Levetid trykimp stolper i beton

Hej jeg er ved st opsætte stolper til bl.a. en låge og hegn. Jeg støber 100x100 trykimp stolper i jorden. 50 cm ned. De er malet af 3 omgange dog ikke den del som kommer ned i betonen. Stolperne er købt i jem og fix så kender ikke kvaliteten. Hvor lang levetid skal jeg regne med. Det bliver nemlig lidt et helvede at udskifte da betonen i såfald skal hakkes op for at fjerne stolpen når den tid kommer. Havde overvejet en stolpefod/spyd men tænkte at det andet ville kunne holde en højere vægt. Der skal hænge en dobbelt låge i stolperne bl.a. 
Hej jeg er ved st opsætte stolper til bl.a. en... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser selvfølgelig ikke skide smart ud, men det kan ende med at blive sidste udvej hvis stolpen i stolpespyddet ikke alene kan holde vægten på lågen 
H-jern 10x10x300 cm med en godstykkelse på ca. 6 mm kræver ikke afstivning - koster ca. 200 kr /stk.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er desværre for sent. De er støbt i.. Venter på de hærder op en uges tid inden jeg montere stolperne. Jeg leder efter løsninger hvis det ender med at blive for vakkelende
Efter få år ruster de over i svejsningerne. 
Det gør de vel ikke hvis de er galvaniseret. Hvorfor skulle de det ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
steveowe skrev den 10-01-2023 18:05:22

Det gør de vel ikke hvis de er galvaniseret. Hvorfor skulle de det ?

 Jo det gjorde mine efter ca. 5 år så knækkede toppen af som stolperne er fastgjort i. Det skrammel var så godt nok købt i jem og fix.  

 Jo det gjorde mine efter ca. 5 år så knækkede toppen af som stolperne er fastgjort i 

Er du sikker på, det var på grund af rust?
Jeg ville tro, at det nok snarere var på grund af træthedsbrud.
Nu er stolpebeslagene jo støbt ned, så er det jo det..
Jeg har rigtig god erfaring med denne type stolpebeslag...



Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har et tag over vores tørresnore, hvor de lodrette stolper er sat med disse stolpespyd. Godt nok købt i XL. Men de er nok 10 år og der er ikke antydning af rust og der er ikke råd i træet som er nede i spyddet. Jeg er meget spænt på om nedstøbning er så dårligt som nogen påstår. Mine er ikke nedstøbt da alle stopler er skråafstivet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
efry skrev den 10-01-2023 19:04:19

 Jo det gjorde mine efter ca. 5 år så knækkede toppen af som stolperne er fastgjort i 

Er du sikker på, det var på grund af rust?
Jeg ville tro, at det nok snarere var på grund af træthedsbrud.

 Jeg kunne se rust ved svejsningerne, men vil da ikke udelukke metaltræthed.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også