Indstilling af blødgøringsanlæg

Har fundet ud af at indstillingen af blødgøringssystemet på min opvaskemaskine har stået forkert. I min kommune er vandets hårdhed 10-12 dH, og på min maskine kan jeg indstille den på enten 3 som er 11-14 dH eller 2 som er 4-10 dH ( kan indstille op til 10). Hvilken én af dem skal jeg vælge for at indstille den korrekt? 
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
10-12 er jo inden for 11-14, da du naturligvis vil være mere sikker end kalket til. Sådan ville jeg selv gøre det. Hader kalk
HrT skrev den 21-12-2022 21:27:04

10-12 er jo inden for 11-14, da du naturligvis vil være mere sikker end kalket til. Sådan ville jeg selv gøre det. Hader kalk

 Tænkte også at det var den mulighed som gav mest mening. Men går blødgøringsanlægget egentlig kun ind og påvirker kalk på servicen, eller går det også ind at forbedre kvaliteten på rengøringen, når den er indstillet korrekt? Fordi at jeg spøger er nemlig fordi at jeg ofte oplever at tingene ikke bliver ordentlig rene, på trods af at jeg ofte gør maskinen ren. 

vægten89 skrev den 21-12-2022 22:01:15

HrT skrev den 21-12-2022 21:27:04

10-12 er jo inden for 11-14, da du naturligvis vil være mere sikker end kalket til. Sådan ville jeg selv gøre det. Hader kalk

 Tænkte også at det var den mulighed som gav mest mening. Men går blødgøringsanlægget egentlig kun ind og påvirker kalk på servicen, eller går det også ind at forbedre kvaliteten på rengøringen, når den er indstillet korrekt? Fordi at jeg spøger er nemlig fordi at jeg ofte oplever at tingene ikke bliver ordentlig rene, på trods af at jeg ofte gør maskinen ren. 

 Handler mest om dine tabs - og maskine & fyldning. Prøv fairy i sølv. De er dyre og gode. Husk at det ikke skal skylles før det vaskes af maskinen. 

HrT skrev den 22-12-2022 00:07:28

vægten89 skrev den 21-12-2022 22:01:15

HrT skrev den 21-12-2022 21:27:04

10-12 er jo inden for 11-14, da du naturligvis vil være mere sikker end kalket til. Sådan ville jeg selv gøre det. Hader kalk

 Tænkte også at det var den mulighed som gav mest mening. Men går blødgøringsanlægget egentlig kun ind og påvirker kalk på servicen, eller går det også ind at forbedre kvaliteten på rengøringen, når den er indstillet korrekt? Fordi at jeg spøger er nemlig fordi at jeg ofte oplever at tingene ikke bliver ordentlig rene, på trods af at jeg ofte gør maskinen ren. 

 Handler mest om dine tabs - og maskine & fyldning. Prøv fairy i sølv. De er dyre og gode. Husk at det ikke skal skylles før det vaskes af maskinen. 

 Okay, kan godt være at jeg skal overveje dem. Plejer at bruge neophos. Men min maskine er en Ikea opvaskemaskine, og det er nu heller ikke verdens bedste. 

Hovedårsagen til at maskinen har et blødgøringsanlæg er for at mindske risikoen for kalkpletter. Hvis du indstiller det for højt, bruger du mere salt end nødvendigt. Der kan også komme kalkpletter hvis der er problemer med afspændingsmidlet.

I industrikøkkener er det almindeligt med en kraftig skylning og en kort vask. Hvis du har problemer med at servicen ikke bliver ordentlig rent, vil jeg anbefale at du skyller det først. Grunden til at det anbefales ikke at skylle, er kun for at spare på vand og varme. Indtørrede madrester kan være svære at fjerne.

Jeg er ikke enig i at valg af tabs er vigtigt.
Annonce
GodeVen skrev den 22-12-2022 12:35:53

Hovedårsagen til at maskinen har et blødgøringsanlæg er for at mindske risikoen for kalkpletter. Hvis du indstiller det for højt, bruger du mere salt end nødvendigt. Der kan også komme kalkpletter hvis der er problemer med afspændingsmidlet.

I industrikøkkener er det almindeligt med en kraftig skylning og en kort vask. Hvis du har problemer med at servicen ikke bliver ordentlig rent, vil jeg anbefale at du skyller det først. Grunden til at det anbefales ikke at skylle, er kun for at spare på vand og varme. Indtørrede madrester kan være svære at fjerne.

Jeg er ikke enig i at valg af tabs er vigtigt.

 Okay tak for info :) når du siger at skylle det inden, mener du så under vandhanen eller skylleprogrammet på maskinen? Så du mener sådan set at det er ligemeget hvilke tabs at jeg bruger, og at jeg sådan set ligeså godt kan bruge de billige?? 

Når du siger at skylle det inden, mener du så under vandhanen eller skylleprogrammet på maskinen? Så du mener sådan set at det er ligemeget hvilke tabs at jeg bruger, og at jeg sådan set ligeså godt kan bruge de billige.
Du kan nøjes med at skrabe  større urenheder som kartoffelrester, større mængder sovs og andre rester af inden servicet stilles i opvaskeren. Vælg et program med lang tid en 3 timer ECO, så enzymerne i taben får tid til at virke. 

fase
Vores opvaskemaskine kan have problemer med tallerkener med madrester, der er tørret helt ind. Vi skyller dem af under en løbende vandhane, inden de bliver sat i maskinen. Frisk brugte tallerkener bliver kun skrabet.

Et langt program hjælper helt sikkert. Vores opvaskemaskine (4½ år gammel Miele), bruger 3,5 timer på en normal vask. Vi bruger den som regel på kort vask, der tager 2 timer. Der bliver indtørret skidt ikke altid fjernet, så en tur under vandhanen først hjælper.  

Jeg har ikke lavet nok forsøg til jeg kan sige at valg af tabs er uden betydning. Jeg har dog aldrig bemærket at dyre skulle være bedre. Der er i hvert fald slet ikke den forskel som reklamerne vil foregive.
Jeg bruger altid programmet med 3,5 timer og får altid ren opvask. Også 6 år gammel Miele. 

fase
GodeVen skrev den 22-12-2022 14:15:33

Vores opvaskemaskine kan have problemer med tallerkener med madrester, der er tørret helt ind. Vi skyller dem af under en løbende vandhane, inden de bliver sat i maskinen. Frisk brugte tallerkener bliver kun skrabet.

Et langt program hjælper helt sikkert. Vores opvaskemaskine (4½ år gammel Miele), bruger 3,5 timer på en normal vask. Vi bruger den som regel på kort vask, der tager 2 timer. Der bliver indtørret skidt ikke altid fjernet, så en tur under vandhanen først hjælper.  

Jeg har ikke lavet nok forsøg til jeg kan sige at valg af tabs er uden betydning. Jeg har dog aldrig bemærket at dyre skulle være bedre. Der er i hvert fald slet ikke den forskel som reklamerne vil foregive.

 Okay, kan godt være at jeg ligeså vel kan bruge de billige taps så. Plejer at bruge Eco programmet, som varer 2,5-3 timer. Har nærmest altid glas med i opvasken, så derfor jeg altid vasker på Eco program grundet grader 

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis