Dør binder. Værktøj til at slibe mindre end 1 mm

Hvilket værktøj anbefaler I til en trædør som binder?
Der er måske 0,5 mm som skal væk.

Excenter, el-høvl, båndsliber ?

Jeg vil bruge samme værktøj til at give bundstykket en tur.

Kan jeg slippe med at anskaffe mig 1 maskine kun?
Tar hjørner med håndslibning.
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
måske er det hængsler der skal rettes. Ellers kan man godt tage 0,5 - 1,0 mm med håndslibning hvis man starter med lidt grovkornet. 
Deter kun delta sliber der kan komme til hen imod hjørner. Elhøvl tager hurtig for meget og stopper mindst 150 mm fra hjørner og kan heller ikke komme ind imod en kant f.eks. Båndpudser stopper ca. 80 mm fra en kant. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bent Andersen skrev den 20-11-2022 23:06:58

Hvad med en god gammeldags høvl? Skal der virkelig en maskine til? Suk.

 Det har jeg prøvet men jeg tænker at jeg trænger til en maskine hvis jeg nu også skal gi bundstykket en tur. Der skal skibslak på det.


Når jeg sliber på døren skal jeg regne med at grunde plus 2 x træmaling gir lidt tykkelse. Hvor meget er det ca ? 
En trekantsliber kan komme ind i hjørnerne, du kam også købe en multicutter som har samme funktion med en slibesål på, og så kan den bruges til mange andre opgaver.


Vi prøver igen, i morgen --
ev elmand skrev den 20-11-2022 23:03:35

måske er det hængsler der skal rettes. Ellers kan man godt tage 0,5 - 1,0 mm med håndslibning hvis man starter med lidt grovkornet.
Deter kun delta sliber der kan komme til hen imod hjørner. Elhøvl tager hurtig for meget og stopper mindst 150 mm fra hjørner og kan heller ikke komme ind imod en kant f.eks. Båndpudser stopper ca. 80 mm fra en kant. 

 Det er ikke hængsler. De sidder helt fast.


Mener du trekantslibere ? Er det ikke noget med at rystepydsere og disse trekantslibere kun er beregnet til meget fin slibning ? Altså fx 0,1-0,3 mm.

Hvad med excenterslibere.

Bare for at understrege, det er selve dørkanten og ikke rammen jeg vil slibe i. man kan jo i teorien vælge mellem begge flader.
Annonce
je_ns skrev den 20-11-2022 23:15:17

En trekantsliber kan komme ind i hjørnerne, du kam også købe en multicutter som har samme funktion med en slibesål på, og så kan den bruges til mange andre opgaver.

 Hmm.. måske skal det være 2 maskiner. Den ene tager det grove mens den anden det fine.

Til selve dørkanten er en båndsliber perfekt, idet man hurtigt kan slibe en mm af. Det har jeg selv brugt i forskellige sammenhæng. Den er bare ikke så god til bundstykket, da den ikke kan komme tæt på kanterne, medmindre man sliber på tværs af årerne ud mod de lodrette stykker. Så kunne man evt. afslutte med noget meget fint slibebånd, og så lige give det en gang håndslibning til sidst for at få slibesporene i den rigtige retning.
En trekantsliber er ikke egnet til at tage en mm af, da den jo bare ryster og laver finere slibearbejde. Selvfølgelig kan man med groft sandpapir og tålmodighed få fjerne det - og så kan man også slibe helt ud til kanterne ved bundstykket.
En excentersliber ligger nok midt i mellem de 2 andre med hensyn til, hvor hårdt fat den tager og kan jo også næsten slibe helt ud til kanter.
Jeg har alle 3 slags og er helt klart mest glad for min båndsliber, som jeg bruger i mange forskellige sammenhæng, men du skal jo nok spekulere lidt over, hvad du kan forestille dig, at du efterfølgende får brug for, da de har fordele på hver sin måde.

Kurt B. Andersen
Jeg ville lige se, om døren gaber tilsvarende på en af de andre leder..  der kan sagtens være du blot skal rette et/flere hængsler (det handler ikke om, om de sidder fast) med en hængselretter 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Og hvis den skraber på for neden (og der er plads foroven),  så kan man nogen gange flytte hængslerne op med et par mm. (Man stemmer ud til hængslerne i karmen).

Træd ikke på mine ledninger :o)
bobenontot skrev den 21-11-2022 09:09:40

Og hvis den skraber på for neden (og der er plads foroven),  så kan man nogen gange flytte hængslerne op med et par mm. (Man stemmer ud til hængslerne i karmen).

 Ja, netop.. Eller montere Hængselringe


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis