Alternativ til Grundfos dykpumpe efter septiktank.

Har en Grundfos Unilift AP12.40.06.A1 Dykpumpe, der for 2 gange nu har slået hpfi én med 2 måneders mellem rum, havde den pillet op sidste gang, og kan ikke se nogen fejl på ledningen eller pumpe, så er nok nød til at skal ha købt en ny, men er temmelig chokket over, den nu koster ca. 7000kr    den gamle er kun 6-7år, og kostede "kun" 4000kr i 2015/16.

Men tænker lidt, hvorfor sætter man så kraftig en pumpe på, er det virkelig nødvendigt??, den kan pumpe 18000L i timen og løftehøjde 13M, jeg kommer jo aldrig til at skulle flytte så meget kloakvand så hurtig/højt  eller er det pga. den kan lave højt tryk på vandet til sandmilen.

Den sidder i en 2,5m dyb brønd som overløbs vandet fra septiktanken løber over i, derfra bliver det pumpet over i en sandmile ca., 25-30m væk gennem et 40mm pem rør, og der er jo "bare" beskidt vand, der er ikke store partikler i 

Næste spørgsmål, når jeg kikker på pumper, kan jeg se der står gråt spildevand "ikke aggressivt" hvad er overløbs vand fra en septiktank er det Gråt eller sort spildevand??
Har en Grundfos Unilift AP12.40.06.A1 Dykpumpe... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
je_ns skrev den 18-12-2022 13:43:53

S. Fabrin skrev den 18-12-2022 13:32:58

Det er da vigtigt med et billede for at se, hvad det drejer sig om. Billedet viser en model, som du kan bruge til at måle isolationsmodstanden i en installation med. Jeg skulle bare lige have stillet min nysgerrighed. Den du viser koster ikke 10000 dask.
Det var noget i den stil jeg tænkte på.
https://elma.dk/admin/public/getimage.ashx?image=%2fFiles%2fImages%2fecom%2fProducts%2f5706445480074.jpg&altFmImage_path=/Files/Images/ecom/no-image.png&width=840

Ja men du skrev isolationstester, og jeg vil mene at det er sådan en jeg har.


Den du viser vil jeg kalde en installationstester, da den også kan teste  hpfi relæer med udkoblingstider mv.




Pas nu på ikke og ødelægge trådstarters topic med og diskutere udstyr som måske ikke er relevant for trådstarter  😉

Ja, det skal jeg nok. 

fase
bredker skrev den 18-12-2022 05:31:15

så er der stor chance for at den er mættet , så der skal nyt materialer i

 Lyder dyrt, hvis den skal graves op   

Må prøve at sætte pumpen ned igen, når frosten er væk, og se om jeg skulle være heldig. 
det er nu ikke den dyreste del at lave , men der ryger jo lidt materialer og en dag til rendegraveren

Kan den her måle noget isolations test??  
Står på mit job. Elektrikeren der har brugt den, er her ikke mere, så kan ikke lige spørge ham. 
Annonce
Umiddelbart må jeg sige nej til, at du kan bruge det viste instrument. Det er til at måle små modstande. Du skal have fat i en megger i mindst samme udgave son vist. Det instrument måler med en spænding på mellem 500 og 1000 volt.

fase
Okay var også mest fordi jeg lige hæftede mig, ved det  megger der stod der på.
Som i også snakkede om. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis