Lunken gulvvarme

Hej
Vi er tæt på vores andet år i huset. Der har ikke været de store problemer og dem, som har været, har været til at finde ud af, men... Lige pt kan jeg simpelthen ikke få ordenligt gang i gulvvarmen. Det er et ældre hus, som har et BS+ pillefyr, som eneste varme kilde. Gulvvarmen er lavet af den forrige ejer og er som jeg kan se det, koblet på det primær varme system til radiatorerne. (Der er radiatorer i alle rum pånær  køkken/alrum/stue, hvor der er gulvvarme) Der er fuld blæs på alle radiatorerne, så systemet virker. Til gulvvarmen sidder er en føler/shunt til retur. Jeg har haft termostaten af og motivere stiften og er faktisk endt med at skifte stiften, bare for at være helt sikker.
Er der mere, som en almindelig borger, som jeg kan gøre, for at få gang i gulvvarmen? Der burde være omkring 80grader (Jeg har ikke monteret termostaten endnu) men gulvet bliver nogle enkelte steder kun lige små lunkent.
Gode råd og fifs modtages gerne.. :) Eller er det vvs manden jeg skal ud og have en snak med? :)
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at sætte din cirkulationspumpe på konstant tryk det er felterne til højre der skal lys i, prøv bare at starte med den højeste. 
Hvis gulvvarme termostat m.m. sidder i kælder altså lavere end gulvet så kan gulvvarmen have svært ved at komme af med eventuel luft bobler. 
Det kan så være nødvendig at gennemskylle gulvvarme kredsen med vand fra vandhanen direkte. Jeg kan ikke lige se hvordan præcis hos dig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand.
Termostat sidder faktisk i skunken sammen med hele rørsystemet. Det kan måske være noget. Er det muligt at gøre alene eller er det bedre at sætte en vvs på den opgave?
Hvis rørføringen sidder i skunken og varen er i gulvet så tyder det på at eventuel luft kan komme ud / op fra gulvvarmen. Så må der være en udluftnings mulighed på toppen af rørene. Det kan være automatisk udlufter.
Der skal naturligvis være tryk nok på anlægget men til første sal skulle alt over  0,6 bar være ok. ( 6 m vandsøjle ) 
Er der åben ekspansion så skal beholderen bare indeholde vand. 
Det er umulig at sige herfra præcis hvordan du gennemskyller rørene. 
Du kan starte med at lukke ned for alle radiatorer 1-2 timer og eventuel sætte pumpe tryk op. Så vil presset ligge på gulvvarmen alene. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
johnm skrev den 06-12-2022 06:38:27

Dvs. at din gulvvarme sidder på førstesalen? Hvor højt er trykket på dit anlæg?

Jeg siger at alle rørene til varmen går i skunken mellem første sal og stuen.. Gulvvarmen er kun i stueetagen. Jeg har unødvendigt meget tryk på lige pt, lidt i håb om at det kan skubbe evt luft ud.. 1,8 bar og 1 bar burde være rigeligt

ev elmand skrev den 06-12-2022 10:17:55

Hvis rørføringen sidder i skunken og varen er i gulvet så tyder det på at eventuel luft kan komme ud / op fra gulvvarmen. Så må der være en udluftnings mulighed på toppen af rørene. Det kan være automatisk udlufter.
Der skal naturligvis være tryk nok på anlægget men til første sal skulle alt over  0,6 bar være ok. ( 6 m vandsøjle )
Er der åben ekspansion så skal beholderen bare indeholde vand.
Det er umulig at sige herfra præcis hvordan du gennemskyller rørene.
Du kan starte med at lukke ned for alle radiatorer 1-2 timer og eventuel sætte pumpe tryk op. Så vil presset ligge på gulvvarmen alene. 

 Der er jeg simpelthen nød til at være et svar skyldigt. af de rør jeg kan se i skunken, så er der kun rør og så den termostat. Som jeg skrev til johnm, så har jeg unødvendigt meget tryk på lige pt 1,8bar, hvor 1 bar burde være rigeligt. Det er lidt i håb om, at evt luft kan blive presset ud. Det er en lukket ekspansions beholder.. (tror jeg. Den er rund og sidder på bagsiden af fyret, men jeg ved det ikke med sikkerhed. Det hele er jo ret nyt for mig) Jeg prøvede for snart 1 måned siden, at lukke for alt varme på nær gulvvarmen, som var skruet helt op, og så sætte fuld skrald på cirkulationspumpen i næsten en halv dag. Det hjalp intet

Det er klart lukket ekspansion når du kan have 1,8 bar på anlægget. Det svare til ca. 18 m vandsøjle højde.
Om der er 1 bar eller 1,8 bar har ingen betydning for om din eventuelle luft boble flytter sig. Det er alene pumpetrykket der kan gøre det. Og det fordeler sig jo i alle de radiatorer som er åbne. . 
Når gulvvarme er i stue etage og termostat m.m. længere oppe. så er det ikke sandsynlig at der er luft i selve slangen. Det er mere sandsynlig at der sidder luft ved det højeste sted på rørene. Prøv at mærke efter om der ikke skulle sidde en luftskrue der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg bemærker følgende udsagn:
 Jeg har haft termostaten af og motivere stiften og er faktisk endt med at skifte stiften, bare for at være helt sikker.

Det der i virkeligheden skal motioneres er den gummimembran, der sidder i ventilen. Denne motionering kan foretages gennem den stift, der sidder i pakdåsen, men hvis det er selve membranen, der sidder fast nytter det ikke noget at udskifte pakdåsen. Når du trykker stiften ind, skal den af sig selv komme tilbage ellers er det selve ventilen, der sidder fast og blokerer.


Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis