for besværligt?

 Et liggebræt er ca 15 cm højt. Det efterlader 30 cm til din krop mere eller mindre. Og du vil ønske at være på hjul, nu hvor højden gør at isoleringen skal åbnes uden for kælderen. 


Det lyder simpelthen umuligt fordi det er besværligt.
JegFryser1Plan1967 skrev den 18-01-2023 12:56:39

je_ns skrev den 18-01-2023 12:33:07

Jeg har også krybekælder, der var slet ingen isolering, da jeg i 1980 isolerede nedefra.
Jeg isolerede med 100 mm og ingen dampspærre, det har på ingen måde givet problemer.
Krybekælderen, strøer  og isolering, er ude skimmelsvamp, jeg har et beton klaplag i krybekælderen.
Jeg har brugt trælister til at holde isoleringen oppe..
Tror det er urealistisk at montere en effektiv dampspærre, op mod gulvet. Så at isolere med 100 mm er et godt kompromis.  
Eneste effektiv måde er nok at ligge den oven på gulvet, og så ligge klikgulv over.


 Hvorfor urealistisk? Fordi det er for besværligt?


Prøv at kravl ind hvor krybekælderen er lavest   

Min er så lav at jeg ikke kan vende mig, så jeg skal møve mig rundt på ryggen.

Men mener du at kunne montere en helt tæt dampspærre nedefra, skal du da gøre det.

 


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 18-01-2023 13:14:41


Prøv at kravl ind hvor krybekælderen er lavest   

Min er så lav at jeg ikke kan vende mig, så jeg skal møve mig rundt på ryggen.

Men mener du at kunne montere en helt tæt dampspærre nedefra, skal du da gøre det.

 

 Jamen hvis du mener det er fuldstændig urealistisk så sig gerne til så jeg ikke bevæger mig ud i noget skørt. Hvis den var 50cm højere var det så også et problem at lave dampspærre nedefra? 

JegFryser1Plan1967 skrev den 18-01-2023 15:39:25

je_ns skrev den 18-01-2023 13:14:41


Prøv at kravl ind hvor krybekælderen er lavest   

Min er så lav at jeg ikke kan vende mig, så jeg skal møve mig rundt på ryggen.

Men mener du at kunne montere en helt tæt dampspærre nedefra, skal du da gøre det.

 

 Jamen hvis du mener det er fuldstændig urealistisk så sig gerne til så jeg ikke bevæger mig ud i noget skørt. Hvis den var 50cm højere var det så også et problem at lave dampspærre nedefra? 

Det vil være urealistisk for mig selv, jeg ville aldrig kunne lave en tæt dampspærre. Men mit har fungeret uden problemer i over 40 år uden dampspærre, og med 100mm isolering.

Men du kan da lave et forsøg, om det er til at have med at gøre..

 


Vi prøver igen, i morgen --
Synes ikke det giver meget mening at tage noget isolering ned for at montere noget nyt, det kan godt være det er lidt mere effektivt, men det giver nok ikke det helt store, hvis du ikke har varme i gulvet  eller god ventilation i lokalet, vil gulve altid føles lidt kolde..
I vores hus har vi også krybekælder(dog ikke en jeg har adgang til), og jeg kunne se på nogen gamle tegninger, at det åbenbart oprindeligt er lavet på den måde at der var nogen kanaler op fra hulmuren, og igennem fodlisterne.. det undrede mig lidt, da vores fodlister ikke havde nogen huller, jeg pillede en fodliste af et sted i stuen der altid var virkelig fodkoldt, og ganske rigtigt var der et hul i muren, til Indermuren, og der var voldsomt træk derfra, uanset om det havde et formål eller ej, stoppede jeg det til med rockwool, og lukkede igen, og så var gulvet ikke længere så koldt på det sted, jeg har ikke haft fodpanelerne af alle steder i huset, det er da muligt der er flere steder, der er dog ikke flere "meget" kolde steder, så jeg har ikke gider at pille dem af andre steder...

jeg tror ikke du kommer langt før du giver op, at ligge på ryggen og arbejde med isolering lige over hoved er et rigtig skodarbejde, enten har du for meget tøj på, og sveder helt vildt, eller også for lidt og klør over det hele...


Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis