Hvor kan man anmelde en ejendomsmægler?

Hej med jer...
Jeg har i 2020 købt et hus på Midtsjælland, det var sådan lidt hektisk dengang, og mægler sagde der var rigtig mange fremvisninger så vi skulle skynde os at slå til, ellers vil det nok være solgt.
Det gjorde vi så, vi købte. Det viste sig så at huset var sunket i den ene ende, en gammel skade, men vi så det altså ikke. Der var heldigvis tegnet ejerskifteforsikring.
Men den gik ikke, vi kørte retssag mod forsikringsselskabet, men tabte i to instanser, det er en synlig skade, det kan vi også godt se efterfølgende. - men det er godt nok ærgerligt.
Tænker på at mægler burde have advaret os, eller endnu bedre andre der har fået en fremvisning kunne advare hinanden - jeg kan ikke regne ud hvordan, vi har naturligvis kontaktet og anmeldt mægler, med det kommer der jo ikke nogen sag ud af :-(
Derfor, vil jeg spørge Jer om I kender nogle steder på nettet hvor man kan anmelde en mægler udover Trustpilot?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nok bedre du bare indser at det er dig selv der har dummet dig , så synlig en fejl burde du selv have set
og den besked med at der er andre interesseret , så i skal slå hurtigt til , er jo et af de ældste og mest brugte metoder fra en mægler , som mange desværre hopper på 
Hej tj, jeg kender desværre selv historien, da jeg oplevede det sammen da jeg købt hustilbage i 2017, det var godt nok i Nordjylland, så jeg tror ikke det drejer sig om densammen mægler, men mere en arbejdsgang som nogle har. Der findes faktisk en hjemmeside hvor du kan anmelde og advare, det kunne være fejl i tilstandsrapport, se fx. denne ejendom:

https://koebhuspilot.dk/hus/kirketoftvej-11_8850

0-engergihus

Du skal huske på at mægler er SÆLGERS mand ikke din...... at du så ligelede hopper på verdens ældste mægler trick, som er "der voldsom interesse for lige det her hus så i skal skynde jer, eller er den hurtig væk" selv om man skal skyde sig sig, og ikke er erfaren håndværker, eller ved lidt omkring det at kunne vurdere en bygning, så b'er i næsten selv om, at der er noget i overser. Og det kan mægler da ALDRIG klandres for, han kan jo ikke vide hvad I vil lave af forbedringer, og ligefrem advare jer mod at købe huset er nok det dummeste han kan gøre for sig selv  og hans kunde som er sælger, hvis han ligefrem advarede jer så kunne der sikkert køres et erstatningssøgsmål mod ham fra sælgers side. Da han jo er ansat til at få et salg igennem. Så er er uforstående over for hvad du vil melde ham for.....
bredker skrev den 09-12-2022 18:19:38

nok bedre du bare indser at det er dig selv der har dummet dig , så synlig en fejl burde du selv have set
og den besked med at der er andre interesseret , så i skal slå hurtigt til , er jo et af de ældste og mest brugte metoder fra en mægler , som mange desværre hopper på 

 Du har ret bredker, men alligevel mener jeg at nogle metoder burde bare ikke være tilladt. Men det er kun min mening...

villy_ryevej84 skrev den 09-12-2022 18:57:43

Hej tj, jeg kender desværre selv historien, da jeg oplevede det sammen da jeg købt hustilbage i 2017, det var godt nok i Nordjylland, så jeg tror ikke det drejer sig om densammen mægler, men mere en arbejdsgang som nogle har. Der findes faktisk en hjemmeside hvor du kan anmelde og advare, det kunne være fejl i tilstandsrapport, se fx. denne ejendom:

https://koebhuspilot.dk/hus/kirketoftvej-11_8850

 Hej Villy, tak for tippen. Jeg skal nok give siden et besøg...

Annonce
thjohansen skrev den 09-12-2022 23:52:15

 Du har ret bredker, men alligevel mener jeg at nogle metoder burde bare ikke være tilladt. Men det er kun min mening...

 Ak ja, stikkermentaliteten og ønsket om gabestokken breder sig...



 Du har ret bredker, men alligevel mener jeg at nogle metoder burde bare ikke være tilladt. Men det er kun min mening... 


Hvis du mener at du er blevet forkert rådgivet ved dit boligkøb er ejendomsmægleren en helt forkert person at rette skytset mod. Du burde brokke dig over din egen advokat eller anden køberrådgiver du har brugt ved handlen.

Jeg har svært ved at se hvad denne ejendomsmægler har gjort forkert.
En ejendomsmægler er ansat kun af sælger til at sælge dette hus bedst muligt og kan kun være rådgiver for én person – Sælgeren. Ejendomsmægleren må ikke skjule kendte ting over for køber men som du fremstiller skaden var den ikke skjult. Sandsynligvis var skaden også omtalt i tilstandsrapporten som enten en alvorlig skade hvis huset stadig sætter sig alternativt som kosmetisk hvis huset er færdig med at sætte sig.
Når en ejendomsmægler sammen med sælger fastsætter prisen på huset tager de alle forhold i beregning fx: Beliggenhed, Hustype, Vedligeholdelses standard, udbud af denne hustype, antal af købere på markedet mm. Prisen på denne kendte skade er derfor også på en eller anden måde indregnet i dit hus – Muligvis havde huset været udbudt flere hundred tusinde dyrere hvis huset ikke havde haft denne skade.
Mægler og sælger har ligesom købmanden i Føtex haft en strategi da de prissatte denne ejendom:
  • Prisen kan sættes høj efter max fortjeneste men på den måde må man acceptere at liggetiden sandsynligvis bliver høj og at det kan være nødvendig med et afslag i prisen for at få et salg igennem.
  • Prisen kan sættes lav så varen hurtigt bliver udsolgt men samtidig er der minimal fortjeneste på salget og der er ikke plads til yderligere rabat.
  • Et sted midt imellem A & B
Hvordan huset her er prissat og solgt ved vi ikke noget. Hvis der har været mange interesserede købere til huset har prissætningen som udgangspunkt nok ikke været helt hen i skoven men der er kun en rigtig pris: Den som en køber og sælger kan blive enige om på tidspunktet for handlen.

Du har været ude at se på et hus og har tilsyneladende ikke kigget grundigt nok på huset før du købte huset. Her er der principielt ikke forskel på om du har overset at køkkenet er mørkt hvor du ville fortrække et lyst køkken eller om det er at huset har en sætningsskade. Hvis du ikke selv har kompetencer eller erfaring til at kigge efter ting må du selv arrangere dine egne rådgivere fx den lokale håndværksmester samt din egen køberrådgiver samt læne dig op at de energi, el og tilstandsrapporter der er udarbejdet.
Du har været forbi husforsikringen og tabt 2 gange da det ikke var en ukendt/usynlig skade så andre instanser er kommet til samme resultat som ovenfor.  
Selv hvis du på grund af andre interesserede købere (sandt eller ej) har været ”tvunget” til at underskrive en købsaftale hurtigt havde du stadig tid til at lave ekstra undersøgelser og springe fra huskøbet hvis dette var påkrævet. Hvis der var et advokat/bank forbehold i købsaftalen kunne dette være sket uden beregning alternativt har du haft den lovpligtige 1 uges fortrydelse der havde kostet 1 pct af beløbet.

Selv om jeg fuldt ud forstår at det er træls for dig at huset er i en anden tilstand end du forventede kan jeg ud fra det oplyste ikke se at sælgers rådgiver - ejendomsmægleren har gjort noget forkert under dette hussalg.

Nu fremgår det ikke af billedet at der er en skade det der ses er et vaterpas hvor blæren viser den ikke er vater.
1 vaterpas viser forkert  prøv at vend vaterpas og det skal vise det samme 
 2. vaterpas holdes skæv 
3 huset er muret skæv og det har kun synsmæssig betydning hvis ellers taget m.m. passer til huset 
4. Der er en sætnings skade hvor dele af huset er sunket. Det vil tydelig vise sig ved en revne i muren, men det fremgår ikke af billede.
Det sidste må være tilfældet ellers kører du nok ikke en sag. Hvis ikke denne skade fremgår af tilstandsrapporten, så er det nok her der kan sættes ind med erstatnings krav. Er det nævnt i rapporten at der er en sætnings skade så er der ikke nogen at kommer efter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg forstår slet ikke det argument med at mægler er sælgers mand.

Hvad hvis det kommer til sikkerhed, hvis huset braser sammen og folk kommer til skade...syntes der må gøres noget i forhold til ejendomsmæglere der bevist skjuler fejl og mangler, det er jo ikke Grækenland det her :-)

0-engergihus

Fejl og mangler har en mægler INTET at gøre med, det er jo netop derfor at der skal en uafhængig synsmand på, der laver en rapport om husets tilstand, fejl og mangler, er der noget som han åbentlyst overser, som trådstarter mener så er det jo ham der står med ansvaret for det IKKE mægler.....
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis