Omgå startrelæ med mere for at teste kompressor

Vores køleskab er holdt op med at køle:-(
Selvom det er en ældre model (Miele K 9422 I - købt i 2008), kunne jeg godt tænke mig at prøve at få det i luften igen.
Det lyder som om, kompressoren kortvarigt (sekunder) går i gang og slukker igen.
Dette kunne ifølge en tidligere tråd tyde på, at det er startrelæet, der er problemet (selvom spørgerne ikke har gjort sig ulejlighed med at svare på, om udskiftning hjalp).
Kan man omgå relæet?
Dels for at teste, at kompressoren rent faktisk fungerer (ellers er det vist skrot), dels for at fastslå, at det ér startrelæet.
Det skal lige siges, at lyset i skabet i et stykke tid har haft en, mere eller mindre konsekvent, tendens til at stå og blinke.
Det mistænkte jeg, skyldtes en defekt magnet-kontakt (Reed-rør), som jeg påtænkte at udskifte (hat den faktisk liggende); men det kunne jo også tænkes, at der var noget mere generelt galt med det lille styrekredsløb, der sidder i forbindelse med dettte?
Vores køleskab er holdt op med at køle:-( Selvom... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner klixon den runde du måler på. Den skulle gerne være tæt på 0 ohm. 
Det kan være multimeter. Det er vanskelig at måle på små modstandsværdier. Prøv at hægte de 2 prøveledninger sammen og se om det giver tæt på 0 ohm. Ellers er der noget galt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg prøvede med et andet multimeter, som kunne lave en måling på 1,8Ohm - dog ikke hver gang.
Jeg skiftede startrelæ og kondensator - og så kørte det.
Desværre ikke helt stabilt:-(
Da det er et indbygningsskab, ville jeg teste det lidt, inden det blev sat på plads.
Og det er simpelthen ikke hver gang, der bliver koblet strøm på, det starter.
Min observation ér, at i de situationer, hvor det ikke starter, bliver selve kompressor temmelig varm; men den kører ikke, og varmen bliver ikke fordelt op i køleribberne bagpå.
Er der nogen, der har et godt bud på en løsning/forklaring?
Ellers tror jeg, dets rolle er udspillet - i hvert fald som fast køleskab; dét skal bare fungere!
Som jeg skrev tidligere i denne tråd så kan et køleskab ikke starte umiddelbart igen efter at det er stoppet. Der skal simpelthen udlignes noget tryk over kompressor. Hvis den kan starte igen efter få minutter så er kompressor slidt. 
Hvis det har været i gang 1 gang så skal du lade det køre, og så mærke efter om der kommer kulde inde i skabet. 
Kompressor vil altid være meget varm når den kører og ribber bagpå lidt lune. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Når det først kører, køler det fint.
Balladen ér, at det ikke altid starter, når det bliver sluttet til - heller ikke selvom der er gået noget tid (+ ½ time), hvor det også har været åbnet, så temperaturen har været til, at det skulle starte.
Det er tydeligt at mærke, at kompressoren bliver MEGET varm, uden det fordeler sig op i kølerørene bagpå, når den ikke starter (og det heller ikke køler indeni). Dét er vel ikke meningen?
Prøv at lade den stå så den selv starter og stopper, og se om det fortsætter med at køle. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Lige nu stopper, starter og køler det planmæssigt i forhold til at holde passende temperatur.
På den anden side af nytår vil jeg forsøge at fremprovokere en ikke-start for at se, om det alligevel kommer i gang, hvis jeg venter længe nok...
Jeg synes ikke der er grund til at provokere. Hvis den køler planmæssig så kan du ikke forlange mere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nå. Behøvede ikke vente. Nu undlod det selv at 'adlyde termostaten' og starte kølingen (efter at have kørt fint et par dage).
Kompressoren er megavarm; men den kører ikke så varmen bliver ikke fordelt i kølerørene bagpå, og der køles ikke.
Prøver lige at tage strømmen fra et stykke tid...

Det tyder på, at dit startrelæ er defekt. Kompressoren kan bliver varm fordi kompressoren ikke starter. Grunden er, at startstrømmen i et øjeblik indtil kompressoren kører, er høj. Når kompressoren ikke starter, bliver den opvarmet af den høje strøm.
Byt til nyt.  

fase
Nu har jeg jo så lige skiftet startrelæet (og kondensator) - og er pt tilbage til, at det lige prøver at starte men ikke kommer i gang...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis