Alternativ til Grundfos dykpumpe efter septiktank.

Har en Grundfos Unilift AP12.40.06.A1 Dykpumpe, der for 2 gange nu har slået hpfi én med 2 måneders mellem rum, havde den pillet op sidste gang, og kan ikke se nogen fejl på ledningen eller pumpe, så er nok nød til at skal ha købt en ny, men er temmelig chokket over, den nu koster ca. 7000kr    den gamle er kun 6-7år, og kostede "kun" 4000kr i 2015/16.

Men tænker lidt, hvorfor sætter man så kraftig en pumpe på, er det virkelig nødvendigt??, den kan pumpe 18000L i timen og løftehøjde 13M, jeg kommer jo aldrig til at skulle flytte så meget kloakvand så hurtig/højt  eller er det pga. den kan lave højt tryk på vandet til sandmilen.

Den sidder i en 2,5m dyb brønd som overløbs vandet fra septiktanken løber over i, derfra bliver det pumpet over i en sandmile ca., 25-30m væk gennem et 40mm pem rør, og der er jo "bare" beskidt vand, der er ikke store partikler i 

Næste spørgsmål, når jeg kikker på pumper, kan jeg se der står gråt spildevand "ikke aggressivt" hvad er overløbs vand fra en septiktank er det Gråt eller sort spildevand??
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at det er pumpen, der er overgang til jord i? Hvordan er el tilslutningen. Er den i brønden?

fase
Strømmen er samlet med  installations kabel der ligger i jorden og boret ind gennem siden på brønden. Samlingen inde i brønden er samlet med presse muffer Og lim krympeflex.

Kan ikke se fejl på ledninger.
Men der kan jo selvfølgelig godt være en fejl på det jeg ikke kan se. 
Du kan sagtens bruge en billigere pumpe, Grundfos er dyrt for private, der gives store rabatter til firmaer, så "normalprisen" er nødt til at være høj.
En pumpe til gråt spildevand er ok..
Jeg vil da mene sådan en pumpe her, til 1599 kr. snildt kan bruges, men tjek selv efter..
LINK PUMPE   (der findes masser af alternativer, bare den første der dukkede op)




Vi prøver igen, i morgen --
få den lavet ved et elektrofirma , normalt er det bare svømmeren eller et leje der er synderen 
det kan normalt laves for under 1000-1500 kr , og så er den næsten som ny igen

bredker skrev den 17-12-2022 05:47:10

få den lavet ved et elektrofirma , normalt er det bare svømmeren eller et leje der er synderen 
det kan normalt laves for under 1000-1500 kr , og så er den næsten som ny igen

 kan se du er fra hjørring , så er der hjørring elektro , der har vi fået lavet en del af dem

Annonce
bredker skrev den 17-12-2022 05:49:18

bredker skrev den 17-12-2022 05:47:10

få den lavet ved et elektrofirma , normalt er det bare svømmeren eller et leje der er synderen 
det kan normalt laves for under 1000-1500 kr , og så er den næsten som ny igen

 kan se du er fra hjørring , så er der hjørring elektro , der har vi fået lavet en del af dem

 Tak   ja der er ikke så langt ind herfra Rakkeby.

Den lever sit eget liv den pumpe.
Har måske en ny teori, kan rørene i sandmilen fryse til og blokere, de ligger højt måske kun 40-50cm under jordoverfladen pga . højt grundvand, der har jo været -10 / -14 grader de sidste mange dage.
Kan se at jeg har haft et unormalt stort strømforbrug de sidst 4 dage inden hpfi slog fra, og efter pumpen er blev slukket er strømforbruget faldet igen.
Kan pumpen ha stået og kørt konstant, og blevet så varm den knalder Hpfi??

I dag kan jeg nemlig godt tænde pumpen igen, uden den slår hpfi , men den pumper kun lidt vand væk, som om den ikke kan komme af med det.

Kunne selvfølgelig gå ud og pillle den op af brønden, for at prøve den.
kan sagtens være
det burde ikke fryse m der skulle gerne være mindst 60 cm jorddække
men det kan nemt være de er stoppet af skidt
hvor gammel er sivdrænet
Kan pumpen ha stået og kørt konstant, og blevet så varm den knalder HPFI??
Efter dine oplysninger om forbruget tyder det på, at pumpen har kørt i lang tid. Men det burde ikke få HPFI relæet til at koble ud. For at afgøre det, kræver det en isolationsmåling på pumpen.



fase
bredker skrev den 17-12-2022 11:39:15

kan sagtens være
det burde ikke fryse m der skulle gerne være mindst 60 cm jorddække
men det kan nemt være de er stoppet af skidt
hvor gammel er sivdrænet

 Har nu rykket pumpen op af brønden, stoppet er sandmilen i hver fald  , der var meget tryk i pem røret da jeg løsnede forskruningerne  kom der rigtig meget vand retur.

Har testet pumpen i en murebalje, der er pænt power på, den tømmer den meget hurtigt, uden at slå hpfi  

sandmilen/drænet er fra ca. 2001, men det var også stoppet i 2020, hvor jeg gravede ned til samlinger, og rensede dem med højtryksrenseren med en kloakrenser på, 
Men rørene i sandmilen ligger desværre ikke ret dybt, så chancen for de er frosset, er nok også tilstede desværre.

Har smidt en gammel dykpumpe i brønden nu, der pumper op på græsplænen, eneste nødløsning jeg lige kunne komme på  
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis