Alternativ til Grundfos dykpumpe efter septiktank.

Har en Grundfos Unilift AP12.40.06.A1 Dykpumpe, der for 2 gange nu har slået hpfi én med 2 måneders mellem rum, havde den pillet op sidste gang, og kan ikke se nogen fejl på ledningen eller pumpe, så er nok nød til at skal ha købt en ny, men er temmelig chokket over, den nu koster ca. 7000kr    den gamle er kun 6-7år, og kostede "kun" 4000kr i 2015/16.

Men tænker lidt, hvorfor sætter man så kraftig en pumpe på, er det virkelig nødvendigt??, den kan pumpe 18000L i timen og løftehøjde 13M, jeg kommer jo aldrig til at skulle flytte så meget kloakvand så hurtig/højt  eller er det pga. den kan lave højt tryk på vandet til sandmilen.

Den sidder i en 2,5m dyb brønd som overløbs vandet fra septiktanken løber over i, derfra bliver det pumpet over i en sandmile ca., 25-30m væk gennem et 40mm pem rør, og der er jo "bare" beskidt vand, der er ikke store partikler i 

Næste spørgsmål, når jeg kikker på pumper, kan jeg se der står gråt spildevand "ikke aggressivt" hvad er overløbs vand fra en septiktank er det Gråt eller sort spildevand??
Har en Grundfos Unilift AP12.40.06.A1 Dykpumpe... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 17-12-2022 14:53:28

Kan pumpen ha stået og kørt konstant, og blevet så varm den knalder HPFI??
Efter dine oplysninger om forbruget tyder det på, at pumpen har kørt i lang tid. Men det burde ikke få HPFI relæet til at koble ud. For at afgøre det, kræver det en isolationsmåling på pumpen.


 Okay tak for svaret, vidste ikke hvad isolationsmåling var, fandt det på youtube, det er vist ikke Gds, så det kommer jeg vist ikke videre  med.

så er der stor chance for at den er mættet , så der skal nyt materialer i
Chr-Hj skrev den 17-12-2022 21:53:38

S. Fabrin skrev den 17-12-2022 14:53:28
Kan pumpen ha stået og kørt konstant, og blevet så varm den knalder HPFI??
Efter dine oplysninger om forbruget tyder det på, at pumpen har kørt i lang tid. Men det burde ikke få HPFI relæet til at koble ud. For at afgøre det, kræver det en isolationsmåling på pumpen.

 Okay tak for svaret, vidste ikke hvad isolationsmåling var, fandt det på youtube, det er vist ikke Gds, så det kommer jeg vist ikke videre  med. 


Nej det er ikke GDS arbejde. Instrumentet har en pris, som ingen vil betale. Kun de professionelle skal have en isolationstester i prisområdet 10000 kr.


fase
S. Fabrin skrev den 18-12-2022 09:33:20

Nej det er ikke GDS arbejde. Instrumentet har en pris, som ingen vil betale. Kun de professionelle skal have en isolationstester i prisområdet 10000 kr.

 Det er jeg da ked at at høre, så må jeg jo heller skille mig af med min isolationstester.  



Vi prøver igen, i morgen --
 Det er jeg da ked at at høre, så må jeg jo heller skille mig af med min isolationstester.    
Det har jeg vist ikke sagt noget om, men en isolationstester af ny model kan også lave andet end måle isolation på flere spændingsniveauer, måle overgangsmodstand på jordelektroder, kontrollere udkoblingstid og strøm på  HPFI relæ osv. Du viser lige et billede af din isolationstester, så vi kan se vidunderet.     

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 18-12-2022 10:40:54

 Det er jeg da ked at at høre, så må jeg jo heller skille mig af med min isolationstester.    
Det har jeg vist ikke sagt noget om, men en isolationstester af ny model kan også lave andet end måle isolation på flere spændingsniveauer, måle overgangsmodstand på jordelektroder, kontrollere udkoblingstid og strøm på  HPFI relæ osv. Du viser lige et billede af din isolationstester, så vi kan se vidunderet.     

 Nu ville jeg ikke skrive Megger, men blot isolationstester, da megger kun er et produktnavn, men min er ikke så avanceret, (og ikke en installationstester, som du beskriver) min kan blot måle overgangsmodstanden, ved 1000 volt. (ved godt man kan vælge testspændingen på de nyere)


Vi prøver igen, i morgen --
Den, du beskriver, blev jo kaldt en megger fordi det tit var det engelske firma Megger, der havde produceret den. Den fandtes med håndsving til at drive generatoren. Senere kom en udgave med genopladelige batterier. Du viser lige et billede af dit instrument.

fase
S. Fabrin skrev den 18-12-2022 11:59:07

Den, du beskriver, blev jo kaldt en megger fordi det tit var det engelske firma Megger, der havde produceret den. Den fandtes med håndsving til at drive generatoren. Senere kom en udgave med genopladelige batterier. Du viser lige et billede af dit instrument.

 Hvor for er det så vigtigt med et billede ?

Men så pyt da, så må jeg jo en tur ud i gemmerne.




Vi prøver igen, i morgen --
Det er da vigtigt med et billede for at se, hvad det drejer sig om. Billedet viser en model, som du kan bruge til at måle isolationsmodstanden i en installation med. Jeg skulle bare lige have stillet min nysgerrighed. Den du viser koster ikke 10000 dask. 
Det var noget i den stil jeg tænkte på.
https://elma.dk/admin/public/getimage.ashx?image=%2fFiles%2fImages%2fecom%2fProducts%2f5706445480074.jpg&altFmImage_path=/Files/Images/ecom/no-image.png&width=840

fase
S. Fabrin skrev den 18-12-2022 13:32:58

Det er da vigtigt med et billede for at se, hvad det drejer sig om. Billedet viser en model, som du kan bruge til at måle isolationsmodstanden i en installation med. Jeg skulle bare lige have stillet min nysgerrighed. Den du viser koster ikke 10000 dask.
Det var noget i den stil jeg tænkte på.
https://elma.dk/admin/public/getimage.ashx?image=%2fFiles%2fImages%2fecom%2fProducts%2f5706445480074.jpg&altFmImage_path=/Files/Images/ecom/no-image.png&width=840

Ja men du skrev isolationstester, og jeg vil mene at det er sådan en jeg har.

Den du viser vil jeg kalde en installationstester, da den også kan teste  hpfi relæer med udkoblingstider mv.




Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis