Hvor kan man anmelde en ejendomsmægler?

Hej med jer...
Jeg har i 2020 købt et hus på Midtsjælland, det var sådan lidt hektisk dengang, og mægler sagde der var rigtig mange fremvisninger så vi skulle skynde os at slå til, ellers vil det nok være solgt.
Det gjorde vi så, vi købte. Det viste sig så at huset var sunket i den ene ende, en gammel skade, men vi så det altså ikke. Der var heldigvis tegnet ejerskifteforsikring.
Men den gik ikke, vi kørte retssag mod forsikringsselskabet, men tabte i to instanser, det er en synlig skade, det kan vi også godt se efterfølgende. - men det er godt nok ærgerligt.
Tænker på at mægler burde have advaret os, eller endnu bedre andre der har fået en fremvisning kunne advare hinanden - jeg kan ikke regne ud hvordan, vi har naturligvis kontaktet og anmeldt mægler, med det kommer der jo ikke nogen sag ud af :-(
Derfor, vil jeg spørge Jer om I kender nogle steder på nettet hvor man kan anmelde en mægler udover Trustpilot?
Hej med jer... Jeg har i 2020 købt et hus på... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nu ikke helt korrekt at mægler kun er på sælgers side (juridisk set). Mægler har oplysningspligt hvilket betyder, at hvis mægler har en viden, så har de pligt til at oplyse det til potentielle købere. Mægler må ikke holde hemmeligt, at huset er ved at falde sammen, hvis han/hun er klar over det. Hvis man kan bevise, at mægler havde den viden så har mægler erstatningsansvar.

Det gælder også, hvis han/hun BURDE have en viden, da mægler også har undersøgelsespligt....det betyder dog ikke at mægler skal undersøge for fysiske mangler, så i dette tilfælde gælder den nok ikke.

Mvh. AllanE
Jeg tænker mere du skal gå efter den byggesagkyndige, som sørgede for tilstandsrapporten.

Men igen; er det KUN med et vaterpas, at man kan se der er noget i vejen? Hvordan opdagede du det? Er det synligt? For så skal den byggesagkyndige have et opkald og så tager man den derfra.

Mægler er ude af spil her. Som en anden skriver, så har mægler oplysningspligt. SÅ hvis du vil have bekræftet, at han intet vidste, så tag fat i sælger i ro og mag og spørg ind til om mægleren var klar over det. Gør klart for sælger at de ikke belastes for at få 'dem på din side'.

Jeg hader generelt mæglere og deres tricks, og hvis mægler kendte til denne 'skade', så er jeg 99% sikker på, at han ikke ville oplyse det til dig. Og hvis du spørger ham. Så afviser han. Derfor jeg tænker at sælger er den, som man skal tage fat i for at vide, om mægler kendte til det.

Men i første omgang: Er det en synlig fejl, så tag fat i den byggesagkyndige.
villy_ryevej84 skrev den 12-12-2022 19:09:39

Jeg forstår slet ikke det argument med at mægler er sælgers mand.

Hvad hvis det kommer til sikkerhed, hvis huset braser sammen og folk kommer til skade...syntes der må gøres noget i forhold til ejendomsmæglere der bevist skjuler fejl og mangler, det er jo ikke Grækenland det her :-)

Tak for alle Jeres svar.
Min point er netop, ligesom villy_ryevej84 siger, at Danmark ikke er Grækenland.

Jeg er helt med på at alle forsvarer deres egne interesser, dette er jo helt Ok, men det skal være en etik der stiller grænsen op. Fordi hvis det ikke er tilfældet, så bevæger vi os imod et samfund hvor alt er tilladt, og jeg tror ikke jeg behøver at komme med eksempler på steder hvor dette er tilfældet og hvor "godt" det går dem...


Lad os tage følgende eksempel: Du sætter dit hus til salg for 1,2M DKK hos en mægler, og efter nogle fremvisninger får han et bud fra en mulig køber på 1,1M DKK. Du får ikke besked fra mægler på at der er en mulig køber der byder 1,1M DKK fordi, så vil hans provision være mindre.

Resultat: Du får ikke huset solgt. Det må jo så også være Ok, ikke?

Nej, det vil ikke være tilladt for ejendomsmægleren. Han er forpligtiget til at fremlægge alle købstilbud til sælger.
Men der er jo så også den omvendte situation af din. Nu mener du det er et problem, at ejendomsmægleren ikke er sælges mand.
Dit tilfælde ville jo så svare til, at ejendomsmægleren skulle ringe til sælger og sige "Hej, jeg har fundet en køber til dit hus, men jeg har rådet ham til ikke at købe det, fordi jeg tror en af dine gavle er skæve. Jeg har godt nok ingen byggeteknisk viden, så det er et rent gæt fra min side.". Så er vi da for alvor ude i at resultatet er, at sælger ikke får solgt sit hus.

Af loven for ejendomsmæglere, fremgår at ejendomsmægleren ikke må være rådgiver for både køber sælger. Han må naturligvis ikke give forkerte oplysninger, men han må ganske simpelt ikke rådgive dig, når han har indgået en aftale om formidling med sælger. Eftersom dette er lovgivning, er grænsen for hvad ejendomsmægleren kan og må klart defineret, så det har ikke noget med etik eller græske tilstande at gøre.

En ejendomsmægler er økonomiuddannet og aner intet om bygningers konstruktion. Derfor har man uvildige byggesagkyndige til at gennemgå husets konstruktion. Det har der også været i dit tilfælde, da du har tegnet en ejerskifteforsikring. Eftersom din sag er blevet afvist, tyder det jo på, at den byggesagkyndige har gjort sit arbejde korrekt. Så hvis en der rent faktisk ved noget om bygninger har ret, hvorfor skulle skulle ejendomsmægleren, som intet ved om bygninger, så have et ansvar i denne sag?

Annonce
thjohansen skrev den 17-12-2022 16:00:40

villy_ryevej84 skrev den 12-12-2022 19:09:39

Jeg forstår slet ikke det argument med at mægler er sælgers mand.

Hvad hvis det kommer til sikkerhed, hvis huset braser sammen og folk kommer til skade...syntes der må gøres noget i forhold til ejendomsmæglere der bevist skjuler fejl og mangler, det er jo ikke Grækenland det her :-)

Tak for alle Jeres svar.
Min point er netop, ligesom villy_ryevej84 siger, at Danmark ikke er Grækenland.

Jeg er helt med på at alle forsvarer deres egne interesser, dette er jo helt Ok, men det skal være en etik der stiller grænsen op. Fordi hvis det ikke er tilfældet, så bevæger vi os imod et samfund hvor alt er tilladt, og jeg tror ikke jeg behøver at komme med eksempler på steder hvor dette er tilfældet og hvor "godt" det går dem...


Lad os tage følgende eksempel: Du sætter dit hus til salg for 1,2M DKK hos en mægler, og efter nogle fremvisninger får han et bud fra en mulig køber på 1,1M DKK. Du får ikke besked fra mægler på at der er en mulig køber der byder 1,1M DKK fordi, så vil hans provision være mindre.

Resultat: Du får ikke huset solgt. Det må jo så også være Ok, ikke?

 vil nu mene det mere er dig selv der har dummet dig lidt

det er efterhånden blevet sådan at mange , mener at de ikke behøver bruge deres sunde fornuft mere , og når de så opdager de har dummet sig , gør de alt for at give andre skylden
det er altså tilladt at tænke lidt selv
villy_ryevej84 skrev den 12-12-2022 19:09:39

Jeg forstår slet ikke det argument med at mægler er sælgers mand.

Hvad hvis det kommer til sikkerhed, hvis huset braser sammen og folk kommer til skade...syntes der må gøres noget i forhold til ejendomsmæglere der bevist skjuler fejl og mangler, det er jo ikke Grækenland det her :-)

Husk at mægler er - “mægler”! Han er hverken arkitekt, elektriker eller andet teknisk. Så han kan kun oplyse tekniske oplysninger andre har informeret ham om. Det er han så også forpligtiget til. 

Og der ender den nok.

Og hvad angår vaterpasset, så lad os se det på et gulv to gange, vendt 180 gr.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Må vi ikke se et billede af huset sådan lidt på afstand, så det ikke kun er en vaterpas der ses. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan du ik lige forklare lidt mere om problemet? Kan godt se dit vaterpas ikke er helt lige. 

Er det det eneste? Eller kan du konstaterer det andre steder? 

Er der revner i muren?

Mvh. Christian M
 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis