Bil taber kølervæske/frostvæske?

Jeg har en Mondeo fra 2016.

Hvor ofte er det normalt at skulle fylde kølervæske/frostvæske på sådan en bil?

Tanken i bilen til kølervæske har en MAX og en MIN streg.
I oktober var den nede på MIN. Så jeg fyldte op til MAX.

Her i dag fyldte jeg sprinklervæske på bilen og bemærkede så, at kølervæske var røget ned et lille stykke UNDER MIN.

Så jeg fyldte igen op til lige under MAX.

Jeg synes jo ikke det er lang tid siden jeg fyldte på. Er det normalt?

Jeg ved ikke hvor lang tid der plejer at gå, men jeg kan se, at jeg har brugt en 2L dunk siden oktober sidste år.
Dvs. ca. 1,5L per år.

Hvad sker der, hvis kølervæsken kommer under MIN? Skader det øjeblikkeligt bilen? Eller er det mest i tilfælde af at bilen bliver for varm?

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få det undersøgt grundigt. Lige pludseligt udvikler sådan noget sig og så kan det blive meget kedeligt.

Med venlig hilsen
ktm

Normalt “bruger” en bil ikke kølervæske, men der skal ikke meget til for at det bliver et lille forbrug. Det kan være en slange der ikke er ordentligt spændt, eller er blevet dårlig. Har du en utæt køler eller varmeapparat, eller er toppakningen gået, vil du have et større væsketab. Prøv om du kan finde utætheden, ellers må du kontrollere væskestanden ofte.

Søren O
Prøv evt. at lægge et stort stykke pap eller papir under køler og motor næste gang du parkerer, på en dag hvor det ikke regner e.l., hjemme eller på arbejde, i mere end et par timer. Inspicer det så inden du kører igen. Det KAN give dig et hint om hvor lækken er.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Je g vil tro at det mest sandsynlige er en utæt toppakning.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 27-12-2022 23:13:44

Jo, men det hjælper jo ikke trådstarter med at finde årsagen. Vel?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Du skal først kigge på om bilen bliver for varm, så kan det være skidt. 
Med et minimalt forbrug og en lidt ældre bil kan du overveje at give den en omgang
hvis det bare en lille utæthed i køler eller radiatoren.
kaffemand skrev den 28-12-2022 08:02:40

Du skal først kigge på om bilen bliver for varm, så kan det være skidt.
Med et minimalt forbrug og en lidt ældre bil kan du overveje at give den en omgang
hvis det bare en lille utæthed i køler eller radiatoren.

Jeg har ikke lagt mærke til at bilen bliver synderligt varm. Den er som sædvanlig midt i temperaturmåleren når den har kørt et godt stykke tid.

Er 2016 en "ældre bil"?
JohnLarsen skrev den 27-12-2022 22:19:00

Prøv evt. at lægge et stort stykke pap eller papir under køler og motor næste gang du parkerer, på en dag hvor det ikke regner e.l., hjemme eller på arbejde, i mere end et par timer. Inspicer det så inden du kører igen. Det KAN give dig et hint om hvor lækken er.

God ide. Men så må jeg vente til at det er mere tørt i vejret. 

Dog har jeg ikke lagt mærke til nogen pletter under bilen hvor den holder i indkørslen. Men nu er kølevæske måske ikke oliebaseret og bliver måske skyllet væk af regn hurtigt - eller fordamper?
ktm skrev den 27-12-2022 14:57:41

Få det undersøgt grundigt. Lige pludseligt udvikler sådan noget sig og så kan det blive meget kedeligt.

OK. Men hvad skal jeg sige - bare køre den på værksted og sige, at den taber kølervæske?

Det ville jo være rart hvis jeg kunne indsnævre det lidt selv inden.
kovas skrev den 27-12-2022 23:13:44

Hvad baserer du det på?

Hvis det var en utæt toppakning, ville jeg så ikke mærke det andre steder? Det giver vel dårligere kompression og dermed ringere ydelse?
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis