Levetid trykimp stolper i beton

Hej jeg er ved st opsætte stolper til bl.a. en låge og hegn. Jeg støber 100x100 trykimp stolper i jorden. 50 cm ned. De er malet af 3 omgange dog ikke den del som kommer ned i betonen. Stolperne er købt i jem og fix så kender ikke kvaliteten. Hvor lang levetid skal jeg regne med. Det bliver nemlig lidt et helvede at udskifte da betonen i såfald skal hakkes op for at fjerne stolpen når den tid kommer. Havde overvejet en stolpefod/spyd men tænkte at det andet ville kunne holde en højere vægt. Der skal hænge en dobbelt låge i stolperne bl.a. 
Hej jeg er ved st opsætte stolper til bl.a. en... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne også være noget rustfri 10x60 du støber ned
Min daværende nabo og jeg byggede et hegn omkring 1992, med trykimprægnerede stolper i beton.
Omkring 2014 begyndte en del af stolperne at rådne omkring jorden. Tillige begyndte enkelte af brædderne at rådne omkring sømhullerne (vandrette brædder).

Så omkring 20 års levetid. 

Hegnet var behandlet med Pinotex Superdec (så vidt jeg husker) ved opsætning, samt senere ved et farveskift.
Jeg skiftede en del af stolperne "over jorden" ved hjælp af nogle lange galvanisere fladjern, men det er en helt anden historie.   

Træd ikke på mine ledninger :o)
Min bedste løsning er  at  bruge 10 x 10 x 300 cm H-jern. De kommer i 6 meter længer men skæres over i 2 stykker.

De males  en enkelt  gang  før  de  graves ned i stabiltgrus, og tænker at de  holder i 20-40 år. De koster ca. det  dobbelt af  træstolper - men jeg skal kun skifte dem 1-2 gange i mit liv.
Fordelen er  at man imellem  H-stykkerne kan sætte alt  mulig ned i mellem  H-jernene - f.eks. rafter.
til trådstarter: 
Det er ikke stolpebærere eller stolper der er noget i vejen med. Det er samlingen imellem dem som vil være det svage punkt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 08-01-2023 02:38:50

til trådstarter:
Det er ikke stolpebærere eller stolper der er noget i vejen med. Det er samlingen imellem dem som vil være det svage punkt. 

 Tak for svar. Jeg tænker at ligge murpap ned i stolpefoden så selve stolpen kommer til at blive kilet godt i spænd. Og så montere stolpen med nogle franske skruer. Hvis det skulle ende med at vakle kan jeg evt afstive stolpen for ekstra støtte. Tænker det nok skal gå. Laver en firkantet ramme af trygimpræneret paneler på 28 x 45mm. De vejer ikke det store og så spænder jeg rionet 4 mm på. Tror vægten bliver nogenlunde. 

Når man graver stolper ned i jorden, bør de sættes med groretningen nedad, så suger træet ikke så meget vand op. 
Jeg kan evt afstive stolpen med et beslag fra murværk og så ind på stolpen på den ene side. Men på den anden side som står over til hækken er der nogle som har en fix ide til en permanent holdbar afstivning så frem det bliver for vaklende ? 
Hvis du kan gemme en skråstiver inde i hækken, vil dette give meget.

Der skal så laves et fundament inde i hækken også.

Elektronikteknikeren
Jeg kan lave en skrå stiver på begge sider af stolpen men ikke inde i hækken da stolpen er sat så langt inde som det var muligt at grave. Hvordan laver man en solid afstivning? 
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også