Digital tv antenne ?

Hej til Jer. Og godt nytår.
Jeg søger her da vores gamle tv antenne (mer en 20 år) Ofte er begyndt at fryse billedet. Vi har en Strong digital box til vores ældre fjernsyn. Og deres support mener at det er kablet eller antennen eller begge. det er galt med. Antennen er den gamle tv2-antenne som sidder højt, så højt at jeg ikke længere kan komme derop. Er det muligt at etablere noget andet som ikke sidder så højt, men som kan dække vores tv behov. Løgstør er nok ca 40km fra masten ved Ålborg.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. Og godt nytår. Jeg søger her da... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Erik. Tak for svar. Nej du kender jo ikke mit hus men rummet over værelserne er stort set fyldt med papiruld og der er ikke adgang på anden måde, end ved at flytte nogle tagplader. Jeg har faktisk tænkt mulighederne igennem. Og det var derfor jeg oprettede et spørgsmål angående en udendørs antenne i ca tagrende højde.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
JohnLarsen skrev den 06-01-2023 20:59:11

kovas skrev den 06-01-2023 17:30:28

Hej John det tror jeg nok. Jeg har forgæves forsøgt at finde noget kortmateriale som viser højder , men fare vild i det. Vi bor nok 40-50m over limfjorden uden for Løgstør og masten er over 100m høj.

Så ville jeg købe en ny antenne og montere den med noget nyt godt skærmet kabel (for at sikre mod mobilstøj m.m.) et passende sted (udseende og kortest muligt kabel) på huset. I første omgang uden filtre eller forstærkere.


Og så ville jeg få den gamle fjernet.

 sørg for det er lte/4g godkendt kabel ligsom stik på tv skal være metal typen ikke med plast hætte for at undgå indstråling.

formoder kabel fra uhf antenne til tv går lige igennen uden nogen mellem dåser til andre antenner for så skal disse også være lte/4g sikrede ligsom antenner også skal være
Det var i de gode gamle dage med analog signal at man skulle undgå direkte indstråling , det er ikke noget problem med et digital signal..........................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 10-01-2023 12:01:21

Det var i de gode gamle dage med analog signal at man skulle undgå direkte indstråling , det er ikke noget problem med et digital signal..........................

 Der findes ikke digitale antenner, radiobølger er analoge. Men indholdet kan være digitalt, det indeholder en fejlkorrektions mulighed, så derfor opdager man ikke nødvendigvist at man har et ringe signal. Men man kan oftest se det i menuen på fjernsynet, der står måske kvalitet, bec rate eller lignende ugennemskuelige tekniske termer.


Jacob
karl smart skrev den 10-01-2023 12:01:21

Det var i de gode gamle dage med analog signal at man skulle undgå direkte indstråling , det er ikke noget problem med et digital signal..........................

 https://www.avxperten.dk/blog/saadan-faar-du-perfekt-tv-signal/

Annonce
Analogt signal kan blive forstyrret af enten et direkt  instrållings signal skygge til højre i billedet eller et reflekteret signal fra et stort højhus , skygge til venstrer i billedet eller et svagt signal sne i billedet , det problem har man ikke ¨med et digitalt signal , enten har man et glansbillede eller intet billedet fryser ..

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Nu er problemet her netop at billedet fryser. Så signalet er ikke godt nok.

Det er rigtigt at det var lettere at se kvaliteten på signalet, da man bruge analoge modtagere. Digtale modtagere kræver et ordentligt signal præcis som analoge. Man kan derfor ikke ignorere kabelføringen.

Da det har virket før, burde det kunne fås til at virke igen. Hvis antennen ikke har skader eller peger den forkerte vej, er problemet signalets vej til modtageren.

Hvis problemet skyldes en ny mobilsender i nærheden. Er det især vigtigt at kablet er i orden, men også at modtageren er af en god kvalitet.

karl smart skrev den 10-01-2023 12:29:37

Analogt signal kan blive forstyrret af enten et direkt  instrållings signal skygge til højre i billedet eller et reflekteret signal fra et stort højhus , skygge til venstrer i billedet eller et svagt signal sne i billedet , det problem har man ikke ¨med et digitalt signal , enten har man et glansbillede eller intet billedet fryser ..

Det er jeg ikke helt enig i! Et digitalt signal består af 1 og 0, eller høj og lav. Der skal være en vis niveauforskel på høj og lav for at modtageren kan læse hvad der er sendt. Undervejs mellem afsender og modtager kan der forekomme reduktion af signalværdierne, eller de kan overlejres af indstrålede pulser. Begge dele virker forstyrrende. I datakommunikation løses dette i nogen grad med checksumme og retransmissioner. 

Det kan ikke lade sig gøre i envejskommunikation. Bl.a. radio og TV er envejskommunikation.

Sådanne forstyrrelser i f.eks. et TV forårsager ikke nødvendigvis totalt udfald af billedet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Digitalt tv bliver ikke sendt som en række 1 og 0 med to forskellige niveauer.

DVB-T2 bliver sendt med QAM 256. Det vil sige at 256 bit bliver sendt på en gang som et analogt signal.

QAM står for quadrature amplitude modulation.
karl smart skrev den 10-01-2023 12:29:37

Analogt signal kan blive forstyrret af enten et direkt  instrållings signal skygge til højre i billedet eller et reflekteret signal fra et stort højhus , skygge til venstrer i billedet eller et svagt signal sne i billedet , det problem har man ikke ¨med et digitalt signal , enten har man et glansbillede eller intet billedet fryser ..

 😉

Du kan ikke længere bero på billede eller ej. Det er blandt andet det der giver mig smør på brøddet.
Et analogt tv signal kunne få et utal af fejl, og det var rigtigt godt at justere ind efter. Med en signal styrke måler kunne man også sikre sig at signalet var marginalt.

Moderne dvb er et andet dyr.
Signalstyrken er vigtig, men ikke alt afgørende, kvaliteten er vigtigere. Dvb signalet har indbygget nogen mulighed for fejlkorrektion. De fejl den kan fikse er det du ville se som tydelige skygger på et analogt signal, uanset hvor de optræder. Men bliver det uheldige signal for kraftigt så er det ikke nok og fejlkorrektionen i udbyderens signal må træde til. Glipper den også har man pixeleringer eller sort skærm.
Et andet issue er hvis der er træer i signal retningen. Afhængigt af årstid dæmper de signalet mere eller mindre. For lavt og for højt signal er begge galt.

Så derfor kan du ikke bare se på billedet.

Jacob
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis