Bil taber kølervæske/frostvæske?

Jeg har en Mondeo fra 2016.

Hvor ofte er det normalt at skulle fylde kølervæske/frostvæske på sådan en bil?

Tanken i bilen til kølervæske har en MAX og en MIN streg.
I oktober var den nede på MIN. Så jeg fyldte op til MAX.

Her i dag fyldte jeg sprinklervæske på bilen og bemærkede så, at kølervæske var røget ned et lille stykke UNDER MIN.

Så jeg fyldte igen op til lige under MAX.

Jeg synes jo ikke det er lang tid siden jeg fyldte på. Er det normalt?

Jeg ved ikke hvor lang tid der plejer at gå, men jeg kan se, at jeg har brugt en 2L dunk siden oktober sidste år.
Dvs. ca. 1,5L per år.

Hvad sker der, hvis kølervæsken kommer under MIN? Skader det øjeblikkeligt bilen? Eller er det mest i tilfælde af at bilen bliver for varm?

Jeg har en Mondeo fra 2016. Hvor ofte er det... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 29-12-2022 11:19:51

At få toppakningen udskiftet som fejlsøgning er useriøst 
Det er vist JohnLarsen`s fantasi der løber løbsk. 

Næh, jeg skelner bare mellem fejlsøgning og reparation hvor der er flere fejlmuligheder. Specielt hvor reparationsmulighederne har store prisforskelle.

Man skifter jo ikke toppakning, før man ved om en af slangerne ikke er spændt ordentligt fast, og der derfor lækker væske i samlingen?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
LennartBertelsen skrev den 29-12-2022 14:50:23

Torben PJ skrev den 29-12-2022 07:56:34

En ting til,
hvis bilen bliver hurtigt fugtig med dug på ruderne indvendigt, når du har Aircondition/klimaanlæg slukket, så kan det være et tegn på utæthed i varmesystemet i kabinen.

Tjah, det gør den faktisk.. Men gør alle biler ikke det på denne årstid?

Men mener du, at der kan være en utæthed i varmsystemet i kabinen som gør at kølevæsken så fordamper inde i kabinen?

Min egen Audi A4 fra 1998 bruger lidt vand. Ca 3-4 liter om året. Den bruger klart mest om vinteren når varmeapperatet bliver brugt. Når jeg starter den og kører når den ellers er helt tør går der ca 2 minutter før jeg ikke kan se ud af ruderne for dug mere, hvis aircondition er slået fra. Hvis jeg lukker for varmen opstår det ikke. Min mekaniker har tjekket det og konstateret at den er utæt i kabinen. 
Hverken ham eller jeg selv synes det giver mening at reparere det når bilen er så gammel. Jeg har kørt med det sådan i snart 4 år og det er kun langsomt blevet en lille smule værre. Den bliver skrottet til februar hvis den er for svær at syne.
Jeg har for nylig hældt kølertætner på og det hjalp på duggen. 
Det vil jeg dog ikke anbefale dig at hælde på(!) Måske kan det have negative konsekvenser for så ny en bil som din.

Men du er ikke i tvivl. Den skal lave meget dug. 
Min lugter dog ikke sødt. Måske lugter ikke al kølervæske sødt?

Søren O skrev den 29-12-2022 15:17:33

Dug på ruderne i denne tid når bilen står udendørs er næsten uundgåelig. Er dit varmeapparat utæt vil du få en “sødlig lugt”, så du vil ikke være i tvivl.

Tak for det. Jeg har ikke bemærket nogen sødlig lugt. Blev ellers lige lidt urolig der.

kaffemand skrev den 28-12-2022 16:27:13

LennartBertelsen skrev den 28-12-2022 16:09:53

kaffemand skrev den 28-12-2022 08:02:40

Du skal først kigge på om bilen bliver for varm, så kan det være skidt.
Med et minimalt forbrug og en lidt ældre bil kan du overveje at give den en omgang
hvis det bare en lille utæthed i køler eller radiatoren.

Jeg har ikke lagt mærke til at bilen bliver synderligt varm. Den er som sædvanlig midt i temperaturmåleren når den har kørt et godt stykke tid.

Er 2016 en "ældre bil"?

Nej jeg skrev også lidt ældre.
Den er kun 6 år gammel og jeg ved ikke hvor langt den har kørt?
Men den er formodentlig lige omkring midt i livet :)

Når den ikke bliver varmere så køler den i hvert fald.

Har du hvid røg ud af udstødning kan det være damp fra kølervæske, har du skum i olien kan det være kølervæske i olien.
Har du ikke det og den mister kølervæske kan det være utæthed i slanger eller køler eller radiator.

Jeg skal prøve at lægge mærke til om der er hvid røg. Jeg går ud fra, at det først er når den er helt varm?

Jeg har tjekket oliepinden - det så ikke ud til at være skum. Bare olie.

Den har vistnok kørt ca. 250.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis