Levetid trykimp stolper i beton

Hej jeg er ved st opsætte stolper til bl.a. en låge og hegn. Jeg støber 100x100 trykimp stolper i jorden. 50 cm ned. De er malet af 3 omgange dog ikke den del som kommer ned i betonen. Stolperne er købt i jem og fix så kender ikke kvaliteten. Hvor lang levetid skal jeg regne med. Det bliver nemlig lidt et helvede at udskifte da betonen i såfald skal hakkes op for at fjerne stolpen når den tid kommer. Havde overvejet en stolpefod/spyd men tænkte at det andet ville kunne holde en højere vægt. Der skal hænge en dobbelt låge i stolperne bl.a. 
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forvent ikke meget mere end 10 år.

Det er bedre at montere stolpen dybere og uden beton. Og så naturligvis købe stolper i en bedre kvalitet end det grønfarvede de sælger i jem og fusk. Skal trykimpregneret være i jordkontakt bør det være NTR A kvalitet.

Stolper i eg eller robinie holder dobbelt så længe, og er ikke voldsomt meget dyrre.

Selvbygger med stort S. 
50cm er ikke så langt ned, specielt hvis det skal holde en låge.

Det bliver nemt nok at hive stolperne op, hvis de bliver støbt fast, da træet har krympet til den tid, og derfor også vil kunne rokke de næste mange år, før de rådner.

Betonen vil danne et bassin som holder på fugten, hvilket også er med til at forkorte levetiden.

Det er bedre at sætte den i uden beton, på en bund af skærver, og kompakte noget grus rundt om. En meter ned i jorden bør være nok, hvis det ikke er et højt hegn. Hvis du brænder træet i overfladen og giver det trætjære, på den del der får jordkontakt, holder det bedre.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Min erfaring med 100x100 trykimp. stolper er at de kun rådner lige omkring jordoverfladen, rigtigt nok efter ca. 10 år. 

Jeg har gravet en del stolper op fra hegn osv, hvor stolperne kunne knækkes med håndkraft, men jeg efterfølgende måtte grave 1 meter stolpe op af jorden der nærmest var indtakt. 

Jeg erstattede derfor sådanne stolper der kun var sat i jorden, med stolper der var støbt hele vejen op og 10cm over jordoverfladen, med fald fald væk fra stolpen. Det er desvære et ongoing eksperiment der kun har stået på i 3 år, så jeg kan ikke sige om det hjælper. Det er i hvert fald bare typisk at stolperne bliver svage lige omkring jordoverfladen, så jeg mistænker fugtigheden er helt "rigtig" lige der og der nok også er mere mikrobiologisk aktivitet, så måske det hjælper med beton istedet. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Hvis man støber stolperne fast, er det vigtigt at der er noget der kan dræne vandet væk under stolpen, og at der ikke er beton under stolpen, det skal være sådan at vandet kan løbe ned langs stolpen, og ned i drænlaget.
Men eller er det vist ren religion, om man støber eller ej.



Vi prøver igen, i morgen --
Superdiy skrev den 07-01-2023 09:58:57

Forvent ikke meget mere end 10 år.

Det er bedre at montere stolpen dybere og uden beton. Og så naturligvis købe stolper i en bedre kvalitet end det grønfarvede de sælger i jem og fusk. Skal trykimpregneret være i jordkontakt bør det være NTR A kvalitet.

Stolper i eg eller robinie holder dobbelt så længe, og er ikke voldsomt meget dyrre.

 Jem og fix er ntr a kvalitet 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for svar. Jeg endte med at købe de her stolpespyd i jem og fix. Så er stolpen ikke i jorden. Jeg er dog usikker på om de har samme styrke i sådan et spyd. Dobbelt lågen bliver kun 1,20 m høj og 1,30 m per låge. Så håber det går. Det andet bliver til et hegn som i virkeligheden heller ikke rigtig skal bære andet end beklædningen som kommer på. Jeg tænkte at stolpespyddet var den bedste løsning da jeg påtænker at bo her i mange år og nok kommer til at udskifte dem selv. Der bliver det dejligt let blot at afmontere skruerne nede i bunden af spydet da jeg har støbt dem i så selve stolpeholderen er over jorden. Hvad siger folk til den løsning ??? Længe leve tid ? Holdbart nok ? 
Stolpespyd som de viste får hegnet til at holde længere, men desværre er det noget " Dingelværk" . De komme til at hælde til siderne og det kan ikke holde en låge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg laver selve rammen til lågen så let som mulig blot med en tynd ramme og et gitter i midten måske 4 mm rionet. De er støbt i her til middag så håber godt nok ikke det har været forgæves 😪
Hvis du støber de viste stolpe spyd ned er det kvaliteten af evt. svejsning i overgang mellem firkant op spyd der bestemmer om det bliver noget “dingelværk”, samt levetid.
Hvad med at bruge enten fladjern eller vinkeljern? Eller sådan noget H beslag

God aften
Mini me
Men øv øv hvis det ikke holder. Det er efterhånden kun galvaniseret stål man skal sætte sit lid til hvis man ikke gider noget bøvl. Dyrere løsning ja men hvis det holder 10xlængere så er det vel den billigste løsning i sidste ende 
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også