Bil taber kølervæske/frostvæske?

Jeg har en Mondeo fra 2016.

Hvor ofte er det normalt at skulle fylde kølervæske/frostvæske på sådan en bil?

Tanken i bilen til kølervæske har en MAX og en MIN streg.
I oktober var den nede på MIN. Så jeg fyldte op til MAX.

Her i dag fyldte jeg sprinklervæske på bilen og bemærkede så, at kølervæske var røget ned et lille stykke UNDER MIN.

Så jeg fyldte igen op til lige under MAX.

Jeg synes jo ikke det er lang tid siden jeg fyldte på. Er det normalt?

Jeg ved ikke hvor lang tid der plejer at gå, men jeg kan se, at jeg har brugt en 2L dunk siden oktober sidste år.
Dvs. ca. 1,5L per år.

Hvad sker der, hvis kølervæsken kommer under MIN? Skader det øjeblikkeligt bilen? Eller er det mest i tilfælde af at bilen bliver for varm?

Jeg har en Mondeo fra 2016. Hvor ofte er det... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
LennartBertelsen skrev den 28-12-2022 16:09:53

kaffemand skrev den 28-12-2022 08:02:40

Du skal først kigge på om bilen bliver for varm, så kan det være skidt.
Med et minimalt forbrug og en lidt ældre bil kan du overveje at give den en omgang
hvis det bare en lille utæthed i køler eller radiatoren.

Jeg har ikke lagt mærke til at bilen bliver synderligt varm. Den er som sædvanlig midt i temperaturmåleren når den har kørt et godt stykke tid.

Er 2016 en "ældre bil"?

Nej jeg skrev også lidt ældre.
Den er kun 6 år gammel og jeg ved ikke hvor langt den har kørt?
Men den er formodentlig lige omkring midt i livet :)

Når den ikke bliver varmere så køler den i hvert fald.

Har du hvid røg ud af udstødning kan det være damp fra kølervæske, har du skum i olien kan det være kølervæske i olien.
Har du ikke det og den mister kølervæske kan det være utæthed i slanger eller køler eller radiator.

Ud fra dine oplysninger er det stort set umuligt at sige hvad der er galt, men det ligner da min gamle polo begyndte at miste vand, og det var toppakningen, det er slet ikke sikkert at det er det, men du er nødt til at få den trykprøvet. Og hvis ikke du kan gøre det selv så må du ha et værksted til at gøre det. Uanset du tror det ene eller det andet så vil værkstedet trykprøve kølersystemet som en start. Kaffemands  spørgsmål er gode skum i olien = lissom majonæse ved oliepåfyldning eller hvid røg fra udstødning.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis det bobler op ved køler prop når motor kører er det også tegn på toppakning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis duudfører øvelsen med papir eller pap, og intet ser, kan det meget vel være toppakningen.
Ser du derimod noget på papiret, kan positionen af dråberne lede dig til fejlen.
At få toppakningen udskiftet som fejlsøgning er useriøst og kan være unødig dyrt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
En ting til, 
hvis bilen bliver hurtigt fugtig med dug på ruderne indvendigt, når du har Aircondition/klimaanlæg slukket, så kan det være et tegn på utæthed i varmesystemet i kabinen.
Annonce
Med det lille forbrug af kølervæske der er nu, tror jeg ikke på utæt toppakning, køler eller varmeapparat. Jeg ville blot køre videre og være lidt mere opmærksom på utætte slanger eller slangesamlinger.

Søren O
JohnLarsen skrev den 29-12-2022 00:50:07

At få toppakningen udskiftet som fejlsøgning er useriøst og kan være unødig dyrt.

Er der da nogen som har foreslået det?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
At få toppakningen udskiftet som fejlsøgning er useriøst 
Det er vist JohnLarsen`s fantasi der løber løbsk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Torben PJ skrev den 29-12-2022 07:56:34

En ting til,
hvis bilen bliver hurtigt fugtig med dug på ruderne indvendigt, når du har Aircondition/klimaanlæg slukket, så kan det være et tegn på utæthed i varmesystemet i kabinen.

Tjah, det gør den faktisk.. Men gør alle biler ikke det på denne årstid?

Men mener du, at der kan være en utæthed i varmsystemet i kabinen som gør at kølevæsken så fordamper inde i kabinen?

Dug på ruderne i denne tid når bilen står udendørs er næsten uundgåelig. Er dit varmeapparat utæt vil du få en “sødlig lugt”, så du vil ikke være i tvivl.

Søren O
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis