Indstilling af blødgøringsanlæg

Har fundet ud af at indstillingen af blødgøringssystemet på min opvaskemaskine har stået forkert. I min kommune er vandets hårdhed 10-12 dH, og på min maskine kan jeg indstille den på enten 3 som er 11-14 dH eller 2 som er 4-10 dH ( kan indstille op til 10). Hvilken én af dem skal jeg vælge for at indstille den korrekt? 
Har fundet ud af at indstillingen af... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
HrT skrev den 27-12-2022 15:33:18

 Det er faktisk også pga opvaskemidlets virkning, som forventer beskidt service. 

 Det er noget vrøvl. 

Opvasketabs indeholder for det meste sæbe. Sæbe har to egenskaber. Det kan opløse fedt og kan selv opløses i vand.Desuden er der tilsat enzymer og tensider for at fjerne proteiner og stivelse. Der kan også være blegemiddel, for at fjerne affarvninger fra fx kaffe.

Ingen af disse stoffer kræver at der skal fedt, proteiner, stivelse eller andet end vand, for at de virker.

Hvis du mener at det er forkert, må du fortælle hvilket stof i opvaskemidlet, det drejer sig om, og hvilket stof, der skal være på servicen. "Skidt" er jo bare en betegnelse vi bruger om noget, der er det forkerte sted. Opvasketabs reagere kemisk, og er ligeglade med hvad vi kalder skidt, de regagerer overfor fedt, stivelse osv.

Jeg vil anbefale at man bruger 1 opvasketab opvaskemaskinens sæbeskuffe. Så er man sikker på at sæben bliver tilsat, der hvor maskinen er designet til at bruge opvaskemiddel. Man skal ikke være bange for overdosering, da vandmængden er tilpasset 1 opvasketab.
GodeVen skrev den 30-12-2022 16:57:11

HrT skrev den 27-12-2022 15:33:18

 Det er faktisk også pga opvaskemidlets virkning, som forventer beskidt service. 

 Det er noget vrøvl. 

Opvasketabs indeholder for det meste sæbe. Sæbe har to egenskaber. Det kan opløse fedt og kan selv opløses i vand.Desuden er der tilsat enzymer og tensider for at fjerne proteiner og stivelse. Der kan også være blegemiddel, for at fjerne affarvninger fra fx kaffe.

Ingen af disse stoffer kræver at der skal fedt, proteiner, stivelse eller andet end vand, for at de virker.

Hvis du mener at det er forkert, må du fortælle hvilket stof i opvaskemidlet, det drejer sig om, og hvilket stof, der skal være på servicen. "Skidt" er jo bare en betegnelse vi bruger om noget, der er det forkerte sted. Opvasketabs reagere kemisk, og er ligeglade med hvad vi kalder skidt, de regagerer overfor fedt, stivelse osv.

Jeg vil anbefale at man bruger 1 opvasketab opvaskemaskinens sæbeskuffe. Så er man sikker på at sæben bliver tilsat, der hvor maskinen er designet til at bruge opvaskemiddel. Man skal ikke være bange for overdosering, da vandmængden er tilpasset 1 opvasketab.

 Tabs’ dosering er tilpasset snavset service og kan ikke tilpasses individuelt. 


Samme med afspænding. For meget afspænding modarbejdes med olie / fedt. 
HrT, jeg er ked af at skrive det, men du aner ikke hvad du taler om.

Sæbekoncentrationen skal ikke indstilles efter hvor beskidt servicen er. Der skal blot være en passende koncentration i vandet.

Afspændingsmidlet tilsættes inden den afsluttede tørring, Det har derfor ikke noget at gøre med hvor meget fedt, der var ved vaskens start.


Godeven og HrT:  i er nok begge ude på nogle teorier som i ikke ved så meget om. Det er i alle tilfælde langt uden for trådstarters spørgsmål. 
Mon ikke vægten har fået svar på spørgsmålet omkring indstilling af blødgørings anlægget. Ligesom han sikkert har fået svar i en anden tråd omkring vasketabs i bestikkurv. 
Godt nytår. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er helt fint at bruge et for højt tal mht. hårdheden af vandet under selve vaskningen - der bruges næsten samme mængde salt under regenerering af ionbytteren alligevel. Det som hårdheden-setting bruges til er til at styre mængden af vand der bruges til regenerering af ionbytteren. Du kan måske spare et par liter vand ved at indstille hårdheden af vandet til en lidt lavere setting.

Omkring opvasketabs så indeholder de :
1) Sæbe til at opløse fedt
2) Blegemiddel (perkarbonater oksidere og som øger pH)
3) Stoffer der binder resterende mængder af kalk (kelatorer til at binde Calcium og Magnesium). Det betyder også at hvis hårdheden af vandet er for høj (for meget calcium) - så kan din vasketab ofte kompensere for det.

Omkring enzymer i vasketabs - så bruges det normalt ikke (det bruges normalt kun til vask af tøj) - men ikke til vasketabs - prøv selv at se på deklarationen for dine vaske tabs. Der skal tilsættes ret store mængder enzymer for at det har en reel betydning.

I sidste hold skyllevand tilsættes afspændingsmidlet som sikre at overfladespændingen falder og at vanddråber drypper af servicet ned i bunden af opvaskemaskinen. Men sidste skyllevand bør allerede indeholde lidt kalk pga. ionbytteren.

Sidste ting :-)   Hvis der bruges for mange vasketabs og der er for lidt skidt i opvaskemaskinen så kan pH blive for høj - som øget sandsynligheden af glaspest - så kør altid med en fuld opvaskemaskine.

Og husk så at rengøring ikke handler om at gøre ultimativt rent, men at sikre at der bliver tilstrækkeligt rent (typisk visuelt rent) - helt rent bliver der andrig :-)
ev elmand skrev den 01-01-2023 00:57:32

Godeven og HrT:  i er nok begge ude på nogle teorier som i ikke ved så meget om. 
Hov-hov, kan vi lige få kammertonen. Blot fordi det er et emne du ikke ved ret meget om, skal du ikke dømme andre.

@Thomas_Mygind  
Der er enzymer i de opvasketabs jeg har på nuværende tidspunkt. Det er de billige fra Netto.

Opvaskemaskinen bruger hårdheds-indstillingen til at bestemme hvor meget vand der skal løbe igennem saltbeholderen og derved mængden af salt, der bruges regenerering af ionbytter filteret. Hårdhedsindstillingen har derfor betydning for forbruget af salt. En opvaskemaskine bruger typisk omkring 10-20 g salt pr. vask ved blødt vand og 30-60 g ved hårdt vand.

 

HrT skrev den 23-12-2022 10:48:14

GodeVen skrev den 22-12-2022 14:15:33

Vores opvaskemaskine kan have problemer med tallerkener med madrester, der er tørret helt ind. Vi skyller dem af under en løbende vandhane, inden de bliver sat i maskinen. Frisk brugte tallerkener bliver kun skrabet.

Et langt program hjælper helt sikkert. Vores opvaskemaskine (4½ år gammel Miele), bruger 3,5 timer på en normal vask. Vi bruger den som regel på kort vask, der tager 2 timer. Der bliver indtørret skidt ikke altid fjernet, så en tur under vandhanen først hjælper.  

Jeg har ikke lavet nok forsøg til jeg kan sige at valg af tabs er uden betydning. Jeg har dog aldrig bemærket at dyre skulle være bedre. Der er i hvert fald slet ikke den forskel som reklamerne vil foregive.

 Det er en velkendt fejlslutning at ophøje det specifikke til generelt gældende. De dyre er generelt bedre, ihvertfald i tests. Der, hvor de ikke vinder tests, er når bedømmelsen skelner til pris og parfume. Parfumefrit er nærmest kun et skandinavisk koncept som er særligt udbredt i Danmark. Forbrugerorganisationer er naturligvis heller ikke fan af høj pris for - oftest - ubetydelig forbedring. 


Det sagt, så bruger vi selv billige fra fairy. Remas vasker ikke glas rene nok. De sølv fra fairy er imo for dyre, selvom de er absurd gode sammenlignet med private kabel. Tests viser det. De er bare for dyre. Derfor anbefaler jeg altid dem som test hvis maskinen driller for at udelukke en fejl 40 med det samme. For det er næsten altid tabs, fejlfyldning eller lignende der er skyld i problemerne. Særligt med velkendte mærker maskiner med høj kvalitet (Ikea larmer men har en god vaskekvalitet - miele er bare bygget som en tank)

 De billige fra fairy, er det de grønne? Hvordan er de i forhold til de grå og neophos opvasketabs??

vægten89 skrev den 14-01-2023 22:38:58

HrT skrev den 23-12-2022 10:48:14

GodeVen skrev den 22-12-2022 14:15:33

Vores opvaskemaskine kan have problemer med tallerkener med madrester, der er tørret helt ind. Vi skyller dem af under en løbende vandhane, inden de bliver sat i maskinen. Frisk brugte tallerkener bliver kun skrabet.

Et langt program hjælper helt sikkert. Vores opvaskemaskine (4½ år gammel Miele), bruger 3,5 timer på en normal vask. Vi bruger den som regel på kort vask, der tager 2 timer. Der bliver indtørret skidt ikke altid fjernet, så en tur under vandhanen først hjælper.  

Jeg har ikke lavet nok forsøg til jeg kan sige at valg af tabs er uden betydning. Jeg har dog aldrig bemærket at dyre skulle være bedre. Der er i hvert fald slet ikke den forskel som reklamerne vil foregive.

 Det er en velkendt fejlslutning at ophøje det specifikke til generelt gældende. De dyre er generelt bedre, ihvertfald i tests. Der, hvor de ikke vinder tests, er når bedømmelsen skelner til pris og parfume. Parfumefrit er nærmest kun et skandinavisk koncept som er særligt udbredt i Danmark. Forbrugerorganisationer er naturligvis heller ikke fan af høj pris for - oftest - ubetydelig forbedring. 


Det sagt, så bruger vi selv billige fra fairy. Remas vasker ikke glas rene nok. De sølv fra fairy er imo for dyre, selvom de er absurd gode sammenlignet med private kabel. Tests viser det. De er bare for dyre. Derfor anbefaler jeg altid dem som test hvis maskinen driller for at udelukke en fejl 40 med det samme. For det er næsten altid tabs, fejlfyldning eller lignende der er skyld i problemerne. Særligt med velkendte mærker maskiner med høj kvalitet (Ikea larmer men har en god vaskekvalitet - miele er bare bygget som en tank)

 De billige fra fairy, er det de grønne? Hvordan er de i forhold til de grå og neophos opvasketabs??

 Ja. Sidst jeg så en test, scorede neophos’ dyreste og Fairys ditto næsten ens, men med fairy som vinder (som iøvrigt er det globalt ledende opvaskebrand). Den er min personlige favorit, men jeg er for nærig så bruger den grønne. 

HrT skrev den 14-01-2023 22:43:33

vægten89 skrev den 14-01-2023 22:38:58

HrT skrev den 23-12-2022 10:48:14

GodeVen skrev den 22-12-2022 14:15:33

Vores opvaskemaskine kan have problemer med tallerkener med madrester, der er tørret helt ind. Vi skyller dem af under en løbende vandhane, inden de bliver sat i maskinen. Frisk brugte tallerkener bliver kun skrabet.

Et langt program hjælper helt sikkert. Vores opvaskemaskine (4½ år gammel Miele), bruger 3,5 timer på en normal vask. Vi bruger den som regel på kort vask, der tager 2 timer. Der bliver indtørret skidt ikke altid fjernet, så en tur under vandhanen først hjælper.  

Jeg har ikke lavet nok forsøg til jeg kan sige at valg af tabs er uden betydning. Jeg har dog aldrig bemærket at dyre skulle være bedre. Der er i hvert fald slet ikke den forskel som reklamerne vil foregive.

 Det er en velkendt fejlslutning at ophøje det specifikke til generelt gældende. De dyre er generelt bedre, ihvertfald i tests. Der, hvor de ikke vinder tests, er når bedømmelsen skelner til pris og parfume. Parfumefrit er nærmest kun et skandinavisk koncept som er særligt udbredt i Danmark. Forbrugerorganisationer er naturligvis heller ikke fan af høj pris for - oftest - ubetydelig forbedring. 


Det sagt, så bruger vi selv billige fra fairy. Remas vasker ikke glas rene nok. De sølv fra fairy er imo for dyre, selvom de er absurd gode sammenlignet med private kabel. Tests viser det. De er bare for dyre. Derfor anbefaler jeg altid dem som test hvis maskinen driller for at udelukke en fejl 40 med det samme. For det er næsten altid tabs, fejlfyldning eller lignende der er skyld i problemerne. Særligt med velkendte mærker maskiner med høj kvalitet (Ikea larmer men har en god vaskekvalitet - miele er bare bygget som en tank)

 De billige fra fairy, er det de grønne? Hvordan er de i forhold til de grå og neophos opvasketabs??

 Ja. Sidst jeg så en test, scorede neophos’ dyreste og Fairys ditto næsten ens, men med fairy som vinder (som iøvrigt er det globalt ledende opvaskebrand). Den er min personlige favorit, men jeg er for nærig så bruger den grønne. 

 Okay tak for info. Men hvordan er den grønne fra fairy i forhold til den grå og i forhold til neophos for den sags skyld?

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis